Asiakkaan terveyden edistämisen ja omahoidon tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SY00BW91-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Niina Glerean
- Kristiina Rosqvist
- Vastuuopettaja
- Niina Glerean
- Ryhmät
-
SYV825SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S25, Tikkurila
- Opintojakso
- SY00BW91
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• Dialogisen ja monikanavaisen vuorovaikutuksen vaativissa asiakas- ja hoitotilanteissa.
• Perustaa toimintansa näyttöön suunnitellessaan ohjausta, valitessaan ohjausmenetelmiä sekä toteuttaessaan ohjausta yhdessä asiakkaan kanssa tukeakseen häntä
hoitoon sitoutumisessa ja oman terveyden seurannassa.
• Tukea ohjauksessa asiakkaan voimavaraistumista ja osallisuutta.
• Suunnitella, toteuttaa ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja
ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.
• Arvioida, valita ja soveltaa digitaalisia menetelmiä asiakkaan ohjauksessa sekä
hyvinvoinnin ja omahoidon tukemisessa.
• Soveltaa näyttöä terveyden edistämisessä ja sairauden ehkäisyssä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus:
Absetz, P., Patja, K. & Rautava, P. 2022. Terveyden edistäminen. Helsinki: Duodecim.(luettavissa e-kirjana Laurean Finnassa)
Pietilä, A. 2012. Terveyden edistäminen: Teorioista toimintaan. 1.-2. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Lisälähteistä kerrotaan opintojakson Canvas-alustalla ja opiskelijat etsivät itsenäisesti lisälähteitä.
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena (Zoom) eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota osittain tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakson Canvas-työtila avautuu ke 25.8. klo 12 ja siellä on tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta ja ohjeet tilanteissa jos olet estynyt osallistumaan opetuspäiviin.
Opintojaksoon kuuluu ennakkotehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään to 11.9 2025. Ennakkotehtävän ohjeet ovat Canvasissa ja tehtävä myös palautetaan Canvasiin.
Opintojaksolla on kaksi Zoom-yhteydellä toteutettavaa verkkotapaamista. Linkki tapaamisiin löytyy sekä Canvasista että Pepin kalenterista.
la 13.9. klo 9-16
pe 7.11. klo 9-16
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana opiskelijat työstävät terveyden edistämisen näyttöönperustuvan intervention, jonka tunnistetaan työelämästä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson Canvas-työtila avautuu ma 25.8. klo 12 ja siellä on tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta, ennakkotehtävästä ja ohjeet tilanteissa jos olet estynyt osallistumasta opetuspäiviin.
Opintojaksolla on kaksi Zoom-yhteydellä toteutettavaa verkkotapaamista:
la 13.9. klo 9-16
pe 7.11. klo 9-16
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä eli tämä opintojakso 5 op = 133,5h opiskelijan työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.