Siirry suoraan sisältöön

Työikäisten terveydenhoitajatyöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: ST00BT16

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tiina Leino
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Tiina Leino

Ryhmät
  • STV223KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 21.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG222SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Yhteiset oppimistapaamiset kampuksella tai verkossa, verkkotehtävät, asiantuntijapäivä ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät
Opintojaksoon sisältyy Työhyvinvointikortti-koulutus, jonka laajuus on 8h /opiskelija. Koulutuksesta tulee erillinen todistus.

Osallistuminen opetukseen suotavaa!

Opintojaksolle tehdään monialaista yhteistyötä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa. Opintojakso aloitetaan yhteisellä orientaatiolla. Opiskelijat toimivat tiimeinä ja suorittavat avainkumppanille työpaikkaselvityskäynnin. Työpaikkaselvitysseminaari pidetään monialaisesti, samoin Työhyvinvointikortti-koulutus. Lisäksi asiantuntijapäivä on yhteinen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen internetsivut.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus on esitelty Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijolla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijapäivänä vierailevat asiantuntijat avainkumppaneilta sekä työelämäyhteistyön piiristä.
LbD-yhteistyö avainkumppanin kanssa.
Finlan kanssa yhdessä pilotoitu sisäilmaan liittyvä verkko-koulutus sisältyy opintojaksoon.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa sekä Canvas-työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö
Ympäristöterveydenhuolto

Tarkempi aikataulutus löytyy Canvas-ympäristöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty. Verkkotehtävien hyväksytty suoritus on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Tentti T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG225KAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, muuntokoulutus, K25, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Tämä toteutus on tarkoitettu MUUNTORYHMÄLLE eli jo valmiille sairaanhoitajille, ensihoitajille ja kätilöille, jotka opiskelevat terveydenhoitajaksi.

Opintojakso sisältää seuraavat osat:
Työikäisen terveydenhoitotyö: Yhteiset oppimistapaamiset kampuksella tai verkossa, verkkotehtävät, asiantuntijapäivä ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen internetsivut.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus on esitelty Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijolla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijapäivänä vierailevat asiantuntijat avainkumppaneilta sekä työelämäyhteistyön piiristä.
Finlan kanssa yhdessä pilotoitu sisäilmaan liittyvä verkko-koulutus sisältyy opintojaksoon.

Opintojakso ei sisällä Työhyvinvointikortti-koulutusta, koska opintojakso toteutuu täysin verkossa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa sekä Canvas-työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö
Ympäristöterveydenhuolto

Tarkempi aikataulutus löytyy Canvas-ympäristöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty. Verkkotehtävien hyväksytty suoritus on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Tentti T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tiina Leino
Vastuuopettaja

Tiina Leino

Ryhmät
  • STV224SAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Yhteiset oppimistapaamiset verkossa (Zoom), verkkotehtävät ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät


Opintojakso aloitetaan yhteisellä orientaatiolla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen internetsivut.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus on esitelty Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijolla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Finlan kanssa yhdessä pilotoitu sisäilmaan liittyvä verkko-koulutus sisältyy opintojaksoon.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio: 11.9.24 (pakollinen)

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa sekä Canvas-työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op
Ympäristöterveydenhuolto 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty. Verkkotehtävien hyväksytty suoritus on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Tentti T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tiina Leino
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja

Tiina Leino

Ryhmät
  • STV222KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Yhteiset oppimistapaamiset kampuksella tai verkossa, verkkotehtävät ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät
Opintojaksoon sisältyy Työhyvinvointikortti-koulutus, jonka laajuus on 8h /opiskelija. Koulutuksesta tulee erillinen todistus.

Opintojakso aloitetaan yhteisellä orientaatiolla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen internetsivut.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus on esitelty Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijolla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Finlan kanssa yhdessä pilotoitu sisäilmaan liittyvä verkko-koulutus sisältyy opintojaksoon.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio: 23.8.24 (pakollinen)

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa sekä Canvas-työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op
Ympäristöterveydenhuolto 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty. Verkkotehtävien hyväksytty suoritus on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Tentti T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Sari Haapa
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG221SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Yhteiset oppimistapaamiset kampuksella tai verkossa, verkkotehtävät, asiantuntijapäivä ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät
Opintojaksoon sisältyy Työhyvinvointikortti-koulutus, jonka laajuus on 8h /opiskelija. Koulutuksesta tulee erillinen todistus.

