Siirry suoraan sisältöön

Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara

Tutkinto:
Matkailu- ja ravitsemisalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Restonomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(MYA424SJ)
Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S23, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(MYA423SJ)
Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, K23, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(MYA423KJ)

Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S22, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(MYA422SJ)
Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Otto Mäkelä
Vastuuopettaja

Otto Mäkelä

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
- analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
- tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
- kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• määritellä muotoiluajattelun periaatteet
• soveltaa muotoiluajattelua innovoinnissa
• kehittää yhteiskehittämisessä vaadittavia luovia taitoja

Toteutustapa

Muotoiluajattelu viittaa suunnitelmalliseen lähestymistapaan uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja innovointiin. Se ei ole pelkästään ajattelua tai abstraktien periaatteiden omaksumista, vaan sen ymmärtäminen edellyttää tekemistä ja kokeilemista käytännössä. Muotoiluajattelussa korostuu asiakaskeskeinen ja empaattinen työskentelyote, käytäntölähtöisyys, luova yhteiskehittäminen ja pyrkimys prototypoinnin avulla löytää toimivia ratkaisuja yhteisesti havaittuihin ongelmiin. Muotoiluajattelu on noussut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana suosituksi kehittämistä ohjaavaksi lähestymistavaksi yritysten ja organisaatioiden tuote- ja palvelukehityksessä sekä korkeakoulujen kehittämishankkeissa. Muotoiluajatteluun viitataan usein englannin kielisellä ilmaisulla 'design thinking'.

Opintojaksolla opiskellaan muotoiluajattelun keskeisiä periaatteita, tehdään menetelmien soveltamisharjoituksia sekä harjoitellaan yhteiskehittämisessä tarvittavia luovia taitoja. Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille valmiuksia hyödyntää muotoiluajattelua kehittämistyössä. Opintojakso valmistaa Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät -opintojaksolle ja taustoittaa muotoilun toimintatapoja ja menetelmien hyödyntämistä palvelumuotoiluprojekteissa.

Opintojaksolla hyödynnetään lähiopetusta ja itseopiskelua. Opetusmenetelmänä on luento-opetus, vuorovaikutteiset ryhmäharjoitukset, itsenäinen teorian opiskelu sekä yhteiskirjoittaminen opintojakson teemoista. Kirjallisuutena hyödynnetään sekä tieteellisiä artikkeleita että bisneskirjallisuutta. Käytössä on digitaalinen oppimisympäristö Canvas, jossa on opintojakson suorittamisen kannalta tärkeät tiedot, materiaalit ja keskusteluryhmät. Ohjausta opiskelijalle annetaan kontaktiopetuspäivinä. Opintojakson opettaja seuraa myös Canvasissa käytävää keskustelua.

Opintojakso on pakollinen ydinopintojakso Palvelu-ja liiketoimintamuotoilun-YAMK-koulutuksessa. Jakson laajuus on 5 op, joka keskimäärin opiskelijan työmääränä tarkoittaa 130 tuntia työtä. Toteutus on lähiopetuksena.

Aika ja paikka

6.9. ja 5.10.2024 klo 9-16:30 Leppävaaran kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osa opintojaksolla käytettävästä kirjallisuudesta. Täydentyy opintojakson kuluessa.

Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers.

Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press.

Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers.

Dorst, Kees. (2011). The core of ‘design thinking’ and its application. Design Studies, 32(6), 521-532. 

Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52.

Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2.

Kimbell, L. (2011). Rethinking Design Thinking: Part 1. Rethinking Design Thinking: Part 1. Design & Culture, Vol. 3 (3). 285-306.

Kimbell, L. (2012). Rethinking Design Thinking: Part 2. Rethinking Design Thinking: Part 2. Design & Culture, Vol. 4 (2). 129-148.

Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015.

Kolko, Jon 2014. Well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.

Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press.

Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer.

Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower.

Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.

Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2550000001111847)

Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348

Tschimmel, K. (2012). Design Thinking as an effective toolkit for Innovation. In Proceedings of the XXIII ISPIM Conference: Action for Innovation: Innovating from Experience. Barcelona.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 6.9. ja 5.10.2024. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat työskentelemällä vuorovaikutteisesti ja ohjatusti ryhmässä. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta.

Tärkeät päivämäärät ovat Canvasissa opintojakson työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”

Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu-koulutuksen YAMK opiskelijoille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • YAMK Virtuaali
  • Otto Mäkelä
  • Satu Luojus
  • Anna Salmi
  • Tarja Chydenius
Vastuuopettaja

Otto Mäkelä

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammat-tikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Virpi Kaartti
  • Satu Luojus
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista

Toteutustapa

Opintojakson tavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista

Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja saavat tarvittaessa ohjausta opettajilta ja/tai toimeksiantajalta. Tehtäviä tehdään sekä yksilöllisesti että pienryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaali koostuu opintojakson alussa tarkemmin määritellystä kirjallisuudesta, opiskelijan itse hankkimasta aineistosta sekä muusta opintojaksolla myöhemmin ilmoitetusta aineistosta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 3.10.2024.

Oppimistehtävien tärkeät päivämäärät ja palautuspäivät on kuvattu Canvas-oppimisympäristön työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op, joka edellyttää keskimäärin 270 tunnin työmäärää / opiskelija.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö ja tehtävät nivoutuvat opintojaksolla yhteen. Tehtävät muodostuvat ennakkotehtävästä, lukupiiristä ja palvelumuotoilun projektista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”

Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK-opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Marjo Lipasti
Vastuuopettaja

Marjo Lipasti

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon, kehittämisen ja hinnoittelun tueksi
- analysoida palvelun kannattavuutta
- laatia budjetteja palvelujen kehittämisprosessiin
- käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

Toteutustapa

Opintojakson tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit

Opintojakson suorittaminen:

1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

4. Asiakaskannattavuus: max 10p

5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe

Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuuslista

Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11)

Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro

Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita

Eklund, Kekkonen: Kannattavuuslaskenta ja hinnoittelu, Sanoma Pro (liiketalouden perustutkinnon kirja)

Ikäheimo, Laitinen, Laitinen, Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään, Vaasan yritysinformaatio 2014

Kaarlejärvi, Salminen: Älykäs taloushallinto: automaation aika

Ruokonen: Biteistä Bisnestä!: digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Docendo

Lopez: Value-based Marketing Strategy: Pricing and Costs for Relationship Marketing

Macdivitt, Wilkinson: Value-based pricing: drive sales and boost your bottom line by creating, communicating and capturing customer value

Gowthorpe, C: Management Accounting, SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning

Alhola, Lauslahti: Taloutta johtamista varten: esimiehille ja asiantuntijoille, Edita Prima Oy,( osa 2)

Alhola, Lauslahti: Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta, WSOY, (Osa 4 Liiketoiminnan suunnittelu ja osa 5 Raportointi ja mittaristot)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]

Kansainvälisyys toteutuksella

[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]

Sisältö ja sen jaksotus

Varmistat laadukkaan ja oikea-aikaisen tiedon tuottamisen sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien käyttöön. Tehtävässäsi vastaat selvitys- ja tietotuotantotarpeisiin sekä olet mukana talouden järjestelmien kehitystyössä. Tuotat, analysoit ja yhdistät eri lähteistä tulevaa tietoa päätöksenteon, johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi, nostaen samalla proaktiivisesti esiin uusia näkökulmia ja toteutustapoja. Osallistut myös yhteisiin talouden asiantuntija- ja kehitystehtäviin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit

Opintojakson suorittaminen:

1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

4. Asiakaskannattavuus: max 10p

5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe

Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Läpipääsy vaatii 50 pistettä
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Hylätty (0)

Opintojakson suorittaminen:

1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

4. Asiakaskannattavuus: max 10p

5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe

Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Läpipääsy vaatii 50 pistettä
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

07.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

07.02.2025 09 - 16 Leppävaara 216
06.03.2025 09 - 16 Leppävaara 216
03.04.2025 09 - 16 Leppävaara 216

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla työstetään työelämän toimeksiantoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset