Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S25, Tikkurila
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S23, Tikkurila
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
23.08.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Niina Glerean
- Kristiina Helminen
Vastuuopettaja
Kristiina Helminen
Ryhmät
-
SYV824SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Dialogisen ja monikanavaisen vuorovaikutuksen vaativissa asiakas- ja hoitotilanteissa.
• Perustaa toimintansa näyttöön suunnitellessaan ohjausta, valitessaan ohjausmenetelmiä sekä toteuttaessaan ohjausta yhdessä asiakkaan kanssa tukeakseen häntä
hoitoon sitoutumisessa ja oman terveyden seurannassa.
• Tukea ohjauksessa asiakkaan voimavaraistumista ja osallisuutta.
• Suunnitella, toteuttaa ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja
ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.
• Arvioida, valita ja soveltaa digitaalisia menetelmiä asiakkaan ohjauksessa sekä
hyvinvoinnin ja omahoidon tukemisessa.
• Soveltaa näyttöä terveyden edistämisessä ja sairauden ehkäisyssä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla.
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena (Zoom) eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota osittain tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakson Canvas-työtila avautuu pe 23.8. klo 12 ja siellä on tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta ja ohjeet tilanteissa jos olet estynyt osallistumaan opetuspäiviin.
Opintojaksoon kuuluu ennakkotehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään to 12.9. Ennakkotehtävän ohjeet ovat Canvasissa ja tehtävä myös palautetaan Canvasiin.
Opintojaksolla on kaksi Zoom-yhteydellä toteutettavaa verkkotapaamista. Linkki tapaamisiin löytyy sekä Canvasista että Pepin kalenterista.
la 14.9. klo 9-16
pe 8.11. klo 9-16
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus:
Absetz, P., Patja, K. & Rautava, P. 2022. Terveyden edistäminen. Helsinki: Duodecim.(luettavissa e-kirjana Laurean Finnassa)
Pietilä, A. 2012. Terveyden edistäminen: Teorioista toimintaan. 1.-2. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Lisälähteistä kerrotaan opintojakson Canvas-alustalla ja opiskelijat etsivät itsenäisesti lisälähteitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen ohjaustapahtuman.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson Canvas-työtila avautuu pe 23.8. klo 12 ja siellä on tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta, ennakkotehtävästä ja ohjeet tilanteissa jos olet estynyt osallistumasta opetuspäiviin.
Opintojaksolla on kaksi Zoom-yhteydellä toteutettavaa verkkotapaamista:
la 14.9. klo 9-16
pe 8.11. klo 9-16
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä eli tämä opintojakso 5 op = 133,5h opiskelijan työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV824SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Kehittää ja arvioida jatkuvasti omaa asiantuntijuuttaan ja valmiuksiaan oppia uutta
• Soveltaa opetus-, ohjaus- ja arviointimenetelmiä henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja varmistamisessa
• Tukea henkilöstöä sitoutumaan jatkuvaan hoitotyön ja osaamisen kehittämiseen sekä näyttöön perustuvaan toimintaan
• Toimia ohjaajana, mentorina ja valmentajana moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa
• Käyttää tehokkaita vuorovaikutusmenetelmiä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa tapahtuvassa viestinnässä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää ennakko-opiskelua verkossa ja kaksi lähiopetuspäivää. Ennakkotehtävinä toteutetaan omien oppimiskokemusten reflektio ja artikkelitehtävä. Harjoitustehtävänä laaditaan osaamisen kehittämisen suunnitelma omaan työyksikköön.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Lemmetty & Collin (toim.) 2022. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. SoPhi_150 1.pdf
- Saaranen ym. 2018. Terveysalan opettajan käsikirja (uusi painos tulossa)
Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava aineisto, kuten artikkelit ja raportit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoitustehtävä tehdään työelämäyhteistyössä omaan työyksikköön.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
[Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
- Osaamisen varmistamisen ja kehittämisen viitekehys
- Oppimisen lähtökohtia
- Työelämäpedagogiikkaa
- Opetus- ja ohjausmenetelmät
- Osaamisen arviointi
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella.(Laurean tutkintosääntö).
Arviointi kohdentuu yksilötehtävinä toteutettaviin ennakkotehtäviin ja kehittämistehtävään.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Sari Räisänen
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV824SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvia kliinisen hoitotyön kehittämistoimia
• Ottaa vastuuta näyttöön perustuvien innovaatioiden ja käytäntöjen käyttöönotosta
• Edistää näytön käyttöönottoa ja vakiinnuttamista, seurantaa, levittämistä, näyttöön perustuvien yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä ja tiedon tarpeiden tunnistamista terveydenhuollossa
• Uudistaa ja kehittää asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia terveydenhuollon palveluita hyvinvointialueilla moniammatillisessa yhteistyössä
• Toimia kehittämistyössään ennakoivasti huomioiden muuttuvan toimintaympäristön asettamat tarpeet ja kestävän kehityksen näkökulman
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme lähiopetustapaamista. Lisäksi siihen sisältyy itsenäistä työskentelyä ja verkkokeskusteluja. Opintojaksolla toteutetaan kehittämistehtävä pienryhmissä ja pienempiä yksilötehtäviä.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017/2018. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro Oy
- Korhonen ym., 2018. Näyttöön perustuva toiminta: tarpeesta tuloksiin, Skhole Oy
- Malmivaara, 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Duodecim
- Pakarinen ym. 2023. Design Thinking in Healthcare : From Problem to Innovative Solutions (saatavilla e-kirjana)
Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava aineisto, kuten artikkelit ja raportit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson kehittämistehtävä tehdään aidossa kliinisen työelämän yhteistyössä opiskelijoiden omiin organisaatioihin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi kliinisessä hoitotyössä
- Kehittämismenetelmät kliinisessä hoitotyössä
- Näyttöön perustuvien hoitokäytäntöjen käyttöönotto ja vakiinnuttaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella.(Laurean tutkintosääntö).
