Varautuminen ja resilienssi oppilaitoksissa ja yhteisöissä (USB4), Laurea Hyvinkää
Varautuminen ja resilienssi oppilaitoksissa ja yhteisöissä
Ryhmäkohtainen ajoitus ja rakenne
Varautuminen ja resilienssi oppilaitoksissa ja yhteisöissä
Ryhmäkohtainen ajoitus ja rakenne:
Ajoitus
19.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Varautuminen ja resilienssi oppilaitoksissa ja yhteisöissä (USB4), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Jatta Jännäri
- Linda Hart
Vastuuopettaja
Jatta Jännäri
Ryhmät
-
USB424SUVarautuminen ja resilienssi oppilaitoksissa ja yhteisöissä, täydennyskoulutus, S24, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- päivittää, soveltaa ja jakaa ajankohtaista varautumistietoutta omassa työyhteisössään ja oppilaitoksensa lähiyhteisössä
- suunnitella varautumista paikallisiin ja yhteiskunnallisiin häiriötilanteisiin oman oppilaitoksen näkökulmasta
- käsitellä varautumistietoutta lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kanssa ikätasoisesti
- pohtia omaa paikkaa kasvattajana häiriöherkässä yhteiskunnassa (esim. sähkökatkot ja -niukkuus)
Toteutustapa
19.9. klo 13.00-15.30 Varautuminen häiriötilanteisiin oppilaitoksissa ja simulaatiopeli (koulutuspäällikkö Mikko Poutala, Suomen palopäällystöliitto)
Osallistujat saavat ajantasaisen katsauksen oppilaitosturvallisuudesta ja perehtyvät varautumisosaamisen ylläpitämiseen oman työyhteisön ammattilaisten keskuudessa. Koulutusosion oppeja sovelletaan oman oppilaitoksen rakennettuun ja työympäristöön ja suunnitellaan varautumistuokio omalle työyhteisölle.
8.10. klo 13.00-15.30 Yhteiskunnallisiin häiriötilanteisiin varautuminen oppilaitoksissa (lehtori Anja Aatsinki, Laurea-amk)
Perehdytään koronaviruspandemian ja Ukrainan sodan heijastevaikutusten luomien potentiaalisten häiriötilanteisiin varautumiseen ja turvallisuussuunnitteluun oppilaitosympäristössä. Tavoitteena syventyä oman oppilaitoksen turvallisuus- ja pelastussuunnitelmiin, yhteisen turvallisuusosaamisen ylläpitämiseen ja turvallisuusasiakirjojen päivittämiseen.
5.11. klo 13.00-15.30 Varautumisen käsitteleminen lasten ja nuorten kanssa (lehtori Jonna Brandt ja TKI-asiantuntija Linda Hart, Laurea-amk)
Osallistujat perehtyvät varautumisaiheiden käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa, siihen liittyvään tuoreeseen tutkimustietoon ja yhteisöllisen resilienssin muodostumiseen erilaisissa häiriötilanteissa. Koulutusosion tavoitteena on toiminnallisten ja ikätasoisten harjoitusten suunnittelu (esim. sähkökatkot, kotivara) oman oppilaitoksen lapsille.
21.11. klo 13.00-15.30 Kasvattajat kriisitoimijoina häiriöherkässä yhteiskunnassa (TKI-asiantuntija Linda Hart ja lehtori Jonna Brandt, Laurea-amk)
Koulutusosion tavoitteena on tutkia ja analysoida ammattikasvattajia kriisitoimijoina erilaisissa paikallisissa ja yhteiskunnallisissa häiriötilanteissa. Reflektoidaan varautumisosaamisen ja yhteisöllisen resilienssin rakentumista omassa oppilaitoksessa ja ammattialalla 2020-luvun kasvatuksellisiin, sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin tarpeisiin laajahkon kirjallisen lopputehtävän muodossa.
