Siirry suoraan sisältöön

Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi, turvallisuusala (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(TYA224KJ)
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K23, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(TYA223KJ)
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K22, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(TYA222KJ)
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K21, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(TYA221KJ)
Turvallisuusjohtaminen, yamk, K20, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(TYA220KJ)
Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

26.02.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anssi Mattila
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ryhmät
  • TYA224KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa ja arvioida kyberturvallisuuden merkitystä ja vaikutusta yritysten ja organisaatioiden toimintaan
- tunnistaa ja arvioida kriittisiä tietoverkoista yrityksiin ja organisaatioihin kohdistuvia uhkia ja riskejä
- parantaa organisaation tietoturvallisuutta sekä riskien- ja jatkuvuuden hallintaa

Toteutustapa

Opintojakso on kokonaisuudessaan virtuaalinen ilman fyysisiä ja ajoitettuja tapaamisia.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Harri Ruoslahti
  • Anssi Mattila
  • Petri Puhakainen
  • Hanna-Miina Sihvonen
  • Juha Putkonen
  • Jarmo Heinonen
  • Jukka Ojasalo
Vastuuopettaja

Jukka Ojasalo

Ryhmät
  • TYA224KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä ja soveltavaa tutkimusta
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankintamenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti

Sisältö

Opiskelija toteuttaa opinnäytetyönsä työelämälähtöisenä tutkimus- ja kehittämistehtävänä tai liittyen Laurean työelämälähtöisiin kehittämishankkeisiin. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa hallitsevansa työelämän kehittämistoiminnan ja kykenee yhdistämään syvällisesti ammatillisen osaamisensa, tiedon ja tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisensa taidoksi kehittää ja tutkia työelämää ja sen kehittämisprosesseja.Tutkintoa varten opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa.Opinnäytetyö voi olla tutkimus- tai kehittämishanke, joka lisää opiskelijan ammattitaitoa ja palvelee työelämän kehittämistarpeita. Kehittämistehtävän luonteinen opinnäytetyö voi olla uusi tai entistä parempi työtapa, tuote, menetelmä, tapahtuma tai taiteellinen työ. Opinnäytetyö saattaa olla myös kehittämissuunnitelma tai muu suunnitelma tai alaa eteenpäin vievä selvitys kehittämisehdotuksineen.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Virpi Kaartti
  • Jukka Ojasalo
Vastuuopettaja

Jukka Ojasalo

Ryhmät
  • TYA224KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- strategisen suunnittelun keskeiset periaatteet, menetelmät ja strategiaprosessin
- arvioida yrityksen toimintastrategiaa ja tehtyjä valintoja
- tilanteen mukaisesti soveltaen luoda vaihtoehtoisia strategioita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
- analysoida strategian uudistamisen vaikutukset asiakkuusstrategioihin, osaamisstrategioihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin sekä osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämistoimintoja
- toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
- analysoida työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen
- strategian jalkauttamisen suunnittelu

Toteutustapa

Luennot, workshoptyöskentely, kirjalliset raportit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Jokainen opiskelija valitsee itse kohdeorganisaation, johon kehittämistehtävä tehdään

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuksen lähipäivät Leppävaaran Laureassa
Canvas-oppimisympäristössä ilmoitetut harjoitustöiden palautusajankohdat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia (1 op = 27 työtä)
Lähiopetus
Kirjallisuuden lukeminen ja analysointi harjoitustöitä varten
Yhteistyö kohdeorganisaation kanssa
Harjoitustöiden raporttien kirjoittaminen

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä harjoitustehtävistä.

Kehittämistehtävä on harjoitustyö, jossa luodaan kohdeorganisaation strategiseen johtamiseen liittyvä konkreettinen kehittämissuunnitelma. ”Kohdeorganisaatio” voi olla joko koko yritys, sen tietty yksikkö, osasto, tiimi tai muu toiminnasta mielekkäästi yksilöitävissä oleva tulosvastuullinen kokonaisuus, jonka toimintaan liittyvää strategista johtamista voidaan tarkastella. Kehittämistehtävä tehdään, raportoidaan, esitetään ja arvostellaan vaiheittain seuraavasti:

1) Opetuspäivä
Luentoja, ryhmäharjoituksia

1. ja 2. opetuspäivän välissä
Strategiseen johtamiseen liittyvä teoreettinen tietoperusta eli kirjallisuusanalyysi
Kehittämiskohteen ja tavoitteen identifiointi

2) Opetuspäivä
Henkilökohtaista ohjausta kehittämistehtävään liittyen
Ryhmäharjoitus perustuen kirjallisuusanalyysiin

2. ja 3. opetuspäivän välissä
Kehittämistehtävän ja siihen liittyvän loppuraportin tekeminen

3) Opetuspäivä
Kehittämistehtävän loppuraportin esittäminen ja käsittely työpajassa. Kehittämistehtävä on toteuttamiskelpoisen strategisen johtamisen tai sen jonkin osa-alueen kehittämissuunnitelma eli loppuraportti

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistuminen lähiopetukseen pakollista

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Harjoitustehtävät eivät ole tehtävänantojen mukaisia. Poissaolot lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Harri Ruoslahti
  • Eveliina Hytönen
Vastuuopettaja

Harri Ruoslahti

Ryhmät
  • TYA224KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa liiketoiminnan ja teknisen infrastruktuurin toiminnan riskienmäärittelyyn ja hallintaan liittyviä toimenpiteitä
- tunnistaa organisaation kriittiset toiminnot ja arvioida niiden resurssien tärkeysluokittelua
- määrittää vastuut toiminnan häiriöttömyyden varmistamiseksi ja osaa johtaa toipumissuunnittelua erilaisten, tunnistettujen häiriötilanteiden varalle
- tuottaa liiketoiminnan ja teknisten järjestelmien toiminnan jatkuvuussuunnitelmia, hallinnoida niitä sekä järjestää suunnitelmien käytännön testausta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Hanna-Miina Sihvonen
Ryhmät
  • TYA223KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa ja arvioida teknologian ja teknologisen kehittymisen merkitystä ja vaikutusta yritysten ja organisaatioiden toimintaan
- tunnistaa, ennakoida ja arvioida teknologisesta kehittymisestä nousevia uhkia ja riskejä
- parantaa organisaation riskien ja jatkuvuuden hallintaa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina. Verkko-opinnot käynnistyvät aloitusorientaatio Teams-tapaamisella ja etenevät moduuleina sisältäenä keskustelu- että yksilötehtäviä ja palautekeskusteluja. Jaksolla hyödynnetään ensisijaisesti vapaasti saatavilla olevia materiaaleja. Opiskelijat perehtyvät materiaaleihin ja suorittavat harjoituksia verkkoympäristössä.

Aika ja paikka

4.9.2023 – 5.11.2023

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Teema 1: Tekoäly - kaikessa ja kaikkialla 4.9.-10.9.2023

Teema 2: Tulevaisuuden teknologiat 11.9.-17.9.2023

Teema 3: Teknologiastrategia 18.9.-24.9.2023

Teema 4: Soveltuvat teknologiat 25.9.-1.10.2023

Teema 5: Radikaalit teknologiat 2.10.-8.10.2023

Teema 6: Etiikka 9.10.-22.10.2023

Teema 7: Turvallisuusjohtaminen tulevaisuudessa 23.10.-29.10.2023

Teema 8: Teknologiavalinnat 30.10.-5.11.2023

Sisältö ja sen jaksotus

Teema 1: Tekoäly - kaikessa ja kaikkialla 4.9.-10.9.2023

Teema 2: Tulevaisuuden teknologiat 11.9.-17.9.2023

Teema 3: Teknologiastrategia 18.9.-24.9.2023

Teema 4: Soveltuvat teknologiat 25.9.-1.10.2023

Teema 5: Radikaalit teknologiat 2.10.-8.10.2023

Teema 6: Etiikka 9.10.-22.10.2023

Teema 7: Turvallisuusjohtaminen tulevaisuudessa 23.10.-29.10.2023

Teema 8: Teknologiavalinnat 30.10.-5.11.2023

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana: 0 (hylätty), 1 - 5.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

08.02.2024 - 02.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

0.5 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Lasse Kivinen
  • Veli Sulkava
Vastuuopettaja

Lasse Kivinen

Ryhmät
  • TYA224KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- yrityksen kansainväliseen toimintaan liittyvät yleiset turvallisuusriskit ja niiden kartoittamisen sekä kykenee kehittämään menetelmiä niiden hallitsemiseksi
- analysoida ja kehittää yrityksen kansainvälistä turvallisuuden toimintaympäristöä sekä kehittää ja soveltaa turvallisuusjohtamisen menetelmiä, jotka voivat liittyä esimerkiksi kansainvälisiin tytär- ja yhteisyrityksiin, asiakas- ja yhteistyösuhteisiin, ulkoistamiseen ja hankintaan, tietoturvaan, teknologiaan ja elektronisiin viestimiin, kulttuurieroihin, lainsäädännön ja sopimusten eroavaisuuksiin

Toteutustapa

Lähiopetusta, Canvas-toteutus, arvioitavat tehtävät. Opintojakso sisältää työskentelyä lähiopetuspäivien välillä parityönä ja yksilötyönä. Toteutuksen aiheet saattavat muuttua ennen kurssin alkua, mutta täsmentyvät ensimmäisenä lähiopetuspäivänä. Hybridiopetusta ei järjestetä eikä luentoja lähtökohtaisesti nauhoiteta.

Ohjaus ja viestintä:
Opintojakson tavoitteissa ja toteutussuunnitelmassa kuvataan opiskelijan oppimiselle asetettuja tavoitteita. Opettajat tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista ohjauksen ja palautteen avulla. Ohjausta annetaan opintojakson eri vaiheissa ja sitä voi pyytää tarvittaessa.
Opiskelua ohjaavat opintojaksoille laaditut oppimistehtävät, niihin annettu ohjaus ja niistä saatu palaute. Ohjaus voi tapahtua yksilö- tai ryhmäohjauksena joko lähiopetuksessa tai erikseen sovittuna ajankohtana. Ohjausta annetaan myös ZOOM, Canvas ja sähköpostin välityksellä. Tarvittaessa sovi lehtorin kanssa etukäteen ohjauksesta.
Ohjaukseen voidaan osoittaa erillisiä pakollisia tai vapaaehtoisia ohjausaikoja.

Jo olemassa oleva osaaminen voidaan huomioida tutkinnossa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Tämä voi tulla kyseeseen mikäli oletat, että olet hankkinut opintojakson sisältöä vastaavan osaamisen muualla (esim työelämä, opinnot muualla). Perehdy siinä tapauksessa Laurea LINK- sivustoilla olevaan HOT-prosessiin (alla linkki). Mikäli haluat HOT- prosessiin niin ilmoita tästä viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla opintojakson lehtoreille.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opintojensuunnittelu/aiemmanosaamisenhyvaksyminenahot/Sivut/default.aspx

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin ohjelma esitellään viimeistään aloituspäivänä ja julkaistaan tällöin myös Canvas-työtilassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia ja niistä pyritään ilmoittamaan opiskelijoille hyvissä ajoin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloituspäivä on 08.02.2024 08.30 - 16.30 Leppävaarassa. Muut päivät Leppävaarassa ovat:
05.04.2024 08.30 - 16.30
02.05.2024 08.30 - 16.30

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen toteutus. Viiden opintopisteen suoritus vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- yrityksen kansainväliseen toimintaan liittyvät yleiset turvallisuusriskit ja niiden kartoittamisen sekä kykenee kehittämään menetelmiä niiden hallitsemiseksi
- analysoida ja kehittää yrityksen kansainvälistä turvallisuuden toimintaympäristöä sekä kehittää ja soveltaa turvallisuusjohtamisen menetelmiä, jotka voivat liittyä esimerkiksi kansainvälisiin tytär- ja yhteisyrityksiin, asiakas- ja yhteistyösuhteisiin, ulkoistamiseen ja hankintaan, tietoturvaan, teknologiaan ja elektronisiin viestimiin, kulttuurieroihin, lainsäädännön ja sopimusten eroavaisuuksiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Osaamistavoitteet:
- opiskelija tuntee kansainväliseen toimintaan liittyvät riskit ja uhat
- opiskelija osaa laatia matkusturvallisuusohjeen (tai muun oleellisen aiheeseen liittyvän asiakirjan) organisaatioilleen
- opiskelija tietää miten järjestää ja johtaa turvallisuustoimintaa yrityksen kansainvälisessä toiminnassa
- opiskelija tietää keskeisimmät toimijat jotka voivat tukea yrityksen turvallisuutta sen kansainväliseen toimintaan liittyen
Keskeinen sisältö:
Kansainvälisesti toimiva yritys kohtaa monia haasteita turvallisuuden suhteen eri maissa. Normaalit toimenpiteet ja käytännöt, joihin on totuttu yrityksen kotimaassa eivät välttämättä päde toimittaessa kotimaan rajojen ulkopuolella. Kulttuurierot eivät koske ainoastaan business-maailmaa vaan yhtälailla myös turvallisuusasioita. Monella suomalaisella yrityksellä, jolla tuotanto on kotimaassa, löytyy kuitenkin markkinoita ulkomailta, jolloin yrityksen henkilökunta joutuu aika-ajoinmatkustamaan maan rajojen ulkopuolelle sinne, missä markkinat ovat. Elinkeinoelämän keskusliitto määrittelee yrityksen ulkomaantoimintojen turvallisuuden kohdemaan riskien vaikutusten poistamiseksi tai pienentämiseksi sekä henkilöstön turvallisuuden takaamiseksi. Tähän liittyen on huomioitava monia seikkoja kuten mikä on kohdemaan riskiluokitus.Myös viestintä ja yhteydenotot tilanteessa, jossa jotain vakavaa sattuu, on oltava selvää. Kun yrityksellä on tuotantoa ja toimipisteitä ulkomailla, on riskienhallinta toteutettava mielellään vankan paikallistuntemuksen konsultoimana. Eri kohdemaiden riskeistä tietää parhaiten sen maan omat työntekijät.
Ulkomaan toimintojen turvallisuus koostuu toimenpiteistä, joiden avulla pyritään varmistamaan toiminnan turvallisuus kotimaan rajojen ulkopuolella. Vaikka turvallisuustoimintaa ulkomailla ohjaavat samat mallit kuin kotimaassakin tulee ulkomaillaottaa huomioon myös muun muassa paikallinen lainsäädäntö, kulttuuri sekä maan tyypilliset liiketoimintatavat. Lisäksi henkilöstön turvallisuustason takaaminen heidän ollessaan ulkomailla vailla kotimaansa palveluja. Kohdemaan korkean riskitason vaikutusten poistaminen tai pienentäminen. Ulkomaantoimintojen turvallisuus sisältää mm. seuraavia asiakokonaisuuksia:maiden riskiluokitus (riskiluokituksen mukaiset ohjeet: valmistautuminen, evakuointisuunnitelma, matkustaminen, majoittuminen, oleskelu, erityistilanteiden hoitaminen).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. "Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo ja aktiivisuus jaksolla sekä annetussa aikataulussa pysyminen vaikuttavat opiskelijan loppuarvosaan.
Lisäksi lehtorit antavat täydentäviä ohjeita omista tehtäväkokonaisuuksistaan.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Petri Puhakainen
Vastuuopettaja

Petri Puhakainen

Ryhmät
  • TYA224KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää tekijöitä, jotka vaikuttavat yksittäisen työntekijän motivaatioon ja osaa analysoida niiden vaikutusta yksilön turvallisuuskäyttäytymiseen
- ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen organisaation turvallisuustoiminnassa ja osaa arvioida yksittäisen organisaation turvallisuuskulttuurin kehittämistarpeita
- ymmärtää ryhmän vaikutuksen sen jäsenten turvallisuuskäyttäytymiseen ja sen roolin organisaation turvallisuuskäyttäytymisen kehittämisessä
- ymmärtää ihmisen oppimisen lainalaisuuksia ja osaa hyödyntää niitä turvallisuuskoulutuksen ja -viestinnän suunnittelussa

Toteutustapa

Työyhteisö on ekosysteemi, jossa eletään jatkuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Opintojaksolla ihmisen sosiaalista turvallisuustoimintaa lähestytään yksilön, ryhmädynamiikan ja organisaatiokulttuurin näkökulmista. Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja palauttamalla ajoissa jakson kirjallinen tehtävä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentomateriaalien lisäksi esim. seuraavissa lähteissä käsitellään aihetta monipuolisesti:

Goleman, D.: Tunneäly työelämässä, Otava, 1999.

Sims, H.P. & Lorenzi, P.: The New Leadership Paradigm, Sage, 1992.

Roper C. A., Grau J. A. & Fisher, L. F.: Security Education, Awareness and Training, Elsevier, 2006.

'Eagly, A. & Chaiken, S.: The Psychology of Attitudes, Wadsworth, 1993.

Locke, E.: Handbook of Principles of Organizational Behavior: Indispensable Knowledge for Evidence-Based Management, John Wiley & Sons, 2009.

Chaiken S (1980) Heuristic versus systematic information processing and the use of source versus message cues in persuasion. Journal of Personality and Social Psychology 39: 752-766.

Ajzen I (1991) The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human decision Processes 50(2): 179-211.

Festinger L & Carlsmith JM (1959), Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology 58: 203-210.

Fishbein M & Ajzen I (1975) Belief, attitude, intention, and behavior: An Introduction to Theory and Research. Addison-Wesley, Reading.

Gardner H (2004) Changing Minds, The Art and Science of Changing Our Own and Other People’s Mind. Harvard Business School Press, Boston.

Petty RE & Cacioppo JT (1986) The elaboration likelihood model of persuasion. In: Berkowitz L (ed) Advances in experimental social psychology 19: 123-205.

Driscoll MP (2000) Psychology of Learning for Instruction. Allyn and Bacon, Needham Heights.

Clark R (2003) Building expertise, Cognitive Methods for Training and Performance Development. International Society for Performance Improvement, Washington D.C.

Paakkanen, M.: Empatian voima työssä, WSOY, Helsinki, 2022.

Oulasmaa, M. & Pesonen, M.: Suoraa palautetta. Viisaan keskustelun käsikirja, Alma talent, 2022.

Killström, M.: Vetoa tunteisiin, Alma Talent, 2020.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuspäivät:
(1) Perjantai 12.1.2024
(2) Lauantai 10.2.2024
(3) Torstai 4.4.2024

Tehtävän palautus 31.5.2024 mennessä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työyhteisö on sosiaalinen ekosysteemi, jossa eletään jatkuvassa kanssakäymisessä toisten työntekijöiden, esimiesten, organisaation johdon ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Turvallisuusjohtamisessa on tärkeää ymmärtää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat yksilöiden ja työyhteisöiden turvalliseen toimintaan. Opintojaksolla organisaation turvallisuustoimintaa ja -käyttäytymistä lähestytään (1) yksilön motivaation, (2) työyhteisön ryhmädynamiikan ja (3) organisaation turvallisuuskulttuurin kautta. Lisäksi käsitellään turvallisuustoimintaan vaikuttamisen keinoja.

Oppijan ymmärrys lisääntyy motivaatioteorioiden ja ryhmädynamiikan sekä turvallisuuskulttuurin ymmärtämisen kautta niin, että hän pystyy hahmottamaan työntekijöiden ja työyhteisöjen turvallisuuskäyttäytymisen ja turvallisuustoiminnan kehittämiseen liittyviä haasteita.

Opintojakson suorittaneella opiskelijalla on käsitys tekijöistä, jotka vaikuttavat yksittäisen työntekijän ja sitä kautta koko työyhteisön turvallisuustoimintaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen tapahtuu kirjallisella tehtävällä. Tehtävän viimeinen palautuspäivä on 31.5.2021.

Tehtävän voi suorittaa joko:

1) Käytäntöön suuuntautuvalla työllä: valitsemalla omasta (tai jostain muusta) organisaatiosta työyhteisön turvallisuustoimintaan liittyvä kehittämistehtävä, joka raportoidaan kirjallisesti ja palautetaan määräpäivään mennessä. Raportin hyviä elementtejä voivat olla: kohdeyhteisön kuvaus, tehtävän rajaus ja tavoitteet, miten kehittämistehtävä tehdään, mitä tehtävä tuottaa lopputuloksena, itse kehittämistehtävän suorittamisen kuvaus, tehtävän tavoitteiden saavuttamisen/onnistumisen arviointi.

2) Teoreettisella työllä, jota ei välttämättä sidota käytäntöön tai erityisesti tiettyyn organisaatioon. Tehtävän voi suorittaa esimerkiksi valitsemalla haluamansa turvallisuuskäyttäytymiseen tai organisaation turvallisuustoimintaan vaikuttavan ilmiön jota tutkii ja kuvaa teoria- ja muun kirjallisuuden valossa. Tämä vaihtoehto on siis enemmäkin perinteinen kirjallisuustutkimus tai essee.

Kummassakin tapauksessa arvionnissa huomioidaan:

Tehtävän onnistunut rajaus
- Selkeä kuvaus mitä työssä tehdään
- Aiheen perustelu: miksi työn aihe on vaivan arvoinen, työn tuottama hyöty
- Selkeä kuvaus: miten työ on tehty
- Työn lopputuloksen kuvaus: mitä työ tuottaa/tuotti lopputuloksena
- Arvio: miten työ onnistui
- Kirjallisen työn looginen eteneminen


Arviointiasteikko: H, 1-5
- Kirjallisen työn looginen eteneminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävän arvionnissa huomioidaan:

- Tehtävän onnistunut rajaus
- Selkeä kuvaus mitä työssä tehdään
- Aiheen perustelu: miksi työn aihe on vaivan arvoinen, työn tuottama hyöty
- Selkeä kuvaus: miten työ on tehty
- Työn lopputuloksen kuvaus: mitä työ tuottaa/tuotti lopputuloksena
- Arvio: miten työ onnistui
- Kirjallisen työn looginen eteneminen


Arviointiasteikko: H, 1-5