Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Degree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Ilmoittautumisaika
01.09.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.10.2023 - 01.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Kristiina Kuparinen
Vastuuopettaja
Kristiina Kuparinen
Ryhmät
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
The student is able to
- speak and understand Finnish in very basic and familiar everyday situations
- write very short and simple texts, e.g. notes
- use some of the basic grammar structures
Target level: A1.2 in Common European Framework of Reference for Languages
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
09.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 41
Koulutus
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Kristiina Kuparinen
Vastuuopettaja
Kristiina Kuparinen
Ryhmät
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- speak and understand Finnish in basic and familiar everyday situations
- write short and simple texts about familiar topics
- to use basic grammar structures
Target level: A 1.3. in Common European Framework of Reference for Languages
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Susanna Kivelä
Vastuuopettaja
Susanna Kivelä
Ryhmät
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
The student can:
• Adopt relevant literature-related foresight and futures research
• Utilize futures thinking and foresight as an essential part of project design
• Monitor, scan, and evaluate megatrends, trends, emerging issues, and weak signals
• Generate alternative future scenarios of possible, probable, and desirable futures
• Strengthen futures consciousness and awareness in research and development projects and project work
Arviointiasteikko
H-5
Ajoitus
19.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 41
Koulutus
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Kristiina Kuparinen
Ryhmät
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
The student is able to
- speak and understand Finnish in everyday situations
- understand the main point in newspaper articles and TV programs if written/spoken in simple language
- write texts, e.g. e-mails
- use grammar structures but can still make many mistakes
Target level: A2.1. in Common European Framework of Reference for Languages
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
06.11.2023 - 31.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Jani Merikivi
- Harri Ruoslahti
- Maria Ekström
- Eveliina Hytönen
- Jyri Rajamäki
Vastuuopettaja
Maria Ekström
Ryhmät
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
The student can:
• Understand and prepare for the concept of resilience
• Prepare a knowledge-based resilience framework
• Apply resilience at three different levels: societal, organizational, and individual
• Deliver a resilience-related project
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 31.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Taina Vuorela
Vastuuopettaja
Taina Vuorela
Ryhmät
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.02.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
40 - 70
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Tiina Lehtosaari
- Taina Vuorela
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Taina Vuorela
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia
Toteutustapa
Opintojakso sisältää tammikuun aikana palautettavan ennakkotehtävän, kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä. Opiskelijoiden edellytetään osallistuvan kontaktipäiviin, sekä kommunikoivan aktiivisesti ryhmänsa kanssa, jotta ryhmätehtävät toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä oman ryhmän kanssa.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)
Project Management Institute and Management Institute Project (eBookCentral) 7th edition, 2021
2. Yescombe, E. M., Principles of Project Finance (eBookCentral)
3. Snyder Dionisio, C. 2018. A Project Manager’s Book of Tools and Techniques. Wiley. (eBookCentral)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtäviä suoritetaan työelämäkontekstissa LAUREAn hankkeissa ja muissa soveltuvissa työelämä yhteyksissä.
Asiantuntijavierailut: 1. ICT- ala ja ketterät menetelmät, 2. Kansainväliset myyntiprojektit.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
• Lähipäivät - Opintojaksolla on 3 lähipäivää
• 9.2., 9.3. ja 11.4.2024 klo 9:15 -16:30.
Kansainvälisyys toteutuksella
Yhteistyö kansainvälisten yritysten edustajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä ja
Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja (ml. kurssikirjallisuuteen liittyvät itseopiskelutestit) (2op / 20%)
Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos & sen esittely - sisältää vertaisarvioinnin) (3op / 60%)
Sisältö ja sen jaksotus
-Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä suoritetaan helmikuun loppuun mennessä (Canvas
-Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja arviointiin 30.5.2024 mennessä (Canvas)
Kontaktipäivien teemat:
i/ Ketterät menetelmät ICT-alalla; projektin toteuttamisen menetelmiä (ml. johtaminen, viestintä); ryhmätöiden käynnistys
ii/ Projektin valmistelu & innovointi: työpaja
iii/ Projektin päättäminen ja vaikuttavuus; vrt. projektit kv-yrityksessä; ryhmätöiden projektihallinta: reflektio.
-Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos) arviointiin (määräajat: kts. Canvas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen / tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen Canvas alustalla.]
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
40 - 70
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Tiina Lehtosaari
- Minna Pura
- Taina Vuorela
- Tarja Chydenius
Vastuuopettaja
Tarja Chydenius
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä
- toteuttaa kehittämisprosessin TKI-ympäristössä
- luoda asiakasymmärrystä TKI-toiminnan sisällöissä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vrt. Canvas
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Laurean hanketoimeksianto.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]