Siirry suoraan sisältöön

Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila

Tutkinto:
Ei tutkintoonjohtava koulutus

Laajuus:
60 op

Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus
Opetussuunnitelman tunnus
(USV3123KU)

Ryhmäkohtainen ajoitus ja rakenne

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Saara Helander
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Saara Helander

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

The student is able to
- understand extended speech in health care context
- interact with a degree of fluency and spontaneity with patients and their significant others
- take an active part in professional discussion with colleagues
- read newspaper articles and academic reports about contemporary problems
- present a clear, detailed description on a wide range of subjects related to nursing
- write a clear, detailed text on a wide range of subjects related to nursing

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa

•ymmärtää laajasti puhetta hoitotyön ympäristössä

•olla melko sujuvasti ja spontaanisti vuorovaikutuksessa potilaiden ja heidän läheistensä kanssa

•osallistua aktiivisesti ammatilliseen keskusteluun kollegoidensa kanssa

•lukea sanomalehtiä ja tutkimusraportteja liittyen yhteiskuntaan yleisesti

•esittää selkeitä ja yksityiskohtaisia esityksiä liittyen laajasti eri hoitotyön konteksteihin

•kirjoittaa selkeästi ja yksityiskohtaisesti eri hoitotyöhön konteksteihin liittyviä tekstejä



Ydinsisällöt:

•Käypä hoito suositusten, Hotus-suositusten, lääketietokannan ja Terveysportin käyttö ja hyödyntäminen

•Sanomalehti artikkelien ja tutkimusraporttien lukeminen ja hyödyntäminen

•Kotiutusohjeiden ym. kirjoittaminen potilaalle suomeksi, hyödyntäen suomenkielisiä ohjeita ja materiaaleja

•Suullisia esityksiä luokkatovereille annetusta hoitotyön aiheesta

•Opintojakson aikana arvioidaan opiskelijan suullista ja kirjallista suomen kielen osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 30.06.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Heidi Jokinen
  • Silja Laitila
  • Pia Lahtinen
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Marja Tanskanen

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Mielenterveysharjoittelun tavoitteet
Opiskelija osaa
- ottaa huomioon keskeisimmät mielenterveyshäiriöt, psykiatriset sairaudet tai päihderiippuvuudet toteuttaessaan hoitotyötä
- hyödyntää tutkimusta ja suosituksia mielenterveys- ja päihdetyön päätöksenteossa
- ehdottaa ratkaisuja mielenterveys- ja päihdeasiakkaan päivittäisessä hoitotyössä
- tunnistaa potilaan psyykkisen kuormituksen, surun ja kriisin sekä osaa tukea häntä
- rakentaa kunnioittavan hoitosuhteen mielenterveyden häiriöstä kärsivään, päihdeasiakkaaseen sekä hänen läheisiinsä
- arvioida valmiuksiaan voimavaralähtöiseen vuorovaikutukseen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- soveltaa mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettäviä lähestymistapoja ja menetelmiä potilaslähtöisesti
- perustella päihde- ja mielenterveyspotilaiden käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät ja arvioida niiden vaikuttavuutta
- analysoida ja kehittää osaamistaan, työhyvinvointiaan ja palautumiskykyään
- arvioida toteutunutta hoito- ja palvelupolkua mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kanssa ja ehdottaa toimia potilaslähtöisyyden parantamiseksi
- viestiä tarkoituksenmukaisesti tiimi- ja työyhteisökonteksteissa


Kotihoidon harjoittelun tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien potilaiden hoidon ja palveluiden tarvetta ja tukea heidän toimintakykyään ja voimavarojaan
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri elämänvaiheissa olevan potilaan (lapsi, nuori, iäkäs, raskaana oleva ja synnyttänyt, haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat) hoitotyötä tutkimustietoa ja suosituksia soveltaen
- käyttää asiakaslähtöisiä työmenetelmiä tunnistaakseen haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä ja parantaakseen asiakkaan osallisuutta
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakas- ja vuorovaikutustilanteissa
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa turvallisesti huomioiden potilaan erityispiirteet
- arvioida potilaan tarpeita seksuaali- ja lisääntymisterveyden näkökulmasta ja käsitellä niihin liittyviä asioita potilaan kanssa
- tutustuu lapsipotilaan, perheiden sekä ikääntyvän ja vammaispotilaan palvelupolkuihin ja ehdottaa ratkaisuja hoidon ja tuen tehostamiseksi
- arvioida moniammatillisen yhteistyön onnistumista ja hyödyntää sitä potilaan ja tämän perheen parhaaksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Saara Helander
  • Kristiina Kuparinen
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Saara Helander

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
•ohjata potilaita heidän hoitoonsa liittyen (esim. Kliininen hoitotyö, kotihoito-ohjeet, lääkehoito ym.)
•laajentaa hoitotyön ja lääketieteellistä sanastoaan
•hyödyntää ISBAR-raportointirakennetta raporteissaan
•lukea yksityiskohtaisemmin potilaiden terveystiedot ja toimia niiden mukaisesti
•lukea ja hyödyntää näyttöön perustuvan hoitotyön suosituksia ja ohjeita suomeksi

Ydinsisällöt:
•potilaan hoito ja ohjaus suomeksi
•ISBAR-raportointi suomeksi
•Potilaan terveystietojen lukeminen ja ymmärtäminen, sekä toimiminen niiden mukaisesti
•Käypähoito suositusten ja Hotus-suositusten lukeminen ja hyödyntäminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Mia Poikolainen
  • Irene Pylkkänen
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Mia Poikolainen

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

• hoitaa potilaan akuuttia kipua lääkkeellisin keinoin
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida laskimonsisäistä ravitsemushoitoa
• selittää turvallisen verensiirron perusteet
• selittää epiduraali- ja spinaalilääkehoidon perusteet
• selittää keskuslaskimokanyylin turvallisen ja aseptisen käytön perusteet
• toteuttaa turvallisesti ikääntyvien lääkehoitoa osastoilla ja kotiympäristöissä
• toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen naisen lääkehoitoa turvallisesti
• toteuttaa lasten, nuorten ja ikääntyvien lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
• kuvata vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan lääkehoidon erityispiirteitä

Sisältö

• Kirurgisen ja akuutisti sairaan potilaan lääkehoitoa tukeva farmakologia
• Verensiirto
• Kivun ja pahoinvoinnin lääkkeellinen hoito, sis. iv ja im lääkitys, epiduraali- ja spinaalitilaan toteutettavan kivunhoidon sekä PCA
• Parenteraalinen ravitsemus
• Vasoaktiivinen lääkehoito ja lääkelaskut kriittisesti sairaan hoitotyössä
• Aseptiikka lääkehoidon toteutuksessa
• Lasten, iäkkäiden, raskaana olevan ja synnyttäneen neste- ja lääkehoidon erityispiirteet
• Lääkkeiden interaktiot
• Lääkehoidon erityispiirteet kotihoidon näkökulmasta
• Lääkelaskut: Lääkelaskut lapsen painokilojen mukaan, jatkolaimennuslaskut.

Palliatiivisen lääkehoidon toteutus
• Lääkkeiden vaikutusmekanismit, seuranta, antomuodot ja –reitit palliatiivisessa hoidossa
• Opioidilääkehoidon merkitys palliatiivisessa hoidossa
• Syöpäkivun hoito
• Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyöhön liittyvät lääkelaskut

Toteutustapa

Luennot
Itsenäiset tehtävät Canvasissa
Työpajat
Lääkelaskut

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus
Schedule in Pakki

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 2,5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson suorittaminen vastaa keskimäärin 67,5 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Lääkehoito
-Luennot
-Itsenäiset tehtävät
-Lääkehoidon tentti (HYV/HYL)

Lääkelaskenta ja lääkelaskukoe kampuksella (HYV/HYL)

Työpajat
1 x 6h työpajapäivä (100% läsnäolovelvoite, HYV/HYL)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / Hylätty

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 05.03.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Silja Laitila
  • Pia Lahtinen
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Pia Lahtinen

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Toteutustapa

Toteutus sisältää 1) itsenäistä verkko-opiskelua ja 2) lähiopetusta Tikkurilassa ja Otanimessä. Toteutukselle voivat osallistua USV3123KU-opiskelijat (filippiiniläiset sairaanhoitajat). Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, erilaisia luentoja, työskentelyä pienryhmissä sekä simulaatiota/työpajoja. Kaikilla lähiopetuskerroilla hyödynnetään yhteisöllistä opiskelua, jossa opiskelijalla on iso rooli.

