Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus (SZV8), Laurea Tikkurila
Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus, Laurea Tikkurila
Ryhmäkohtainen ajoitus ja rakenne
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
9 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus (SZV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Ami Heikkinen
- Mia Poikolainen
- Johannes Koskinen
- Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja
Lotta Tiikkainen
Ryhmät
-
SZV824SEAkuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus, Laurea Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee peruselintoimintojen häiriöitä aiheuttavan keskeisen patofysiologian.
- soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilaan elintoimintojen ja kliinisen tilan tarkkailus-sa ja arvioinnissa.
- soveltaa akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa vaadittavia hoitomenetelmiä.
- hallitsee hoitoelvytyksen ja tietää elvytetyn potilaan jatkohoidon.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista lääke- ja nestehoitoa akuuttihoitotyös-sä.
- hallitsee akuuttihoitotyössä tarvittavat lääkelaskut.
Toteutustapa
Toteutus järjestetään Laurean Tikkurilan kampuksella ja etäopintoina. Lähiopetuspäiviä on noin kerran kuukaudessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op, joka vastaa kuormituksena 270 h opiskelijan työaikaa ( 1op = 27h opiskelijan työaikaa).
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-hallitsee peruselintoimintojen häiriöitä aiheuttavan keskeisen patofysiologian.
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilaan elintoimintojen ja kliinisen tilan arvioinnissa ja tarkkailussa.
-soveltaa akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa vaadittavia hoitomenetelmiä.
-hallitsee hoitoelvytyksen ja tietää elvytetyn potilaan jatkohoidon.
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista lääke- ja nestehoitoa akuuttihoitotyössä.
-hallitsee akuuttihoitotyössä tarvittavat lääkelaskut.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksojen tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty /täydennettävä. Lähiopetukseen osallistuminen on suositeltavaa. Tarvittaessa opiskelijalle voidaan määrittää poissaolon korvaava tehtävä. Simulaatio- ja työpajaharjoituksissa edellytetään läsnäoloa.
Opintojen aikana osaamista arvioidaan kehittävän arvioinnin periaatteella niin, että opiskelija ja opettajat käyvät dialogia osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin. Osaamisen arviointia tapahtuu koko erikoistumiskoulutuksen ajan monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Joidenkin oppimistehtävien sekä simulaatioharjoitusten kautta opiskelija saa myös vertaispalautetta. Opiskelija osoittaa akuuttihoitotyön osaamisen kehittymisen portfoliolla, jossa hän reflektoi ja arvioi osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittymistä koulutuksen aikana. Opintojen lopussa opiskelija arvioi asettamiensa tavoitteiden saavuttamisen suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Ammattikorkeakoululain (932/2014) 37 §:n mukaisesti opiskelijalla on oikeus tutustua arvioituun opintosuoritukseen ja saada tietoa arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty taso
Tiedot:
Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön osaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot:
Opiskelija hallitsee akuutisti sairastuneen potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee moniammatilliseen päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa akuuttihoitotyön kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän tunnistaa tulevaisuuden akuuttihoitotyön haasteita.
Hylätty (0)
Hylätty taso
Tiedot:
Opiskelija ei hallitse akuuttihoitotyön erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot:
Opiskelija ei hallitse akuutisti sairaan potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä akuuttihoitotyön kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen akuutisti sairaan potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus (SZV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- SH W Virtuaali
- Mia Poikolainen
- Johannes Koskinen
Vastuuopettaja
Lotta Tiikkainen
Ryhmät
-
SZV824SEAkuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus, Laurea Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää akuuttihoidon palvelujärjestelmän.
- tietää sairaalan sisäisen ensihoidon periaatteet.
- hallitsee laaja-alaiset potilasturvallisuutta edistävät toimintatavat akuutisti sairaan potilaan hoidossa.
- osaa analysoida akuuttihoitotyön eettisiä ongelmia ja hallitsee eettisen päätöksenteon.
- osaa toimia osana moniammatillista tiimiä sekä yhteistyössä eri viranomaisten kanssa.
- osaa tehdä itsenäisesti päätöksiä potilaan hoidossa ja johtaa akuutisti sairasta potilasta hoitavaa tiimiä.
- osaa arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön hyvinvointia
- osaa arvioida työturvallisuuteen vaikuttavia riskejä sekä kehittää työympäristöä turvalliseksi
Sisältö
Toteutus
- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Simulaatio
- Ryhmätehtävä ja Learning cafe
- Itsenäiset tehtävät ja ryhmäkeskustelu verkossa
- Case-oppiminen (tapausoppiminen)
- Asiantuntijapaneeli
Toteutustapa
Toteutus järjestetään osin lähiopetuksena Laurean Tikkurilan kampuksella ja osin etäopetuksena sekä itsenäisinä opintoina. Lähiopetuspäiviä järjestetään koulutuksen aikana noin kerran kuussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa opiskelijan kuormituksena 135h työaikaa (1 op= 27h opiskelijan työtä).
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija :
-tietää akuuttihoidon palvelujärjestelmän.
-tietää sairaalan sisäisen ensihoidon periaatteet.
-hallitsee laaja-alaiset potilasturvallisuutta edistävät toimintatavat akuutisti sairaan potilaan hoidossa.
-osaa analysoida akuuttihoitotyön eettisiä ongelmia ja hallitsee eettisen päätöksenteon.
-osaa toimia osana moniammatillista tiimiä sekä yhteistyössä eri viranomaisten kanssa.
-osaa tehdä itsenäisesti päätöksiä potilaan hoidossa ja johtaa akuutisti sairasta potilasta hoitavaa tiimiä.
-osaa arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön hyvinvointia
-osaa arvioida työturvallisuuteen vaikuttavia riskejä sekä kehittää työympäristöä turvalliseksi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksojen tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty /täydennettävä. Lähiopetukseen osallistuminen on suositeltavaa. Tarvittaessa opiskelijalle voidaan määrittää poissaolon korvaava tehtävä. Simulaatio- ja työpajaharjoituksissa edellytetään läsnäoloa.
Opintojen aikana osaamista arvioidaan kehittävän arvioinnin periaatteella niin, että opiskelija ja opettajat käyvät dialogia osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin. Osaamisen arviointia tapahtuu koko erikoistumiskoulutuksen ajan monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Joidenkin oppimistehtävien sekä simulaatioharjoitusten kautta opiskelija saa myös vertaispalautetta. Opiskelija osoittaa akuuttihoitotyön osaamisen kehittymisen portfoliolla, jossa hän reflektoi ja arvioi osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittymistä koulutuksen aikana. Opintojen lopussa opiskelija arvioi asettamiensa tavoitteiden saavuttamisen suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Ammattikorkeakoululain (932/2014) 37 §:n mukaisesti opiskelijalla on oikeus tutustua arvioituun opintosuoritukseen ja saada tietoa arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty taso
Tiedot:
Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön osaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot:
Opiskelija hallitsee akuutisti sairastuneen potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee moniammatilliseen päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa akuuttihoitotyön kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän tunnistaa tulevaisuuden akuuttihoitotyön haasteita.
Hylätty (0)
Hylätty taso
Tiedot:
Opiskelija ei hallitse akuuttihoitotyön erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot:
Opiskelija ei hallitse akuutisti sairaan potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä akuuttihoitotyön kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen akuutisti sairaan potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Ajoitus
02.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus (SZV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- SH W Virtuaali
- Mia Poikolainen
- Johannes Koskinen
Vastuuopettaja
Lotta Tiikkainen
Ryhmät
-
SZV824SEAkuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus, Laurea Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetel-miä hoitopolun eri vaiheissa.
- hallitsee edistyneet vuorovaikutustaidot päivystyshoitotyön ympäristössä.
- tunnistaa ja huomioi eri-ikäisten ja erilaisten potilasryhmien tarpeet ja erityispiirteet päivystyshoitotyössä.
Toteutustapa
Eri-ikäisten päivystyshoitotyö kuuluu vallinnaisiin opintojaksoihin. Valinnaisista opintojaksoista ryhmässä valitaan toetutuvaksi ainoastaan se, johon enemmistö haluaa suuntautua.
