Siirry suoraan sisältöön

Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K24, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(SYA724KJ)
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K23, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(SYA723KJ)
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K22, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(SYA722KJ)
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K21, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(SYA721KJ)
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K20, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(SYA720KJ)
Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Marjo Ritmala
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Ossi Salin

Ryhmät
  • SYA724KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- hahmottaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sosiaalisen kuntoutuksen, monitieteisenä ja monialaisena työmuotona
- tunnistaa ja arvioida psykososiaalisen toimintakyvyn edistämiseen liittyviä tarpeita sekä soveltaa työssään voimavaraistavia ja terapeuttisia työmenetelmiä psykososiaalisen toimintakyvyn ja terveyden edistämiseksi
- toimia, johtaa ja kehittää psykososiaalista toimintakykyä edistäviä työmuotoja ja palveluja erilaissa ympäristöissä, työyhteisöissä ja moniammatillisissa tiimeissä tutkittuun tietoon perustuen
- laatia toimintakykyä tukevia tavoitteita ja arvioida tavoitesuuntaista toimintaa

Toteutustapa

*Osallistuminen kontaktiopetukseen
*Itsenäinen työskentely (oppimistehtävät)
*Pienryhmätyöskentely (lukupiiri, menetelmäesitykset)
*Työelämäyhteistyö (uuden työmenetelmän kokeilu)

Oppimistehtävät:

1. Voimavaraistavien työtapojen teoreettiset lähtökohdat (yksilötehtävä) 3op
Tehtävän ohjeistus opintojakson alkaessa.

Arviointi: 1-5

2. Voimavaraistavien työtapojen menetelmien soveltaminen ja kehittäminen 4 op sisältää seuraavat kohdat:

a) Osallistuminen kontaktipäiviin
b) Henkilökohtainen oppimispäiväkirja, jossa käsitellään kontaktipäivien teemoja ja raportoidaan uuden työtavan kokeilusta työelämässä (yksilötehtävä).

Arviointi 1-5

3. Esitys voimavaraistavaan työskentelyyn liittyvästä työtavasta (pienryhmätyöskentely) 2 op
Tarkempi ohjeistus opintojakson alkaessa.

Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

4. Lukupiiri (pienryhmätyöskentely) 1 op.
Kirjallisuuteen/tutkimusraportteihin syventyminen ja reflektointi. Tarkempi ohjeistus opintojakson
alkaessa.

Arviointi: Hyväksytty/Hylätty.

Aika ja paikka

Leppävaaran kampus (kevätlukukausi 2024)

Lähiopetuspäivät:


12.01.2024 09.00 - 16.30 232A
08.02.2024 09.00 - 16.30 247
07.03.2024 09.00 - 16.30 232A
06.04.2024 09.00 - 16.30 232A
02.05.2024 09.00 - 16.30 232A

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

De Jong, P. & amp; Berg, I. K. 2016 tai 2012.
Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja.
Dolan, Y. 2017 (löytyy sama kirja eri painoksina) pieni askel. Tie hyvään elämään traumaattisen kokemuksen jälkeen. Lyhyterapiainstituutti Oy.
Juujärvi, S. & Salin, O. 2019. Kohti motivoivaa ohjausta: sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 2/2019.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY pro Oy. Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:43.
http://thl32-kk.lib.helsinki.fi/handle/10024/114972
Kelan GAS opas:
http://www.kela.fi/documents/10180/0/Gas+-k%C3%A4sikirja/07692e5a-c6d0-48f0-97a1-0737c4add7f8
King, R., Lloyd, C. & Meehan, T. 2012. Manual of Psychosocial Rehabilitation.
Wiley-Blackwell. (myös sähköisenä)
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011 tai vanhempi painos) Tässä suhteessa. NLP-kirja.
Helsinki:ai-ai. (luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P.(2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. kirjaa on saatavilla PKS-seudun ammattikorkeakoulujen kirjastoista. (luvut 1-3)
Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.) SOSIAALISEN KUNTOUTUKSEN NA?KO?KULMIA JA MAHDOLLISUUKSIA. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y. )
Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö (toim.). 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Lapland University Press.
Mattila, A. S. 2012. Onnentaidot. Kohti hyvää elämää. Duodecim.
Mattila, A. S. 2006. Näkökulman vaihtamisen taito. WS Bookwell.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Sosiaalisen kuntoutuksen teemanumero
http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1341/4-12-valmis.pdf
Pietikäinen, A. (2009). Joustava mieli: Vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta. Helsinki: Duodecim.
Piirainen, A. 2016. Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntoutuksen osaaminen. Jyväskylän yliopisto.
Positiivisen psykologian voima. (2015). L. Uusitalo-Malmivaara (toim.). PS-kustannus.
Psykoterapiat. (2014 tai uudempi painos) M. O. Huttunen & H. Kalska (toim.). Duodecim.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopiskelu


12.01.2024 09.00 - 16.30 232A
08.02.2024 09.00 - 16.30 247
07.03.2024 09.00 - 16.30 232A
06.04.2024 09.00 - 16.30 232A
02.05.2024 09.00 - 16.30 232A

