Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K23, Leppävaara
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K22, Leppävaara
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K21, Leppävaara
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K20, Leppävaara
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Anssi Mattila
Vastuuopettaja
Anssi Mattila
Ryhmät
-
TYA225KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa ja arvioida kyberturvallisuuden merkitystä ja vaikutusta yritysten ja organisaatioiden toimintaan
- tunnistaa ja arvioida kriittisiä tietoverkoista yrityksiin ja organisaatioihin kohdistuvia uhkia ja riskejä
- parantaa organisaation tietoturvallisuutta sekä riskien- ja jatkuvuuden hallintaa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
30 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Harri Ruoslahti
- Anssi Mattila
- Petri Puhakainen
- Hanna-Miina Sihvonen
- Juha Putkonen
- Jarmo Heinonen
- Jukka Ojasalo
Vastuuopettaja
Jukka Ojasalo
Ryhmät
-
TYA225KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä ja soveltavaa tutkimusta
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankintamenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti
Sisältö
Opiskelija toteuttaa opinnäytetyönsä työelämälähtöisenä tutkimus- ja kehittämistehtävänä tai liittyen Laurean työelämälähtöisiin kehittämishankkeisiin. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa hallitsevansa työelämän kehittämistoiminnan ja kykenee yhdistämään syvällisesti ammatillisen osaamisensa, tiedon ja tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisensa taidoksi kehittää ja tutkia työelämää ja sen kehittämisprosesseja.Tutkintoa varten opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa.Opinnäytetyö voi olla tutkimus- tai kehittämishanke, joka lisää opiskelijan ammattitaitoa ja palvelee työelämän kehittämistarpeita. Kehittämistehtävän luonteinen opinnäytetyö voi olla uusi tai entistä parempi työtapa, tuote, menetelmä, tapahtuma tai taiteellinen työ. Opinnäytetyö saattaa olla myös kehittämissuunnitelma tai muu suunnitelma tai alaa eteenpäin vievä selvitys kehittämisehdotuksineen.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Virpi Kaartti
- Jukka Ojasalo
Vastuuopettaja
Jukka Ojasalo
Ryhmät
-
TYA225KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- strategisen suunnittelun keskeiset periaatteet, menetelmät ja strategiaprosessin
- arvioida yrityksen toimintastrategiaa ja tehtyjä valintoja
- tilanteen mukaisesti soveltaen luoda vaihtoehtoisia strategioita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
- analysoida strategian uudistamisen vaikutukset asiakkuusstrategioihin, osaamisstrategioihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin sekä osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämistoimintoja
- toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
- analysoida työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen
- strategian jalkauttamisen suunnittelu
Toteutustapa
Luennot, workshoptyöskentely, kirjalliset raportit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jokainen opiskelija valitsee itse kohdeorganisaation, johon kehittämistehtävä tehdään
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetuksen lähipäivät Leppävaaran Laureassa
Canvas-oppimisympäristössä ilmoitetut harjoitustöiden palautusajankohdat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia (1 op = 27 työtä)
Lähiopetus
Kirjallisuuden lukeminen ja analysointi harjoitustöitä varten
Yhteistyö kohdeorganisaation kanssa
Harjoitustöiden raporttien kirjoittaminen
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä harjoitustehtävistä.
Kehittämistehtävä on harjoitustyö, jossa luodaan kohdeorganisaation strategiseen johtamiseen liittyvä konkreettinen kehittämissuunnitelma. ”Kohdeorganisaatio” voi olla joko koko yritys, sen tietty yksikkö, osasto, tiimi tai muu toiminnasta mielekkäästi yksilöitävissä oleva tulosvastuullinen kokonaisuus, jonka toimintaan liittyvää strategista johtamista voidaan tarkastella. Kehittämistehtävä tehdään, raportoidaan, esitetään ja arvostellaan vaiheittain seuraavasti:
1) Opetuspäivä
Luentoja, ryhmäharjoituksia
1. ja 2. opetuspäivän välissä
Strategiseen johtamiseen liittyvä teoreettinen tietoperusta eli kirjallisuusanalyysi
Kehittämiskohteen ja tavoitteen identifiointi
2) Opetuspäivä
Henkilökohtaista ohjausta kehittämistehtävään liittyen
Ryhmäharjoitus perustuen kirjallisuusanalyysiin
2. ja 3. opetuspäivän välissä
Kehittämistehtävän ja siihen liittyvän loppuraportin tekeminen
3) Opetuspäivä
Kehittämistehtävän loppuraportin esittäminen ja käsittely työpajassa. Kehittämistehtävä on toteuttamiskelpoisen strategisen johtamisen tai sen jonkin osa-alueen kehittämissuunnitelma eli loppuraportti
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen lähiopetukseen pakollista
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Harjoitustehtävät eivät ole tehtävänantojen mukaisia. Poissaolot lähiopetuksesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1, tyydyttävä. Opiskelija osaa:
Tietoperusta:
- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin.
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä.
Kehittäminen:
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin.
- toimia kehittämistehtävissä.
Luovuus:
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa. olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja.
Viestintä:
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
- hyödyntää viestinnän keinoja.
Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys:
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti.
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä.
- toimia epävarmoissa tilanteissa.
- työskennellä yhdessä muiden kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3, hyvä. Opiskelija osaa:
Tietoperusta:
- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden.
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen.
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen.
Kehittäminen:
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää.
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä.
Luovuus:
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.
Viestintä:
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti.
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja.
Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys:
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä.
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä.
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien.
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa.
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5, kiitettävä. Opiskelija osaa:
Tietoperusta:
- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti.
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen.
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen.
Kehittäminen:
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää.
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä.
Luovuus:
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa.
Viestintä:
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden.
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä.
Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys:
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti.
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti.
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa.
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti.
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti.
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Harri Ruoslahti
- Eveliina Hytönen
Vastuuopettaja
Harri Ruoslahti
Ryhmät
-
TYA225KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa liiketoiminnan ja teknisen infrastruktuurin toiminnan riskienmäärittelyyn ja hallintaan liittyviä toimenpiteitä
- tunnistaa organisaation kriittiset toiminnot ja arvioida niiden resurssien tärkeysluokittelua
- määrittää vastuut toiminnan häiriöttömyyden varmistamiseksi ja osaa johtaa toipumissuunnittelua erilaisten, tunnistettujen häiriötilanteiden varalle
- tuottaa liiketoiminnan ja teknisten järjestelmien toiminnan jatkuvuussuunnitelmia, hallinnoida niitä sekä järjestää suunnitelmien käytännön testausta
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 07.06.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Hanna-Miina Sihvonen
Vastuuopettaja
Hanna-Miina Sihvonen
Ryhmät
-
TYA224KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- hahmottaa ja arvioida teknologian ja teknologisen kehittymisen merkitystä ja vaikutusta yritysten ja organisaatioiden toimintaan
- tunnistaa, ennakoida ja arvioida teknologisesta kehittymisestä nousevia uhkia ja riskejä
- parantaa organisaation riskien ja jatkuvuuden hallintaa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina. Verkko-opinnot käynnistyvät aloitusorientaatio Teams-tapaamisella ja etenevät moduuleina sisältäen sekä keskustelu- että yksilötehtäviä ja palautetapaamisia. Jaksolla hyödynnetään ensisijaisesti vapaasti saatavilla olevia materiaaleja. Opiskelijat perehtyvät materiaaleihin ja suorittavat harjoituksia verkkoympäristössä.
Opintojakson moduulit avautuvat 22.8. klo 18, paitsi moduuli 8, jonka avautuminen ilmoitetaan myöhemmin, riippuen tuoreimpien aihepiirin materiaalien valmistumisvaiheesta.
Tekoäly – kaikessa ja kaikkialla
9-15.9.2024 Alustus keskustelualueella ja kommentoinnit
Alustus keskustelualueella – takaraja 12.9.2024.
Vastaukset/kommentit muiden alustuksiin – takaraja 15.9.2024.
Tulevaisuuden teknologiat
16.9.-22.9.2024 Alustus keskustelualueella ja kommentoinnit
Alustus keskustelualueella -takaraja 19.9.2024
Vastaukset/kommentit muiden alustuksiin - takaraja 22.9.2024
Teknologiastrategia
23-29.9.2024 Kirjallinen yksilötehtävä
Takaraja palautukselle 29.9.2024.
Soveltuvat teknologiat
30.9.-6.10.2024 Alustus keskustelualueella ja kommentoinnit
Alustus keskustelualueella -takaraja 3.10.2024.
Vastaukset/kommentit muiden alustuksiin - takaraja 6.10.2024.
Radikaalit teknologiat
7-13.10.2024 Kirjallinen yksilötehtävä
Takaraja palautukselle 13.10.2024.
Etiikka
14-20.10.2024 Alustus keskustelualueella ja kommentoinnit
Alustus keskustelualueella -takaraja 17.10.2024.
Vastaukset/kommentit muiden alustuksiin - takaraja 20.10.2024.
Turvallisuusjohtaminen tulevaisuudessa
21-27.10.2024 Kirjallinen yksilötehtävä
Takaraja palautukselle 27.10.2024
Teknologiavalinnat
28.10.-3.11.2024Alustus keskustelualueella ja kommentoinnit
Alustus keskustelualueella – takaraja 31.10.2024
Vastaukset/kommentit muiden alustuksiin – takaraja opintojakson viimeinen päivä 3.11.2024.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa ajanjaksolla 9.9.2024-3.11.2024
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
23.01.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Juha Putkonen
- Veli Sulkava
Vastuuopettaja
Veli Sulkava
Ryhmät
-
TYA225KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- organisaation kansainväliseen toimintaan liittyvät yleiset turvallisuusriskit ja niiden kartoittamisen sekä kykenee kehittämään menetelmiä niiden hallitsemiseksi
- analysoida ja kehittää organisaation kansainvälistä turvallisuuden toimintaympäristöä sekä kehittää ja soveltaa turvallisuusjohtamisen menetelmiä, jotka voivat liittyä esimerkiksi kansainvälisiin tytär- ja yhteisyrityksiin, asiakas- ja yhteistyösuhteisiin, ulkoistamiseen ja hankintaan, tietoturvaan, teknologiaan ja elektronisiin viestimiin, kulttuurieroihin, lainsäädännön ja sopimusten eroavaisuuksiin
Toteutustapa
Opintojakson opetus toteutetaan lähiopetuksena kolmena päivänä. Opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Ohjausta tehtäviin annetaan tarvittaessa lähiopetuspäivien yhteydessä, Zoom-etäyhteydellä sekä sähköpostitse. Opinnon tehtävissä on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Lähitapaamisissa on myös ryhmätyöskentelyä. Opettajat antavat tehtävistä henkilökohtaista palautetta.
Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa tehtävää. Yksilötyönä tehdään oppimispäiväkirja. Ryhmätyönä (2-3 henkeä) tehdään organisaation ulkomaantoimintojen riskejä käsittelevä tehtävä.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelussa tarvittava materiaali jaetaan Canvas työtilassa. Tehtävissä tarvittavan aiheen mukaisen materiaalin opiskelijat etsivät omatoimisesti.
Luennoilla käytetty esitysmateriaali jaetaan opiskelijoiden käyttöön luennoitsijan sen salliessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö tapahtuu käyttämällä asiantuntijaluennoitsijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson lähiopetuspäivät Leppävaaran kampuksella ovat
- 6.2.2025 klo 8.30 - 16.30
- 7.3.2025 klo 8.30 - 16.30
- 4.4.2025 klo 8.30 - 16.30.
Tehtävien palautuksen määräaika on 13.4.2025 klo 23.59.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 6.2.2025 klo 8.30 - 16.30.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Laskelma ajankäytöstä on esitetty Canvas-työtilassa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- organisaation kansainväliseen toimintaan liittyvät yleiset turvallisuusriskit ja niiden kartoittamisen sekä kykenee kehittämään menetelmiä niiden hallitsemiseksi
- analysoida ja kehittää organisaation kansainvälistä turvallisuuden toimintaympäristöä sekä kehittää ja soveltaa turvallisuusjohtamisen menetelmiä, jotka voivat liittyä esimerkiksi kansainvälisiin tytär- ja yhteisyrityksiin, asiakas- ja yhteistyösuhteisiin, ulkoistamiseen ja hankintaan, tietoturvaan, teknologiaan ja elektronisiin viestimiin, kulttuurieroihin, lainsäädännön ja sopimusten eroavaisuuksiin
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvas-työtilasta.
Ohjauksessa käytettävän Zoom-tapaamisen osoite on https://laurea.zoom.us/j/63142880990
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa tehtävää, joiden kummankin painoarvo on 50 %. Arviointi perustuu tehtävän yhteydessä olevaan arviointimatriisiin.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ryhmät
-
TYA225KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää tekijöitä, jotka vaikuttavat yksittäisen työntekijän motivaatioon ja osaa analysoida niiden vaikutusta yksilön turvallisuuskäyttäytymiseen
- ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen organisaation turvallisuustoiminnassa ja osaa arvioida yksittäisen organisaation turvallisuuskulttuurin kehittämistarpeita
- ymmärtää ryhmän vaikutuksen sen jäsenten turvallisuuskäyttäytymiseen ja sen roolin organisaation turvallisuuskäyttäytymisen kehittämisessä
- ymmärtää ihmisen oppimisen lainalaisuuksia ja osaa hyödyntää niitä turvallisuuskoulutuksen ja -viestinnän suunnittelussa
Arviointiasteikko
H-5