Toteutus järjestetään osin lähiopetuksena Laurean Tikkurilan kampuksella ja osin etäopetuksena sekä itsenäisinä opintoina. Lähiopetuspäiviä järjestetään koulutuksen aikana noin kerran kuussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa opiskelijan kuormituksena 135h työaikaa (1 op= 27h opiskelijan työtä).
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-hallitsee päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä hoitopolun eri vaiheissa.
-hallitsee edistyneet vuorovaikutustaidot päivystyshoitotyön ympäristössä.
-tunnistaa ja huomioi eri-ikäisten ja erilaisten potilasryhmien tarpeet ja erityispiirteet päivystyshoitotyössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksojen tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty /täydennettävä. Lähiopetukseen osallistuminen on suositeltavaa. Tarvittaessa opiskelijalle voidaan määrittää poissaolon korvaava tehtävä. Simulaatio- ja työpajaharjoituksissa edellytetään läsnäoloa.
Opintojen aikana osaamista arvioidaan kehittävän arvioinnin periaatteella niin, että opiskelija ja opettajat käyvät dialogia osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin. Osaamisen arviointia tapahtuu koko erikoistumiskoulutuksen ajan monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Joidenkin oppimistehtävien sekä simulaatioharjoitusten kautta opiskelija saa myös vertaispalautetta. Opiskelija osoittaa akuuttihoitotyön osaamisen kehittymisen portfoliolla, jossa hän reflektoi ja arvioi osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittymistä koulutuksen aikana. Opintojen lopussa opiskelija arvioi asettamiensa tavoitteiden saavuttamisen suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Ammattikorkeakoululain (932/2014) 37 §:n mukaisesti opiskelijalla on oikeus tutustua arvioituun opintosuoritukseen ja saada tietoa arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty taso
Tiedot:
Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön osaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot:
Opiskelija hallitsee akuutisti sairastuneen potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee moniammatilliseen päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa akuuttihoitotyön kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän tunnistaa tulevaisuuden akuuttihoitotyön haasteita.
Hylätty (0)
Hylätty taso
Tiedot:
Opiskelija ei hallitse akuuttihoitotyön erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot:
Opiskelija ei hallitse akuutisti sairaan potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä akuuttihoitotyön kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen akuutisti sairaan potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Ajoitus
02.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus (SZV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Ami Heikkinen
- Lotta Tiikkainen
- Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja
Tanja Hakkarainen
Ryhmät
-
SZV824SEAkuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus, Laurea Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- analysoi, arvioi ja kehittää omaa akuuttihoitotyön osaamistaan.
- soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatilli-suutensa kehittämisessä.
- arvioi ja kehittää akuuttihoitotyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
- arvioi akuuttihoitotyön palvelujen laatua ja vaikuttavuutta asiakas- ja potilaslähtöisesti.
- arvioi kestävän kehityksen ja tuloksellisuuden merkitystä akuuttihoitotyössä.
- suunnitella, arvioida ja toteuttaa työelämän kehittämistehtävän.
Sisältö
Toteutus
- Itsenäinen opiskelu
- Oppimispäiväkirja
- Lähiopetus
- Verkkotehtävät
- Aihe- ja suunnitelmaseminaarit
- Tiedonhaun tehtävä
- Tutkimusklubi
Toteutustapa
Toteutus järjestetään osin lähiopetuksena Laurean Tikkurilan kampuksella ja osin etäopetuksena sekä itsenäisinä opintoina. Lähiopetuspäiviä järjestetään koulutuksen aikana noin kerran kuussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa opiskelijan kuormituksena 135h työaikaa (1 op= 27h opiskelijan työtä).
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-analysoi, arvioi ja kehittää omaa akuuttihoitotyön osaamistaan.
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
-arvioi ja kehittää akuuttihoitotyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
-arvioi akuuttihoitotyön palvelujen laatua ja vaikuttavuutta asiakas- ja potilaslähtöisesti.
-arvioi kestävän kehityksen ja tuloksellisuuden merkitystä akuuttihoitotyössä.
-osaa suunnitella, arvioida ja toteuttaa työelämän kehittämistehtävän.
Toteutustavat:
Itsenäinen opiskelu
Oppimispäiväkirja
Lähiopetus
Verkkotehtävät
Aihe- ja suunnitelmaseminaarit
Tiedonhaun tehtävä
Tutkimusklubi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksojen tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty /täydennettävä. Lähiopetukseen osallistuminen on suositeltavaa. Tarvittaessa opiskelijalle voidaan määrittää poissaolon korvaava tehtävä. Simulaatio- ja työpajaharjoituksissa edellytetään läsnäoloa.
Opintojen aikana osaamista arvioidaan kehittävän arvioinnin periaatteella niin, että opiskelija ja opettajat käyvät dialogia osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin. Osaamisen arviointia tapahtuu koko erikoistumiskoulutuksen ajan monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Joidenkin oppimistehtävien sekä simulaatioharjoitusten kautta opiskelija saa myös vertaispalautetta. Opiskelija osoittaa akuuttihoitotyön osaamisen kehittymisen portfoliolla, jossa hän reflektoi ja arvioi osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittymistä koulutuksen aikana. Opintojen lopussa opiskelija arvioi asettamiensa tavoitteiden saavuttamisen suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Ammattikorkeakoululain (932/2014) 37 §:n mukaisesti opiskelijalla on oikeus tutustua arvioituun opintosuoritukseen ja saada tietoa arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön osaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot:
Opiskelija hallitsee akuutisti sairastuneen potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee moniammatilliseen päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa akuuttihoitotyön kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän tunnistaa tulevaisuuden akuuttihoitotyön haasteita.
Hylätty (0)
Tiedot:
Opiskelija ei hallitse akuuttihoitotyön erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot:
Opiskelija ei hallitse akuutisti sairaan potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä akuuttihoitotyön kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen akuutisti sairaan potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Ajoitus
02.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus (SZV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Ami Heikkinen
- Tanja Hakkarainen
- Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja
Tanja Hakkarainen
Ryhmät
-
SZV824SEAkuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus, Laurea Tikkurila
Toteutustapa
Toteutus järjestetään osin lähiopetuksena Laurean Tikkurilan kampuksella ja osin etäopetuksena sekä itsenäisinä opintoina. Lähiopetuspäiviä järjestetään koulutuksen aikana noin kerran kuussa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-tunnistaa organisaation akuuttihoitotyön strategiat ja kehittämistarpeet
-hallitsee kehittämisosaamisen perusteet ja tunnistaa erilaiset kehittämismenetelmät
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi akuuttihoitotyötä laatimansa kehittämistehtävän avulla
Toteutustavat:
Itsenäinen opiskelu
Lähiopetus
Ohjaus
Itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksojen tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty /täydennettävä. Lähiopetukseen osallistuminen on suositeltavaa. Tarvittaessa opiskelijalle voidaan määrittää poissaolon korvaava tehtävä. Simulaatio- ja työpajaharjoituksissa edellytetään läsnäoloa.
Opintojen aikana osaamista arvioidaan kehittävän arvioinnin periaatteella niin, että opiskelija ja opettajat käyvät dialogia osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin. Osaamisen arviointia tapahtuu koko erikoistumiskoulutuksen ajan monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Joidenkin oppimistehtävien sekä simulaatioharjoitusten kautta opiskelija saa myös vertaispalautetta. Opiskelija osoittaa akuuttihoitotyön osaamisen kehittymisen portfoliolla, jossa hän reflektoi ja arvioi osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittymistä koulutuksen aikana. Opintojen lopussa opiskelija arvioi asettamiensa tavoitteiden saavuttamisen suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Ammattikorkeakoululain (932/2014) 37 §:n mukaisesti opiskelijalla on oikeus tutustua arvioituun opintosuoritukseen ja saada tietoa arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön osaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot:
Opiskelija hallitsee akuutisti sairastuneen potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee moniammatilliseen päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa akuuttihoitotyön kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän tunnistaa tulevaisuuden akuuttihoitotyön haasteita.
Hylätty (0)
Tiedot:
Opiskelija ei hallitse akuuttihoitotyön erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot:
Opiskelija ei hallitse akuutisti sairaan potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä akuuttihoitotyön kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen akuutisti sairaan potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.