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla käytetään Laurean YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Ossi Salin
Ryhmät
  • SYA724KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa ja kehittää työntekijöiden kanssa työyhteisöä voimavaralähtöisesti
- soveltaa voimavaralähtöisen työnohjauksen ja tiimivalmennuksen menetelmiä johtamisessa

Toteutustapa

Verkkototeutuksena (tiedot tarkentuvat opintojakson alkaessa).
Kahden opintojakson yhteistoteutus:

VOIMAVARAISTAVA OHJAUS TYÖYHTEISÖSSÄ 5 OP

opiskelija osaa:

• johtaa ja kehittää työntekijöiden kanssa työyhteisöä voimavaralähtöisesti
• soveltaa voimavaralähtöisen työnohjauksen ja tiimivalmennuksen menetelmiä johtamisessa


VERKKOVÄLITTEISEN ASIAKASTYÖN JOHTAMINEN JA
KEHITTÄMINEN SOSIAALI- JA TERVEYSALALLA, 5 OP

opiskelija osaa:

• kehittää voimavaraistavaa verkkovälitteistä asiakas- ja esimiestyötä sosiaali- ja terveysalalla
• edistää työntekijöiden työhyvinvointia sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa ympäristöissä

Aika ja paikka

Opetuspäivät zoomissa:

La 13.1.2024
Pe 8.3.2024
Pe 5.4.2024
La 4.5.2024

Opetus tapahtuu zoomissa: https://laurea.zoom.us/j/8235851196

Työnohjausryhmät ilmoitetaan viimeistään opintojen alkaessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuspäivät zoomissa:

La 13.1.2024
Pe 8.3.2024
Pe 5.4.2024
La 4.5.2024

Työnohjausajat ilmoitetaan myöhemmin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurea ammattikorkeakoulun YAMK-opintojakson arviointikriteerejä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Soile Juujärvi
Vastuuopettaja

Annu Haho

Ryhmät
  • SYA724KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja reflektoida omia ja työyhteisön asenteita ja arvoja
- tunnistaa ja analysoida eettisiä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä, lähijohtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- ratkaista eettisiä ongelmia ammattialan arvoja ja eettisiä teorioita hyödyntäen
- perustella eettisiä ratkaisujaan osana ammatillista päätöksentekoa ja johtamista
- ajaa potilaan tai asiakkaan oikeuksia
- käynnistää toimenpiteitä eettisen toimintakulttuurin kehittämiseksi

Toteutustapa

Opintojakso koostuu lähi-opetuksesta, verkkoluennosta, välitehtävistä ja pienryhmäkeskusteluista Canvas-oppimisalustalla ryhmän laatiman aikataulun mukaisesti. Opetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja ja ajankohtaisia eettisiä ongelmia.

Opiskelija tuo vuorollaan verkkokeskusteluun eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta. Verkkokeskustelua hyödynnetään opintojakson kirjallisessa tehtävässä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi. (Saatavilla Laurean kirjastoista)

Ammattiettiset ohjeet:
Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017)
http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
Fysioterapeuttien eettiset ohjeet
https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities
Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut

Lisäkirjallisuutta:
Monimuotoisuudesta menestystä - tietoa ja työkaluja työnantajalle. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-720-5
Eettinen rekrytointi https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/kansainvalinen-rekrytointi-sote-alalla/eettinen-rekrytointi
Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa.

Muu erikseen ilmoitettava kirjallisuus

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetus: katso ryhmän aikataulu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja välitehtävät 1/3
Verkkokeskustelu 1/3
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä 1/3

Sisältö ja sen jaksotus

1. lähiopetus 9.2. 2024 9.00-16.30
Eettinen toiminta ja arvot työyhteisössä

Verkkoluento 26.2. 18.00-20.00
Huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikat

2. lähiopetus 9.3. 2024 9.00-16.30
Eettinen ongelmanratkaisu
Sosiaalietiikan teoriat

3. lähiopetus 4.4. 2024 9.00-16.30
Eettinen johtaminen monimuotoisessa työyhteisössä

Kirjallisen tehtävän palauttaminen 14.4. 2024 mennessä

Lisätietoja opiskelijoille

Juujärvi ym. (2008, 2011) "Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa" on opintojakson käsikirja. Opiskelua auttaa orientoiva tutustuminen lähiopetuksen aiheisiin kirjan perusteella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu aktiivisuuteen lähiopetuksessa, verkkokeskusteluissa ja kirjalliseen tehtävään.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteerejä arvioinnin eri osa-alueilla, osallistuu riiittämättömästi verkkokeskusteluun ja välitehtävien tekemiseen tai ei palauta opintojakson kirjallista tehtävää sovitussa ajassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten
hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessa työelämässä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämän käytänteiden parantamiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa.
Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen.
Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija käynnistää perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Outi Ahonen
Ryhmät
  • SYA724KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää voimavaraistavaa verkkovälitteistä asiakas- ja esimiestyötä sosiaali- ja terveysalalla
- edistää työntekijöiden työhyvinvointia sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa ympäristöissä

Toteutustapa

Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, verkkototeutuksena (tiedot tarkentuvat opintojakson alkaessa)
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla
Opiskelijan osaamistavoitteet ovat:
• kehittää voimavaraistavaa verkkovälitteistä asiakas- ja esimiestyötä sosiaali- ja terveysalalla.
• edistää työntekijöiden työhyvinvointia sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa ympäristöissä.
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Voimavaraistava ohjaus työyhteisössä opintojakson kanssa.
Opintojaksossa on etäwebinaaripäiviä ja yksilö ja ryhmä tehtäviä verkossa toteutettavaksi. Tarkempi toteutus kuvaus annetaan kevään 2023 alussa

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät tapahtuvat yhdessä opintojakson Voimavaraistava ohjaus työyhteisössä kanssa. Kysymyksessä on kahden opintojakson yhteistoteutus. Lähipäiviin pääset tästä linkistä.
https://laurea.zoom.us/j/8235851196
La 13.1.2024 Verkossa
Pe 8.3.2024 Verkossa
Pe 5.4.2024 Verkossa
La 4.5.2024 Verkossa

Työnohjausryhmät sovitaan keväällä
Tämä opintojakso toteutuu myös Canvaksessa samassa työtilassa Voimavaraistava ohjaus työyhteisössä. Tässä on linkki kyseiseen työtilaan. https://canvas.laurea.fi/courses/8816

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä on alustavaa ajankohtaismateriaalia, johon on keskeistä perehtyä. Tarkempi kirjallisuus löytyy opintojakson Canvas ympäristöstä.


- DigiIN-hankkeen politiikkasuositukset toimista mitä olisi hyvä tehdä digitaalisen eriarvoisuuden vähentämiseksi. Suosituksiin DigiIN hanke on koonnut yhdeksän toimenpidettä, joilla voidaan parantaa digipalveluiden yhtäläistä saavutettavuutta, turvallisuutta, laatua ja asiakaslähtöisyyttä. Alla linkit uutiseen asiasta ja itse julkaisuun.
Uutinen: https://thl.fi/fi/-/digipalveluiden-kaytto-on-monelle-vaikeaa-tutkijat-ehdottavat-useita-toimia-palveluista-syrjaan-jaamisen-ehkaisemiseksi
Julkaisu: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-811-8

- Terveydenhuollon tiedonhallinnan lainsäädäntöön perehtyminen: https://stm.fi/asiakas-potilastietojen-hallinta
- Sote-tieto hyötykäyttöön –strategiaan: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/70321
- Kivistö, M., Heini A. Kontu, K., Kunttu, T. Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H ja Sjöblom, S. 2019 Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa
Saatavilla:https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2020/08/Kuntoutus-1_19-kokolehti.pdf#page=18

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Opiskelija voi keskustella opettajan kanssa hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden omaa työelämä kokemusta ja opintojaksolla on luennoimassa eri työelämäyhteyksistä toimijoita sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan osa-alueilta. Opintojakson mahdollinen yhteistyöprojekti ilmoitetaan keväällä 2024.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetuspäivät:
14.1.2023 Verkossa
10.3.2023 Verkossa
14.4.2023 Verkossa
5.5.2023 Verkossa

Työnohjausajat sovitaan keväällä

Kansainvälisyys toteutuksella

Tällä opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä tutkimustietoa tehtävien teossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö on kuvattu Canvas työtilassa:
https://canvas.laurea.fi/courses/6673

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”



Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurea ammattikorkeakoulun YAMK-opintojakson arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurea ammattikorkeakoulun YAMK-opintojakson arviointikriteerejä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • YAMK Virtuaali
  • Ossi Salin
  • Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja

Ossi Salin

Ryhmät
  • SYA724KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät
  • SYA724KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkitystä työelämän kehittämisessä
- valita relevantin lähestymistavan tutkimus- ja kehittämistyölle
- valita tutkimus- ja kehittämistyönsä kannalta mielekkäät menetelmät
- rakentaa tutkittuun tietoon perustuvan viitekehyksen opinnäytetyölle
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta ja eettisyyttä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kaksi Zoomissa (linkit Canvasissa) toteutettavaa lähiopetuspäivää:
lauantai 10.2. (klo 9-15) ja perjantai 3.5. (klo 9-15)
Opiskelijat tuottavat opintojakson aikana opinnäytetyössä hyödynnettävän kehittämisen suunnitelman.
Opintojakson Canvas avautuu pe 8.12.2023 ja sieltä löytyy opintojaksoon liittyvä ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä tulee palauttaa ennen opintojakson alkua, viimeistään su 4.2.2024. Aloitathan tehtävän tekemisen hyvissä ajoin!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-hemkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas avautuu pe 8.12.2023 klo 12 ja sieltä löytyy opintojaksoon liittyvä ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä tulee palauttaa ennen opintojakson alkua, viimeistään su 4.2.2024. Aloitathan tehtävän tekemisen hyvissä ajoin!
Zoomissa toteutettavat lähiopetukset ovat:
Lauantai 10.2. klo 9-15
Perjantai 3.5. klo 9-15
Ennen toista lähiopetuspäivää Zoomissa opiskelijat valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään su 12.5.2024 klo 23.59.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuslähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op = 133,5h opiskelijan työtä (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.