Arviointi kohdistuu pienryhmässä toteutettavaan työelämäyhteistyössä toteutettavaan kehittämistyöhön ja yksilötehtäviin.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Outi Ahonen
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV824SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Soveltaa tietouttaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ja tietojohtamisen prosesseista kliinisen hoitotyön kehittämisessä
• Analysoida kriittisesti asiakkaan hoidosta dokumentoidun tiedon luomaa kuvaa toiminnan laadusta, tuloksista ja kehittämistarpeista
• Analysoida ja hyödyntää eri tavoin dokumentoitua tietoa päätöksenteossa ja tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi
• Analysoida ja hyödyntää mittareita ja indikaattoritietoa seuratakseen ja arvioidakseen palveluiden ja interventioiden tuloksia
• Kehittää ja edistää hoidon laadun sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista näyttöön perustuen
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme opetustapaamista, jotka toteutetaan etäyhteydellä. Viimeisessä opetustapaamisessa opiskelijat jakavat harjoitustehtävässä oppimaansa toisilleen.
Opintojaksoon kuuluu opintojakson teemaan johdatteleva ennakkotehtävä, pienryhmätehtävä ja yksilötehtävänä toteutettava harjoitustyö (hoitotyösensitiiviset mittarit ja tulokset) ja (tiedonhallinnan elementit omassa yksikössä).
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala & Taskinen, 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. 978-952-359-022-9.pdf (tuni.fi)
Malmivaara, 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Duodecim.
Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava materiaali, kuten artikkelit ja raportit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson harjoitustehtävä toteutetaan LbD-tehtävänä omaan organisaatioon.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
- Hoidon laatu (näyttöön perustuva hoitotyö)
- Hoitotyösensitiivinen laatu/tulokset
- Kustannusvaikuttavuus
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
- Indikaattorit – PROM, PREM
- Tietojohtaminen ja tiedonhallinta
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi kohdistuu ennakkotehtävään, pienryhmätehtävään ja opintojakson harjoitustehtävään.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
30 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Niina Glerean
- Sari Räisänen
- YAMK Virtuaali
- Kristiina Helminen
- Tiina Putkuri
- Taina Heinonen
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV824SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Kokko
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Tiina Mäkelä
- Jonna Suominen
- Kaija Marttila
- Mika Alastalo
- Pirjo Huikko
- Mikko Aulio
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV824SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Soveltaa laaja-alaisia tietojaan anatomiasta, fysiologiasta ja patofysiologiasta asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja kliinisessä päätöksenteossa
• Hallitsee keskeisten elintoimintojen osalta strukturoidun anamneesin teon ja asiakkaan kokonaisvaltaisen kliinisen tutkimisen soveltaen näyttöön perustuvia käytänteitä, välineitä ja menetelmiä
• Toteuttaa hoidon tarpeen arviointia ja diagnostisia tutkimuksia, tulkita niiden tuloksia ottaen vastuuta asiakkaan terveydentilan sekä hoidon seurannasta
• Perustaa hoidon valinnassa tarvittavan kliinisen päätöksenteon hoitosuosituksiin ja
näyttöön huomioiden asiakkaan yksilöllisen tilanteen
• Toimia päätöksenteossa yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä moniammatillisen työryhmän toimijoiden kanssa
• Suunnitella asiakkaan hoidon, seurannan ja jatkohoidon sekä tarvittaessa hoitoon ohjauksen laajennetun tehtävänkuvansa mukaisesti
• Konsultoida ja toimia konsultoivana laajennetun tehtävänkuvansa mukaisesti hyödyntäen erilaisia konsultaatio- ja kommunikaatiomenetelmiä
Toteutustapa
Opintojakso koostuu seuraavista kokonaisuuksista:
- Patofysiologia: luento-opetus (syksy 2024)
- Potilaan kliininen tutkiminen: integroitu luento-opetus ja käytännön harjoittelu, jossa läsnäolovelvollisuus (syksy 2024) ja OSCE-näyttökokeet (kevät 2025)
- Kliininen päätöksenteko: Potilascase-tehtävät ja seminaarit, joissa läsnäolovelvollisuus (seminaarit keväällä 2025)
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Korhonen, P., Mustajoki, S. ja Salonen, T. 2020. Potilaan tutkiminen. Duodecim.
- Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi. Helsinki: Tammi.
- Mäkelä, M., Keinänen-Kiukaanniemi, S., Korhonen, P., Kosunen, E., Mäntyselkä, P. & Salokekkilä. P. (toim.) 2020. Yleislääketieteen perusteet. Duodecim, Helsinki.
- Lisäksi Canvas-oppimisympäristössä osoitettuja aineistoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on laajuudeltaan 10 opintopistettä.
Sisältö ja sen jaksotus
- Patofysiologia
- Potilaan kliininen tutkiminen
- Kliininen päätöksenteko
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSCE-näyttökokeet tulee suorittaa hyväksytysti erillisten kriteerien mukaan.
Potilascase-tehtävät arvioidaan numeerisesti 1-5.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arvosanaan T1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)