Opintojaksolle tehdään monialaista yhteistyötä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa. Opintojakso aloitetaan yhteisellä orientaatiolla. Opiskelijat toimivat tiimeinä ja suorittavat avainkumppanille työpaikkaselvityskäynnin. Työpaikkaselvitysseminaari pidetään monialaisesti, samoin Työhyvinvointikortti-koulutus. Lisäksi asiantuntijapäivä on yhteinen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen internetsivut.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus on esitelty Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijolla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijapäivänä vierailevat asiantuntijat avainkumppaneilta sekä työelämäyhteistyön piiristä.
LbD-yhteistyö avainkumppanin kanssa.
Finlan kanssa yhdessä pilotoitu sisäilmaan liittyvä verkko-koulutus sisältyy opintojaksoon.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa sekä Canvas-työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)

Tarkempi aikataulutus löytyy Canvas-ympäristöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty. Verkkotehtävien hyväksytty suoritus on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Tentti T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

12.09.2023 - 03.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tiina Leino
Vastuuopettaja

Tiina Leino

Ryhmät
  • STV223SAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

MUUTOKSET MAHDOLLISIA, VARMISTUU OPINTOJAKSON ALKUUN MENNESSÄ

Työikäisen väestön terveyden edistäminen:
Aktioivat ja osallistavat Zoom-luennot, yksilötehtävät, case-tehtävät, flipped learning, verkko-opinnot

Ympäristön terveyden edistäminen: verkko-opinnot ja tehtävät itsenäisesti.

Opiskelussa hyödynnetään verkko-oppimisympäristö Canvasta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. Uitti, J. (toim.) 2014

Altistelähtöinen työterveysseuranta,
Kirsi Karvala, Timo Leino, Panu Oksa, Tiina Santonen, Markku Sainio, Jari Latvala, Jukka Uitti (toim).2019.

Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuu vierailevien asiantuntijoiden kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio (läsnäolovelvollisuus)
Luennot zoomissa (katso päivät lukujärjestyksestä, osittainen läsnäolovelvoite)
Ympäristöterveyden edistäminen -verkko-opinnot (pakollinen yksilö suoritus)
Tentti/kotitentti

Käydään läpi tarkemmin orientaatiossa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Kurssi on laajuudeltaan 5op= 133,5h.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: 3op = 80,5h
Luennot = 20h
Tentti 1 h
Itsenäistä työskentelyä=59,5h

Ympäristön terveyden edistäminen: 2op=53h
Itsenäistä työskentelyä verkossa= 53h

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.

Tentti tehdään valvotusti Zoomissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: Yksilötentti 1-5
yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty.

Luennoilla on osittain läsnäolovelvoite.

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: tentti/kotitentti H-5
Ympäristön terveyden edistäminen: Hyväksytty/hylätty
Verkko-opinnot tulee tehdä viimeiseen palautuspäivään mennessä.

kts.arviointikriteerit:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Ilmoittautumisaika

22.11.2022 - 22.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 29.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Sari Haapa
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG223KAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyshuolto. 2006. (toim.) Antti-Poika ym. Duodecim. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

Aikataulu löytyy lukkarikoneesta sekä Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)

Opintojakson orientaatio ja työterveyshuollon perustaa, Zoomissa
Ympäristöterveyden edistämisen tehtävien tekemistä itsenäisesti verkkotehtävien avulla
Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma Zoomissa
Työssä altistuminen, itsenäisesti verkkotehtävien avulla
Terveystarkastukset työterveyshuollossa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Päihde-asiat työterveyshuollossa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Työhyvinvointi ja työkyvyn tukeminen. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Työterveyshuollon digitalisaatio -webinaari ja kysymyksiin vastaaminen itsenäisesti.
Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 14.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Anne Suvitie
  • Tiina Leino
Vastuuopettaja

Anne Suvitie

Ryhmät
  • STV222KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Opetus tapahtuu Zoom:ssa.
Opiskelussa hyödynnetään verkko-oppimisympäristö Canvasta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomeksi
Altistelähtöinen työterveysseuranta,
Kirsi Karvala, Timo Leino, Panu Oksa, Tiina Santonen, Markku Sainio, Jari Latvala, Jukka Uitti (toim).2019.

Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383


Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suosritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuu vierailevien asiantuntijoiden kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Työkäisen väestön terveyden edistäminen: I 30.9.2022 II 30.10.2022 III 30.11.2022

Yksilötehtävä tulee olla palautettuna: I 30.9.2022 II 30.10.2022 III 30.11.2022

Tentti xx

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op=27 h opiskelijan työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: 3op = 80,5h
Luennot+ seminaari = 20h
Yksilötehtävä=5h
Tentti 1 h
Itsenäistä työskentelyä=54,5h

Ympäristön terveyden edistäminen: 2op=53h
itsenäistä työskentelyä verkossa= 53h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: Yksilötentti 1-5
yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty.

Zoom-luennoilla ja zoom- seminaarissa on läsnäolovelvoite.Poissaolo korvataan tehtävällä.

Ympäristön terveyden edistäminen: Hyväksytty/hylätty
Verkko-opinnot tulee tehdä viimeiseen palautuspäivään mennessä.

kts.arviointikriteerit:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf