Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S24, Leppävaara
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S22, Leppävaara
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S21, Leppävaara
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S20, Leppävaara
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Annu Haho
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja reflektoida omia ja työyhteisön asenteita ja arvoja
- tunnistaa ja analysoida eettisiä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä, lähijohtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- ratkaista eettisiä ongelmia ammattialan arvoja ja eettisiä teorioita hyödyntäen
- perustella eettisiä ratkaisujaan osana ammatillista päätöksentekoa ja johtamista
- ajaa potilaan tai asiakkaan oikeuksia
- käynnistää toimenpiteitä eettisen toimintakulttuurin kehittämiseksi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 02.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Ossi Salin
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Toteutustapa
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• ratkaisukeskeisen strategian ja motivoivan työskentelyotteen teoreettiset lähtökohdat
• soveltaa voimavaralähtöisiä motivoivia työskentelytapoja asiakkaan ja työntekijän ohjaamisessa
• toimia ratkaisukeskeisen ja motivoivan työskentelyotteen mukaisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja
ohjaamisessa
• käsitellä erilaisia vuorovaikutustilanteita työyhteisössä
• osaa reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan ja työskentelyään työyhteisössä
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus on prosessimuotoinen, joten aihealueiden painotukset ja järjestys voi vaihdella tarpeen mukaan.
8.9.2023 klo 9-16.30 Leppävaaran campus Luokka 232A
Motivoitumisen peruslähtökohtia, yhteistyösuhde ja vuorovaikutuksen kehollisuus
• Orientaatio opintojaksolla työskentelyyn ja suoritustapaan
• Ennakkomateriaalin reflektiointi ja siltä pohjalta nostetut kehittymistarpeet
• Itsemääräämisen teoria ja Reissin motivaatioteoria
• Vuorovaikutuksen kehollinen luonne
• Simulaatioiden periaatteet ja etiikka
• Ratkaisukeskeisen ja motivoivan haastattelun lähtökohdat
• Demo
5.10.2023 klo 9-16.30 Verkossa
• Vahvuusnäkökulma ja pystyvyysuskomusten rakentuminen
• Harjoitus vahvuuksista
• Identiteettien rakentumisen problematiikkaa
• Ratkaisukeskeinen tavoitteenasettelu ja voimavaraistaminen
• Ohjaaminen haasteellisissa tilanteissa
• Simulaatiot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Reiss, S., Mayor, P., & Pulkkinen, R. (2018). Reiss motivation profile: Mikä sinua motivoi? Suomen Motivaatiotalo Oy.
Tai:
Päivi Mayor, M. R. 2015. Opas yksilölliseen motivointiin.
Nettilähteitä:
Voimavara- ja ratkaisukeskeinen näkökulma ohjaustyössä: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/06/07/voimavara-ja-ratkaisukeskeinen-nakokulma-ohjaustyossa/Links to an external site.
Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ajattelu:
http://vuorovaikutuspakki.blogspot.fi/p/ratkaisukeskeinen-ajattelu.htmlLinks to an external site.
Toivonen, V-M & Kiviaho, M. (2011). Samauttaminen – yhteys toiseen ihmiseen. Luku teoksessa Tässä suhteessa. Helsinki:ai-ai. (Optima)
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S. (2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim. (tai uudempi)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi tai muu vastaava teos esim. Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson toteutus on prosessimuotoinen, joten aihealueiden painotukset ja järjestys voi vaihdella tarpeen mukaan.
8.9.2023 klo 9-16.30 Leppävaara
5.10.2023 klo 9-16.30 Verkossa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointiohjeet
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
30 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Johanna Listola
- Leena Forma
- Annu Haho
- Piia Silvennoinen
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Pauliina Partanen
- Outi Ahonen
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- laajentaa tietouttaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tietojenkäsittelystä ja tiedonhallinnan prosessin kehittämistarpeista toiminnan suunnittelusta, toteutukseen ja arviointiin
- määritellä sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa nopeasti kehittyviä asiakaslähtöisiä palvelutarpeita
- hahmottaa ja ymmärtää tulevaisuuden asiakkaan tietotarpeita digitaalisessa palveluympäristössä
- hahmottaa ja ymmärtää näyttöön perustuvuuden merkitys osana tiedonhallintaa
- hahmottaa ja ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasta ja potilastietojen hallintaa koskevan lainsäädännön
- arvioida ja kehittää dokumentoinnin käytänteitä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
12.10.2023 - 13.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Johanna Listola
- Piia Silvennoinen
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa ja ymmärtää SOTE-muutoksen kontekstin ja siihen vaikuttavat yhteiskunnalliset taustatekijät
- ymmärtää palvelujen uudistamisen ja monitasoisen integraation seuraukset organisaatioiden, toimintatapojen, johtamisen ja osaamisvaatimuksien suhteen
- hahmottaa ja ymmärtää SOTE-muutoksen lainsäädännön
- hahmottaa ja ymmärtää digitalisaation ja robotiikan merkityksen sote-alan työssä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 16.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Ossi Salin
- Mikko Häkkinen
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa työprosesseja ja kehittää työkulttuuria
- johtaa yhteistyötä erilaisia yhteistyön menetelmiä soveltaen
- johtaa alaisten motivaatiota ja osaamista
- hahmottaa ja ymmärtää yksilön vastuun, yhteisön vastuun ja tulosvastuun osana johtamista
- johtaa työyhteisöä oikeudenmukaisesti sosiaali- ja terveysalan arvoihin perustuen
- arvioida työtä ja työyhteisöä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää yhdessä etänä tapahtuvaa opiskelua, itsenäistä opiskelua ja pienryhmässä tapahtuvaa opiskelua.
Opiskelijat toteuttavat pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raportin. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään.
Kupias, P. (2022): Työnohjaus ja coaching: Tukea työssä onnistumiseen. Gaudeamus.
Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S. (2022): Coachin työkalupakki. Alma.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat; ota yhteyttä opintojakson opettajaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämäympäristössä (valmennus).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
07.10.2023 09.00 - 16.30 verkossa
03.11.2023 09.00 - 16.30 236 Leppävaaran Kampuksella
02.12.2023 09.00 - 16.30 verkossa
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Lisätietoja opiskelijoille
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Hylätty (0)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Piia Silvennoinen
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen ja valita siihen perustellusti soveltuvat menetelmät
- toteuttaa suunnittelun hankkeen osallistavin ja luovin yhteiskehittämisen menetelmin
- arvioida kehittämishankkeen prosessia ja tuloksia sekä hyödyntää niitä jatkokehittämisessä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty