Siirry suoraan sisältöön

Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi, liiketalous (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S22, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA422SJ)
Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S21, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA421SJ)
Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S20, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA420SJ)
Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

15.09.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Hannu Tikkanen
Ryhmät
  • HYD323SJ
    Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S23, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- analysoida teknologian vaikutusta oikeudellisiin käytäntöihin ja palveluihin
- kehittää uusia ja uudenlaisia oikeudellisia palveluja teknologiaa hyödyntäen

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä. Työskentely koostuu ennakkotehtävästä, itsenäisistä essee- ja monivalintatehtävistä, sekä ryhmätyönä toteutettavasta projektityöstä, jossa konseptoidaan oikeudellinen palvelu teknologiaa hyödyntäen. Ennakkotehtävä ja Canvas avataan 15.9.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali julkaistaan Canvasissa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson ryhmätehtävä on työelämää kehittävä projekti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

29.9. Lähipäivä (Zoom)
1.12. Lähipäivä (Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö koostuu kontaktipäivistä sekä itsenäisesti ja ryhmässä suoritettavista tehtävistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu:
-Ryhmätyöhön (30%)
-Itsenäisesti suoritettaviin tehtäviin (70%)

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään arvosana 1), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Sampo Mielityinen
Ryhmät
  • HYD323SJ
    Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S23, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja arvioida tutkimus- ja kehittämistiedon perusteella oikeusmuotoilun tarvetta ja mahdollisuuksia
- hyödyntää palvelumuotoilua teoriana ja menetelmänä oikeudellisessa ympäristössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

30 op

Virtuaaliosuus

30 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Piia Kaave
  • Sampo Mielityinen
  • Johanna Aalto
  • Hilja Autto
Vastuuopettaja

Sampo Mielityinen

Ryhmät
  • HYD323SJ
    Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S23, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
Opiskelija osaa
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty