Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus
Ryhmäkohtainen ajoitus ja rakenne
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 30.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Saara Helander
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Saara Helander
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
The student is able to
- understand extended speech in health care context
- interact with a degree of fluency and spontaneity with patients and their significant others
- take an active part in professional discussion with colleagues
- read newspaper articles and academic reports about contemporary problems
- present a clear, detailed description on a wide range of subjects related to nursing
- write a clear, detailed text on a wide range of subjects related to nursing
Sisältö ja sen jaksotus
Opiskelija osaa
•ymmärtää laajasti puhetta hoitotyön ympäristössä
•olla melko sujuvasti ja spontaanisti vuorovaikutuksessa potilaiden ja heidän läheistensä kanssa
•osallistua aktiivisesti ammatilliseen keskusteluun kollegoidensa kanssa
•lukea sanomalehtiä ja tutkimusraportteja liittyen yhteiskuntaan yleisesti
•esittää selkeitä ja yksityiskohtaisia esityksiä liittyen laajasti eri hoitotyön konteksteihin
•kirjoittaa selkeästi ja yksityiskohtaisesti eri hoitotyöhön konteksteihin liittyviä tekstejä
Ydinsisällöt:
•Käypä hoito suositusten, Hotus-suositusten, lääketietokannan ja Terveysportin käyttö ja hyödyntäminen
•Sanomalehti artikkelien ja tutkimusraporttien lukeminen ja hyödyntäminen
•Kotiutusohjeiden ym. kirjoittaminen potilaalle suomeksi, hyödyntäen suomenkielisiä ohjeita ja materiaaleja
•Suullisia esityksiä luokkatovereille annetusta hoitotyön aiheesta
•Opintojakson aikana arvioidaan opiskelijan suullista ja kirjallista suomen kielen osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 30.06.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Heidi Jokinen
- Silja Laitila
- Pia Lahtinen
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Marja Tanskanen
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Mielenterveysharjoittelun tavoitteet
Opiskelija osaa
- ottaa huomioon keskeisimmät mielenterveyshäiriöt, psykiatriset sairaudet tai päihderiippuvuudet toteuttaessaan hoitotyötä
- hyödyntää tutkimusta ja suosituksia mielenterveys- ja päihdetyön päätöksenteossa
- ehdottaa ratkaisuja mielenterveys- ja päihdeasiakkaan päivittäisessä hoitotyössä
- tunnistaa potilaan psyykkisen kuormituksen, surun ja kriisin sekä osaa tukea häntä
- rakentaa kunnioittavan hoitosuhteen mielenterveyden häiriöstä kärsivään, päihdeasiakkaaseen sekä hänen läheisiinsä
- arvioida valmiuksiaan voimavaralähtöiseen vuorovaikutukseen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- soveltaa mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettäviä lähestymistapoja ja menetelmiä potilaslähtöisesti
- perustella päihde- ja mielenterveyspotilaiden käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät ja arvioida niiden vaikuttavuutta
- analysoida ja kehittää osaamistaan, työhyvinvointiaan ja palautumiskykyään
- arvioida toteutunutta hoito- ja palvelupolkua mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kanssa ja ehdottaa toimia potilaslähtöisyyden parantamiseksi
- viestiä tarkoituksenmukaisesti tiimi- ja työyhteisökonteksteissa
Kotihoidon harjoittelun tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien potilaiden hoidon ja palveluiden tarvetta ja tukea heidän toimintakykyään ja voimavarojaan
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri elämänvaiheissa olevan potilaan (lapsi, nuori, iäkäs, raskaana oleva ja synnyttänyt, haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat) hoitotyötä tutkimustietoa ja suosituksia soveltaen
- käyttää asiakaslähtöisiä työmenetelmiä tunnistaakseen haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä ja parantaakseen asiakkaan osallisuutta
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakas- ja vuorovaikutustilanteissa
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa turvallisesti huomioiden potilaan erityispiirteet
- arvioida potilaan tarpeita seksuaali- ja lisääntymisterveyden näkökulmasta ja käsitellä niihin liittyviä asioita potilaan kanssa
- tutustuu lapsipotilaan, perheiden sekä ikääntyvän ja vammaispotilaan palvelupolkuihin ja ehdottaa ratkaisuja hoidon ja tuen tehostamiseksi
- arvioida moniammatillisen yhteistyön onnistumista ja hyödyntää sitä potilaan ja tämän perheen parhaaksi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Saara Helander
- Kristiina Kuparinen
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Saara Helander
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
•ohjata potilaita heidän hoitoonsa liittyen (esim. Kliininen hoitotyö, kotihoito-ohjeet, lääkehoito ym.)
•laajentaa hoitotyön ja lääketieteellistä sanastoaan
•hyödyntää ISBAR-raportointirakennetta raporteissaan
•lukea yksityiskohtaisemmin potilaiden terveystiedot ja toimia niiden mukaisesti
•lukea ja hyödyntää näyttöön perustuvan hoitotyön suosituksia ja ohjeita suomeksi
Ydinsisällöt:
•potilaan hoito ja ohjaus suomeksi
•ISBAR-raportointi suomeksi
•Potilaan terveystietojen lukeminen ja ymmärtäminen, sekä toimiminen niiden mukaisesti
•Käypähoito suositusten ja Hotus-suositusten lukeminen ja hyödyntäminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Mia Poikolainen
- Irene Pylkkänen
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Mia Poikolainen
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• hoitaa potilaan akuuttia kipua lääkkeellisin keinoin
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida laskimonsisäistä ravitsemushoitoa
• selittää turvallisen verensiirron perusteet
• selittää epiduraali- ja spinaalilääkehoidon perusteet
• selittää keskuslaskimokanyylin turvallisen ja aseptisen käytön perusteet
• toteuttaa turvallisesti ikääntyvien lääkehoitoa osastoilla ja kotiympäristöissä
• toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen naisen lääkehoitoa turvallisesti
• toteuttaa lasten, nuorten ja ikääntyvien lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
• kuvata vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan lääkehoidon erityispiirteitä
Sisältö
• Kirurgisen ja akuutisti sairaan potilaan lääkehoitoa tukeva farmakologia
• Verensiirto
• Kivun ja pahoinvoinnin lääkkeellinen hoito, sis. iv ja im lääkitys, epiduraali- ja spinaalitilaan toteutettavan kivunhoidon sekä PCA
• Parenteraalinen ravitsemus
• Vasoaktiivinen lääkehoito ja lääkelaskut kriittisesti sairaan hoitotyössä
• Aseptiikka lääkehoidon toteutuksessa
• Lasten, iäkkäiden, raskaana olevan ja synnyttäneen neste- ja lääkehoidon erityispiirteet
• Lääkkeiden interaktiot
• Lääkehoidon erityispiirteet kotihoidon näkökulmasta
• Lääkelaskut: Lääkelaskut lapsen painokilojen mukaan, jatkolaimennuslaskut.
Palliatiivisen lääkehoidon toteutus
• Lääkkeiden vaikutusmekanismit, seuranta, antomuodot ja –reitit palliatiivisessa hoidossa
• Opioidilääkehoidon merkitys palliatiivisessa hoidossa
• Syöpäkivun hoito
• Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyöhön liittyvät lääkelaskut
Toteutustapa
Luennot
Itsenäiset tehtävät Canvasissa
Työpajat
Lääkelaskut
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus
Schedule in Pakki
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 2,5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson suorittaminen vastaa keskimäärin 67,5 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Lääkehoito
-Luennot
-Itsenäiset tehtävät
-Lääkehoidon tentti (HYV/HYL)
Lääkelaskenta ja lääkelaskukoe kampuksella (HYV/HYL)
Työpajat
1 x 6h työpajapäivä (100% läsnäolovelvoite, HYV/HYL)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / Hylätty
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 05.03.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Silja Laitila
- Pia Lahtinen
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Pia Lahtinen
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa
Toteutustapa
Toteutus sisältää 1) itsenäistä verkko-opiskelua ja 2) lähiopetusta Tikkurilassa ja Otanimessä. Toteutukselle voivat osallistua USV3123KU-opiskelijat (filippiiniläiset sairaanhoitajat). Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, erilaisia luentoja, työskentelyä pienryhmissä sekä simulaatiota/työpajoja. Kaikilla lähiopetuskerroilla hyödynnetään yhteisöllistä opiskelua, jossa opiskelijalla on iso rooli.
Opintojakon osat:
OSA 1: Psykiatria ja päihdelääketiede
OSA 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Toteutustapa:
OSA 1. Canvasissa itsenäinen verkko-opiskelu
OSA 2. Lähiopetuksena kampuksella tai Zoomissa (luennot, työpajat, simulaatiot) SEKÄ itsenäistä opiskelua (case-tehtävät Canvasissa). Sisältää seminaarityön, mikä tehdään pienryhmissä. HUOM! Luennot on suunniteltu joko kampukselle tai Zoomiin: hybriopetus ei ole mahdollista.
Arvioitavat tehtävät:
- Canvasin "Osoita osaamisesi –testi"
- Seminaarityö
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan Canvasissa. Samaa lähdemateriaalia käytetään opintojakson aikana opiskelun tukena ja se on myös materiaalina tietotestiin ja työpajoihin/simulaatioihin valmistautumisessa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksoon liittyy seminaarityö. Seminaarityön sisältö ja aikataulu tarkentuvat lopulliseen muotoonsa opintojakson alkaessa. Ohjeistus ja ryhmiin jakautuminen tapahtuu ensimmäisellä luentokerralla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulut, sisältö ja tehtävät läpikäydään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistumalla ensimmäiselle opetuskerralle opiskelija myös varmistaa osallistumisensa kurssille (ks. Laurean tutkintosääntö).
Läsnäolovelvoite (HUOM! Kaikista poissaoloista tehdään korvaava tehtävä)
- orientaatiokerta
- simulaatiot ja työpajat
- seminaari
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op = 162h opiskelijan työtä
Sisältö ja sen jaksotus
- Psykiatria ja päihdelääketiede: Lasten, nuorten ja aikuisten keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja kliinisen mielenterveys- ja päihdetyön tavallisimmat diagnostiset tutkimukset ja hoitomenetelmät
- Mielen hyvinvointiin ja -terveyteen liittyvä keskeinen käsitteistö
- Psyykkisen kuormituksen tunnistaminen ja vaikeiden tunteiden käsittely mielenterveys- ja päihdetyössä sekä osana somaattisesti sairastuneen potilaan kokonaishoitoa
- Mielenterveyden tukemisessa ja mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettävät lähestymistavat ja menetelmät, hoitosuhdetyöskentely mielenterveys- ja päihdetyössä
- Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaava lainsäädäntö ja eettiset ohjeet ja kysymykset
- Mielenterveystyön palvelujärjestelmä, digitaaliset palvelupolut, moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä, työnohjaus
- Mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1: Canvasin tehtävät ja "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)
OSA 2: Aktiivinen osallistuminen luennoille, työpajoihin ja simuaatioihin. Seminaarityö tai LbD -projekti arvioidaan (HYV/HYL)
Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
0 op
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Saara Helander
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Saara Helander
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
28.11.2023 - 04.12.2023
Ajoitus
02.04.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Saara Helander
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Saara Helander
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
The Student is able to
- communicate both orally and in writing in frequent situations on professional field (level B1.1)
- further develop skills and understanding of communication culture in Finland
- seek information and vocabulary of Health Care using Finnish sources
Toteutustapa
Kurssin tavoitteena on valmentaa opiskelijoita YKI 3-4 testiä varten. Kurssilla käydään läpi kielen eri osa-alueita; kirjoittaminen, luetun ymmärtäminen, kuullun ymmärtäminen ja puhuminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus:
Ykäänkö vai ykiinkö - High way to hill
Oma suomi 2 soveltuvin osin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopistettä vastaa 54 tuntia
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYV-HYL
Hyväksytty suoritus vaatii aktiivista osallistumista ja harjoitustehtävän kielen neljältä osa-alueelta:
- luetun ymmärtäminen
- kirjoittaminen
-puhuminen
- kuullun ymmärtäminen
80 % läsnäolo