Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila
Opetussuunnitelman tunnus
(SYV424KJ)
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K23, Tikkurila
Opetussuunnitelman tunnus
(SYV423KJ)
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K22, Tikkurila
Opetussuunnitelman tunnus
(SYV422KJ)
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K21, Tikkurila
Opetussuunnitelman tunnus
(SYV421KJ)
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K20, Tikkurila
Opetussuunnitelman tunnus
(SYV420KJ)

Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, S19, Tikkurila
Opetussuunnitelman tunnus
(SYV419SJ)
Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Ossi Salin

Ryhmät
  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita sosiaali- ja terveysalalla
- soveltaa valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monikulttuurisessa toimintaympäristössä
- toteuttaa tavoitteellista yksilö- ja ryhmävalmennusta erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimia valmentavana johtajana sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää yhdessä etänä tapahtuvaa opiskelua, itsenäistä opiskelua ja pienryhmässä tapahtuvaa opiskelua.
Opiskelijat toteuttavat pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raportin. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

Aika ja paikka

20.01.2024 09.00 - 16.30 B402 (40 henkilöä)
14.03.2024 09.00 - 16.30 B401 (40 henkilöä)
17.05.2024 09.00 - 16.30 B402 (40 henkilöä)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle.
Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi.

Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
Tehtävien ja raporttien tarkoista palautusaikatauluista voidaan sopia yhdessä opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson oppimisalustana on Canvas.

Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- valmentajan identiteetin kehittäminen
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Hylätty (0)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Antti Sekki
Ryhmät
  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella talouden viitekehyksen ja tunnistaa eritasoisten toimijoiden väliset vuorovaikutussuhteet sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä ja arvoverkostossa
- soveltaa talousjohtamisen keskeisiä periaatteita talousohjauksen syklin eri vaiheissa: suunnittelu, toimeenpano ja valvontaprosessi
- tuottaa ja arvioida talousjohtamisen informaatiota sekä hyödyntää sitä osana ohjaus- ja johtamistehtävää

Toteutustapa

Kaksi lähiopetuspäivää Tikkurilan kampuksella ja muut harjoitustehtävät.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koski T. Pk-yrityksen strateginen talousjohtaminen.

Sekki A & Härkönen O. Kevytyrittäjyys - opas sivutoimiseen yrittäjyyteen.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Irma Pahlman
Vastuuopettaja

Irma Pahlman

Ryhmät
  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- oikeudellisen sääntelyn keskeiset lähtökohdat ja ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisessa ja päätöksenteossa.
- sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan keskeisen lainsäädännön pääpiirteet ja sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän kokonaisuuden sekä tulevat uudistukset.
- sosiaalihuollon asiakkaan ja terveydenhuollon potilaan oikeudellista asemaa sekä ammattihenkilöiden oikeuksia ja vastuita koskevan keskeisen lainsäädännön ja osaa soveltaa keskeisiä normeja johtamisessaan.
- sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuojaa ja salassapitoa sekä potilas- ja asiakasasiakirjoja ja kirjaamista koskevan keskeisen oikeudellisen sääntelyn ja osaa soveltaa keskeisiä normeja.
- tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevat oikeussuojakeinot.
työ- ja virkasuhteeseen ja työehtoihin liittyvät keskeiset oikeusnormit ja osaa soveltaa niitä työssään.

Toteutustapa

Keskustelu
Luennot
Oppimistehtävät
Oppimisanalyysi
Itsenäinen opiskelu ja tentit
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18 § mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Opinnot suoritetaan kokonaan verkossa.
Opintojaksoon kuuluu ZOOM-välitteisiä luentoja (pakolliset), oppimistehtävät (määräaikasidonnaiset) ja tentti (määräaikasidonnainen).

Opintojakson aloitus on yhteinen, koska opintojakson alussa käydään lävitse opintojakson suorittamisen kannalta keskeiset asiat. Aloituksessa on läsnäolovelvoite.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot

Kirjallisuus
Tuori, K – Kotkas, T: Sosiaalioikeus. 6. uudistettu painos. Alma Talent 2023. e-kirja
Lehtonen, L – Lohiniva-Kerkelä, M – Pahlman, I: Terveysoikeus. Alma Talent 2024 e-kirja
sekä keskeiset säädökset ja muu Canvasissa osoitettu materiaali.

Keskeistä lainsäädäntöä:
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Sosiaalihuoltolaki (2014/2014)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Laki yksityisestä terveydenhuollosta (152/1990)
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista (922/2011)
Työterveyshuoltolaki (1383/2001)
Laki rajat ylittävästä terveydenhuollosta (1201/2013)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
Lastensuojelulaki (417/2007)
Potilasvakuutuslaki (948/2019)
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/1994)
Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä (817/2015)
L sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023)
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679
Tietosuojalaki (1050/2018)
Laki yksityisyyden suojasta työelämässä (759/2004)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Luentopäivät eli ZOOM-opetus
19.1.2024
17.2.2024
16.3.2024
13.4.2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään yamk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon mukaisia kriteereitä:

Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Hylätty (0)

Opintojakson vaatimuksia ei saavuteta, esimerkiksi opintojakson yhdestä tai useammasta toteutusosasta ei saa hyväksyttävää suoritusta; tai opiskelija ei ole sisäistänyt käsitteitä tai opintojakson kannalta keskeisimpiä säännöksiä tai käytäntöön soveltamisessa on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson vaatimukset saavutetaan perustasolla. Opiskelija käyttää keskeisiä/yksittäisiä oikeudenalan peruskäsitteitä ja -säännöksiä sekä osoittaa perehtyneensä opintojakson tietoperustaan. Opiskelija osaa tyydyttävästi soveltaa niitä käytäntöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvällä tasolla. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on osassa opintojakson teemoja kehitettävää, käsitteiden osalta opiskelija osaa suurimman osan oikeudenalojen käsitteistä. Opiskelija osaa hyvin soveltaa tietojaan käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan tiedot ja taidot opintojakson teemoista ovat kiitettävällä tasolla, opiskelija hallitsee käsitteet ja tuntee aihealueen keskeisen sääntelyn. Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa säännöksiä erittäin hyvin myös käytännössä

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Karoliina Nikula
  • Sari Räisänen
  • Irene Latva-Korpela
  • Kristiina Helminen
  • Mikko Häkkinen
  • Mika Alastalo
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä ja soveltavaa tutkimusta
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankintamenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät
  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
- suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
- varmistaa eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
- rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kaksi opetuspäivää, jotka toteutetaan verkossa Zoom-yhteydellä. Opintojakson aikana opiskelijat työstävät laajaa oppimistehtävää (yksilötehtävä), johon liittyviin kysymyksiin voi saada opettajalta ohjausta ryhmän yhteisissä ohjaustapaamisissa. Myös nämä ohjaustapaamiset järjetetään Zoom-yhteydellä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä suositeltavia lähteitä, joiden lisäksi opiskelijat etsivät itsenäisesti lisälähteitä:
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas avautuu perjantaina 8.12.2023 klo 12.
Canvasissa on ohjeet opintojakson ennakkotehtävän tekemiseen ja ennakkotehtävä tulee olla palautettuna viimeistään sunnuntaina 11.2.2024 eli jo ennen ensimmäistä tapaamistamme Zoomissa (torstaina 15.2. klo 9-15). Aloita tehtävän tekeminen hyvissä ajoin!
Ennen toista lähiopetuspäivää opiskelijat työstävät kehittämistehtäviä ja valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn toisena lähiopetuspäivänä.
Toinen opetuspäivä Zoomissa on torstaina 16.5.2024 klo 9-15.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään sunnuntaina 26.5.2024 klo 23.59.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Pienryhmät/työparit/oppimistehtävän tekijät vastaavat oppimistehtävän teon aikatauluttamisesta opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat opettajan lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä. Perehdytään eettisesti kestävään toimintaan tutkimuksellisessa kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.
Yleiset arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ei olla tehty ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

33 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Raportoitava yksilötehtävä: Henkilökohtainen työhyvinvointisuunnitelma.

Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin).

Opintojaksolla laaditaan työhyvinvointisuunnitelma autettisessa työelämäympäristössä.

Lähipäivät toteutetaan kampuksella.

Aika ja paikka

16.02.2024 09.00 - 16.30 B406 (40 henkilöä), Tikkurilan kampuksella
12.04.2024 09.00 - 16.30 B302 (40 henkilöä), Tikkurilan kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on: Manka, M., & Manka, M. (2023). Työhyvinvointi (3., uudistettu painos.). Alma Talent.

Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Arviointiasteikko

H-5