Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K23, Leppävaara
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K22, Leppävaara
Ajoitus
02.10.2023 - 03.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Susanna Kivelä
- Taina Vuorela
Vastuuopettaja
Susanna Kivelä
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
- tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
- vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä
- etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien ennakoinnin tukena
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
30 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Tiina Lehtosaari
- Susanna Kivelä
- Taina Vuorela
- Jarmo Heinonen
- Maria Ekström
Vastuuopettaja
Tiina Lehtosaari
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä ja soveltavaa tutkimusta
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankintamenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Tiina Lehtosaari
Vastuuopettaja
Taina Vuorela
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
Toteutustapa
Opintojakso on Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen-koulutukseen johdatteleva projektijohtamisen ydinopinto. Opinto suoritetaan itsenäisesti Canvas-oppimisympäristössä.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vrt. Canvas oppimisympäristö: kirjallisuustiedot tehtäväkohtaisesti.
- Wells, K. & Kloppenborg, T. 2018. Project Management Essentials. Business Expert Press. Ebook Central (LAUREAn kirjasto)
Chapters 1 – 7 (Introduction, Initiating a Project, Engaging Team & Stakeholders, Determining Project, Scheduling, Budgeting,
Directing Performance)
- PROJEKTITOIMINTA lehti 2/2020 seuraavat artikkelit:
- Nevalainen, A. 2020. Organisaation riskimaisema näkyväksi projekti- ja riskisalkun yhteispelillä. PROJEKTITOIMINTA lehti 2,
s. 14-18.
- Aaltonen, P. 2020. Mistä on onnistunut projekti tehty? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 24-27.
- Buttler, P. ja Oksman, R. Projektien halutaan onnistuvan. Mitkä ovat onnistumisen kriteerit? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s.
42-43.
- Halttunen, E. 2020. Projektipäällikön urapolku. Raksahommista yhden maamme suurimman lentokenttähankkeen johtoon.
PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 44-47.
- Ilama, V. 2020. Onnistuneen projektikulttuurin ytimessa. PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 48-49.
-Ahola, T. 2020. Muistithan ottaa käyttäjät mukaan projektiisi? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 66-67.
-Knardal, P. S. & Pettersen, I. J. 2015. Creativity and management control: the diversity of festival budgets. International Journal
of Managing Projects in Business, Vol. 8, No. 4, pp. 679-695.
-Zerjav, V. 2021. Why Do Business Organizations Participate in Projects? Toward a Typology of Project Value Domains, Project
Management Journal, Vol 52(3), 287-297.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tarkat päivämäärät Canvasissa
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla käytetään lähdemateriaalina kansallista ja kansainvälistä kirjallisuutta.
Perehdytään myös kansainväliseen hankemaailmaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Teoriaosuus: itseopiskelumateriaalit Canvasissa (5 op = 133,5h)
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso suoritetaan 2.2.2023 mennessä itsenäisesti Canvas oppimisympäristössä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
***
Opintojaksolla palautettava kaikki tehtävät ja saatava yli 40 pistettä hyväksyttävään suoritukseen.
***
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Hylätty (0)
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta: teoriaosuus)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta, case-tehtävä)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä; teoriaosuus)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti (case-tehtävä).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta: teoriaosio ja case-tehtävä)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta: projektijohtamisen teoriakatsaus; case-tehtävä)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä: case-tehtävä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta: case-tehtävä)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä; case-tehtävä)
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.02.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
40 - 70
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Tiina Lehtosaari
- Taina Vuorela
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Taina Vuorela
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia
Toteutustapa
Opintojakso sisältää tammikuun aikana palautettavan ennakkotehtävän, kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä. Opiskelijoiden edellytetään osallistuvan kontaktipäiviin, sekä kommunikoivan aktiivisesti ryhmänsa kanssa, jotta ryhmätehtävät toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä oman ryhmän kanssa.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)
Project Management Institute and Management Institute Project (eBookCentral) 7th edition, 2021
2. Yescombe, E. M., Principles of Project Finance (eBookCentral)
3. Snyder Dionisio, C. 2018. A Project Manager’s Book of Tools and Techniques. Wiley. (eBookCentral)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtäviä suoritetaan työelämäkontekstissa LAUREAn hankkeissa ja muissa soveltuvissa työelämä yhteyksissä.
Asiantuntijavierailut: 1. ICT- ala ja ketterät menetelmät, 2. Kansainväliset myyntiprojektit.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
• Lähipäivät - Opintojaksolla on 3 lähipäivää
• 9.2., 9.3. ja 11.4.2024 klo 9:15 -16:30.
Kansainvälisyys toteutuksella
Yhteistyö kansainvälisten yritysten edustajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä ja
Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja (ml. kurssikirjallisuuteen liittyvät itseopiskelutestit) (2op / 20%)
Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos & sen esittely - sisältää vertaisarvioinnin) (3op / 60%)
Sisältö ja sen jaksotus
-Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä suoritetaan helmikuun loppuun mennessä (Canvas
-Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja arviointiin 30.5.2024 mennessä (Canvas)
Kontaktipäivien teemat:
i/ Ketterät menetelmät ICT-alalla; projektin toteuttamisen menetelmiä (ml. johtaminen, viestintä); ryhmätöiden käynnistys
ii/ Projektin valmistelu & innovointi: työpaja
iii/ Projektin päättäminen ja vaikuttavuus; vrt. projektit kv-yrityksessä; ryhmätöiden projektihallinta: reflektio.
-Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos) arviointiin (määräajat: kts. Canvas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen / tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen Canvas alustalla.]
Ilmoittautumisaika
05.02.2024 - 11.02.2024
Ajoitus
07.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Maria Ekström
- Arto Niemenpää
Vastuuopettaja
Maria Ekström
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- ennakoida ja valmistautua muutokseen
- joustaa ja sopeutua muutoksen yhteydessä
- oppia ja kehittyä analysoimalla muutosta
- arvioida resilienssin hyödynnettävyyttä omassa organisaatiossaan
Toteutustapa
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää/kontaktipäivää: 7. maaliskuuta ja 2.toukokuuta 2024
Oppimistehtävät löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä, joka avautuu 7.maaliskuuta 2024
Tutustuminen resilienssiteemaan ja organisaatiomuutokseen, interaktiivinen luento 7. maaliskuuta 2024
Resilienssillä kohti muutosjoustavampaa tulevaisuutta. Ryhmätyötä ja luento.2.toukokuuta 2024
Monivalintakysymyksiä + keskustelutehtävä (yksilötyö) + resilienssiviitekehyksen kehittäminen (ryhmätyö)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Troy, A. S., Willroth, E. C., Shallcross, A. J., Giuliani, N. R., Gross, J. J., & Mauss, I. B. (2023). Psychological resilience: An affect-regulation framework. Annual review of psychology, 74, 547-576.
https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev-psych-020122-041854
Laurean Resilienssijulkaisu: https://www.theseus.fi/handle/10024/499707?show=full
Duchek, S. (2020). Organizational resilience: a capability-based conceptualization. Business Research, 13(1), 215-246.
Walker (2019) Finding Resilience?: Change and Uncertainty in Nature and Society. Clayton, VIC: CSIRO PUBLISHING. (löytyy Finnan kautta)
Valli, L. 2020. Kuolema kuittaa univelan? : Tutkimus resilienssistä ja resilienssipotentiaalin johtamisesta kriisinhallintaorganisaatiossa https://trepo.tuni.fi/handle/10024/122122 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Välikangas, L., & Romme, A. G. L. (2013). How to design for strategic resilience: a case study in retailing. Journal of Organization Design, 2(2), 44-53.
Wiig, S. & Fahlbruch B. Exploring Resilience. Springer Nature, 2019. (e-kirja löytyy Finnan kautta DOAB Directory of Open Access Books)
Lisää kirjallisuutta Canvas-työtilassa
Sisältö ja sen jaksotus
Resilienssiominaisuuksien kehittämisen opintojaksolla keskitytään muutoksenhallintaan ja henkilökohtaisen resilienssin vahvistamiseen. Opintojakso tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja strategioita, jotka auttavat osallistujia navigoimaan tehokkaasti muutostilanteissa sekä ennakoimaan ja hallitsemaan riskejä projekteissa. Opit tunnistamaan muutoksen merkkejä ja kehittämään ennakoivia strategioita muutostilanteisiin varautumiseksi. Harjoittelet joustavuutta ja sopeutumiskykyä vastaamaan muutokseen nopeasti ja tehokkaasti. Tutkit muutoksia oppimismahdollisuuksina ja kehität analysointitaitojasi muutoksen kontekstissa. Opit arvioimaan resilienssin hyödyntämistä organisaatiossasi ja tunnistamaan mahdollisuudet sen vahvistamiseksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
YAMK-opintojaksojen arviointikriteerit löytyvät opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
40 - 70
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
- Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Tiina Lehtosaari
- Minna Pura
- Taina Vuorela
- Tarja Chydenius
Vastuuopettaja
Tarja Chydenius
Ryhmät
-
HYA524KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
-
HYA623SJDegree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä
- toteuttaa kehittämisprosessin TKI-ympäristössä
- luoda asiakasymmärrystä TKI-toiminnan sisällöissä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vrt. Canvas
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Laurean hanketoimeksianto.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]