Siirry suoraan sisältöön

Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi, liiketalous (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S22, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA422SJ)
Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S21, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA421SJ)
Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S20, Leppävaara
Opetussuunnitelman tunnus
(HYA420SJ)
Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Sampo Mielityinen
  • Hannu Tikkanen
Vastuuopettaja

Hannu Tikkanen

Ryhmät
  • HYD324SJ
    Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S24, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- analysoida teknologian vaikutusta oikeudellisiin käytäntöihin ja palveluihin
- kehittää uusia ja uudenlaisia oikeudellisia palveluja teknologiaa hyödyntäen

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä. Työskentely koostuu ennakkotehtävästä, itsenäisistä essee- ja monivalintatehtävistä, sekä ryhmätyönä toteutettavasta projektityöstä, jossa konseptoidaan oikeudellinen palvelu teknologiaa hyödyntäen. Ennakkotehtävä ja Canvas avataan 13.9.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali julkaistaan Canvasissa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson ryhmätehtävä on työelämää kehittävä projekti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö koostuu kontaktipäivistä sekä itsenäisesti ja ryhmässä suoritettavista tehtävistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu:
-Ryhmätyöhön (30%)
-Itsenäisesti suoritettaviin tehtäviin (70%)

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään arvosana 1), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Sampo Mielityinen
  • Johanna Aalto
Vastuuopettaja

Sampo Mielityinen

Ryhmät
  • HYD324SJ
    Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S24, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja arvioida tutkimus- ja kehittämistiedon perusteella oikeusmuotoilun tarvetta ja mahdollisuuksia
- hyödyntää palvelumuotoilua teoriana ja menetelmänä oikeudellisessa ympäristössä

Toteutustapa

Opinto suoritetaan itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Margaret Hagan, Law by Design (saatavilla avoimesti internetissä verkkokirjana).

Muu opintojakson Canvas-alustalla ilmoitettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tapahtuva oikeusmuotoilun teorian opiskelu kytkeytyy opintojakson Oikeusmuotoilu käytännössä työelämäprojektien toteutukseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen opetus pidetään Zoomissa seuraavina ajankohtina:
- 30.8. klo 9-16
- 26.9. klo 9-16
- 25.10. klo 9-16
- 29.11. klo 9-16

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 30.8. klo 9-16.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy oikeus- ja palvelumuotoilun teoriaan tavalla, joka kytkeytyy samaan aikaan opintojaksolla Oikeusmuotoilu käytännössä toteutettaviin työelämäprojekteihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Arviointi kohdistuu opiskelijan palauttamien tehtävien sisällön oikeellisuuteen.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu (HYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Piia Kaave
  • Sampo Mielityinen
  • YAMK Virtuaali
  • Johanna Aalto
  • Hilja Autto
Vastuuopettaja

Sampo Mielityinen

Ryhmät
  • HYD324SJ
    Oikeudellinen erityisosaaminen ja oikeusmuotoilu, yamk, S24, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tehdä itsenäisesti oman alan kehittämistyötä
- soveltaa hankittua tutkimustietoutta omassa opinnäytetyössä kriittisesti ja analyyttisesti
- soveltaa kehittämistehtävään soveltuvia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä
- valitun soveltavan tutkimus- ja kehitysmenetelmän ja siihen perustuvan dokumentoinnin ja raportoinnin
- toimia asiantuntijana soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä tekevässä yhteisössä
- hakea itsenäisesti tietoa sekä seurata, eritellä ja arvioida kriittisesti oman alansa ammattikäytäntöjen ja tutkimustiedon kehittymistä
- tuottaa ja soveltaa tietoa itsenäisesti

Arviointiasteikko

H-5