Aika ja paikka
19.9. klo 13.00-15.30 Varautuminen häiriötilanteisiin oppilaitoksissa ja simulaatiopeli (koulutuspäällikkö Mikko Poutala, Suomen palopäällystöliitto)
8.10. klo 13.00-15.30 Yhteiskunnallisiin häiriötilanteisiin varautuminen oppilaitoksissa (lehtori Anja Aatsinki, Laurea-amk)
5.11. klo 13.00-15.30 Varautumisen käsitteleminen lasten ja nuorten kanssa (lehtori Jonna Brandt ja TKI-asiantuntija Linda Hart, Laurea-amk)
21.11. klo 13.00-15.30 Kasvattajat kriisitoimijoina häiriöherkässä yhteiskunnassa (TKI-asiantuntija Linda Hart ja lehtori Jonna Brandt, Laurea-amk)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja oheislukemisto julkaistaan kurssin aikana Canvas-alustalla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin aikana kurssin voi suorittaa luentotallenteilla ja luennoilla tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä korvaavilla tehtävillä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssi on Opetushallituksen rahoittamaa täydennyskoulutusta opetustoimen henkilöstölle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koulutusosiot 1-3: 1 op/koulutusosio
Koulutusosio 4: 2 op (sisältää kurssiesseen)
1 op = 27 tuntia työskentelyä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittamiseksi opiskelijan tulee osallistua Zoom-verkkoluennoilla, ryhmätyöskentelyyn Zoom-verkkoluennoilla ja Canvas-alustalla sekä reflektoida verkkoluentojen, ryhmätöiden ja kurssilla luettavien tekstien sisältöjä oppimispäiväkirjassa ja loppuesseessä. Jos verkkoluennolle ei pääse, voi suorittaa korvaavan tehtävän. Kurssisuorituksen arviointi tapahtuu tarkastelemalla miten aktiivisesti opiskelija on osallistunut kurssin luennoille, kevyisiin ryhmätöihin ja miten laadukkaasti opiskelija suorittaa kurssikirjallisuuteen ja itsenäiseen tiedonhakuun perustuvat kirjalliset tehtävät.
Hylätty (0)
Kurssin kirjallisia tehtäviä (oppimispäiväkirja ja kurssiessee) ei jätetä arvioitavaksi tai ne ovat heikkoa tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 (tyydyttävä)
Opiskelija osallistuu verkkoluennoille ja ryhmätöihin. Hän tarkastelee työympäristöään kurssilla tarjotun tiedon näkökulmasta ja tarttuu joihinkin yhteiskunnallisiin turvallisuutta koskevan keskustelun aiheisiin tuottamissaan teksteissä. Hän perehtyy kurssilukemistoon koulutusosioiden kohdalla mainittujen tekstien verran ja tuottaa yleistajuista tekstiä kurssin aiheista. Hän kirjoittaa loppuesseen kurssilla tarjotusta aiheesta ja hankkii jonkin verran tietoa esseen aiheen käsittelyyn, mahdollisesti kouluttajan tukemana.
2 (tyydyttävä)
Opiskelija osallistuu keskusteluun verkkoluennoilla ja ryhmätöissä. Hän pohtii kurssin sisältöjä oman työympäristönsä näkökulmasta ja tarttuu joihinkin yhteiskunnallisiin turvallisuutta koskevan keskustelun aiheisiin tuottamissaan teksteissä. Hän perehtyy kurssilukemistoon riittävässä määrin ja yhdistelee tietoa yleistajuista tekstiä tuottaen. Hän voi valita loppuesseen aiheen tai muokata sitä itse ja hankkii sopivasti tietoa aiheen käsittelyyn, mahdollisesti kouluttajan tukemana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 (hyvä)
Opiskelija osallistuu keskusteluun verkkoluennoilla ja ryhmätöissä. Hän soveltaa kurssin sisältöjä omaan työympäristöönsä ja joihinkin yhteiskunnallisiin turvallisuutta koskevan keskustelun aiheisiin. Hän perehtyy kurssilukemistoon melko aktiivisesti ja yhdistelee kurssin sisältöjä yleistajuista tekstiä tuottaen. Hän voi valita loppuesseen aiheen tai muokata sitä itse ja hankkii relevanttia tietoa aiheen käsittelyyn, mahdollisesti kouluttajan tukemana.
4 (hyvä)
Opiskelija osallistuu melko aktiivisesti keskusteluun verkkoluennoilla ja ryhmätöissä. Hän soveltaa kurssin sisältöjä omaan työympäristöönsä ja ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin turvallisuutta koskevan keskustelun aiheisiin. Hän perehtyy kurssilukemistoon melko perusteellisesti ja yhdistelee tietoa eri aloilta omaa, asiantuntevaa tekstiä tuottaen. Hän voi valita loppuesseen aiheen tai muokata sitä itse ja hankkii relevanttia, tutkittua tietoa aiheen käsittelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (kiitettävä)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun verkkoluennoilla ja ryhmätöissä. Hän soveltaa kurssin aiheita omaan työympäristöönsä ja reflektoi laajoja yhteiskunnallisia turvallisuuteen liittyviä kokonaisuuksia ja tulevaisuudenkuvia oman professionsa näkökulmasta. Hän perehtyy kurssilukemistoon kokonaisvaltaisesti ja yhdistelee tietoa eri aloilta ja eri näkökulmista uutta, oivaltavaa tekstiä tuottaen. Hän mahdollisesti määrittelee tai muokkaa loppuesseen aiheen itse ja hankkii itsenäisesti tutkimukseen perustuvaa tietoa aiheen käsittelyyn.