Opintojakon osat:
OSA 1: Psykiatria ja päihdelääketiede
OSA 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö

Toteutustapa:
OSA 1. Canvasissa itsenäinen verkko-opiskelu
OSA 2. Lähiopetuksena kampuksella tai Zoomissa (luennot, työpajat, simulaatiot) SEKÄ itsenäistä opiskelua (case-tehtävät Canvasissa). Sisältää seminaarityön, mikä tehdään pienryhmissä. HUOM! Luennot on suunniteltu joko kampukselle tai Zoomiin: hybriopetus ei ole mahdollista.

Arvioitavat tehtävät:
- Canvasin "Osoita osaamisesi –testi"
- Seminaarityö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Canvasissa. Samaa lähdemateriaalia käytetään opintojakson aikana opiskelun tukena ja se on myös materiaalina tietotestiin ja työpajoihin/simulaatioihin valmistautumisessa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon liittyy seminaarityö. Seminaarityön sisältö ja aikataulu tarkentuvat lopulliseen muotoonsa opintojakson alkaessa. Ohjeistus ja ryhmiin jakautuminen tapahtuu ensimmäisellä luentokerralla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulut, sisältö ja tehtävät läpikäydään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistumalla ensimmäiselle opetuskerralle opiskelija myös varmistaa osallistumisensa kurssille (ks. Laurean tutkintosääntö).

Läsnäolovelvoite (HUOM! Kaikista poissaoloista tehdään korvaava tehtävä)
- orientaatiokerta
- simulaatiot ja työpajat
- seminaari

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op = 162h opiskelijan työtä

Sisältö ja sen jaksotus

- Psykiatria ja päihdelääketiede: Lasten, nuorten ja aikuisten keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja kliinisen mielenterveys- ja päihdetyön tavallisimmat diagnostiset tutkimukset ja hoitomenetelmät
- Mielen hyvinvointiin ja -terveyteen liittyvä keskeinen käsitteistö
- Psyykkisen kuormituksen tunnistaminen ja vaikeiden tunteiden käsittely mielenterveys- ja päihdetyössä sekä osana somaattisesti sairastuneen potilaan kokonaishoitoa
- Mielenterveyden tukemisessa ja mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettävät lähestymistavat ja menetelmät, hoitosuhdetyöskentely mielenterveys- ja päihdetyössä
- Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaava lainsäädäntö ja eettiset ohjeet ja kysymykset
- Mielenterveystyön palvelujärjestelmä, digitaaliset palvelupolut, moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä, työnohjaus
- Mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1: Canvasin tehtävät ja "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)
OSA 2: Aktiivinen osallistuminen luennoille, työpajoihin ja simuaatioihin. Seminaarityö tai LbD -projekti arvioidaan (HYV/HYL)

Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

0 op

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Saara Helander
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Saara Helander

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

28.11.2023 - 04.12.2023

Ajoitus

02.04.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Saara Helander
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Saara Helander

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

The Student is able to
- communicate both orally and in writing in frequent situations on professional field (level B1.1)
- further develop skills and understanding of communication culture in Finland
- seek information and vocabulary of Health Care using Finnish sources

Toteutustapa

Kurssin tavoitteena on valmentaa opiskelijoita YKI 3-4 testiä varten. Kurssilla käydään läpi kielen eri osa-alueita; kirjoittaminen, luetun ymmärtäminen, kuullun ymmärtäminen ja puhuminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus:

Ykäänkö vai ykiinkö - High way to hill
Oma suomi 2 soveltuvin osin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopistettä vastaa 54 tuntia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYV-HYL

Hyväksytty suoritus vaatii aktiivista osallistumista ja harjoitustehtävän kielen neljältä osa-alueelta:

- luetun ymmärtäminen
- kirjoittaminen
-puhuminen
- kuullun ymmärtäminen

80 % läsnäolo