Työikäisten terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT16-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
12.09.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tiina Leino
Vastuuopettaja
Tiina Leino
Ryhmät
-
STV223SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia
Toteutustapa
MUUTOKSET MAHDOLLISIA, VARMISTUU OPINTOJAKSON ALKUUN MENNESSÄ
Työikäisen väestön terveyden edistäminen:
Aktioivat ja osallistavat Zoom-luennot, yksilötehtävät, case-tehtävät, flipped learning, verkko-opinnot
Ympäristön terveyden edistäminen: verkko-opinnot ja tehtävät itsenäisesti.
Opiskelussa hyödynnetään verkko-oppimisympäristö Canvasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. Uitti, J. (toim.) 2014
Altistelähtöinen työterveysseuranta,
Kirsi Karvala, Timo Leino, Panu Oksa, Tiina Santonen, Markku Sainio, Jari Latvala, Jukka Uitti (toim).2019.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla osoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuu vierailevien asiantuntijoiden kautta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio (läsnäolovelvollisuus)
Luennot zoomissa (katso päivät lukujärjestyksestä, osittainen läsnäolovelvoite)
Ympäristöterveyden edistäminen -verkko-opinnot (pakollinen yksilö suoritus)
Tentti/kotitentti
Käydään läpi tarkemmin orientaatiossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Kurssi on laajuudeltaan 5op= 133,5h.
Sisältö ja sen jaksotus
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: 3op = 80,5h
Luennot = 20h
Tentti 1 h
Itsenäistä työskentelyä=59,5h
Ympäristön terveyden edistäminen: 2op=53h
Itsenäistä työskentelyä verkossa= 53h
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.
Tentti tehdään valvotusti Zoomissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: Yksilötentti 1-5
yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty.
Luennoilla on osittain läsnäolovelvoite.
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: tentti/kotitentti H-5
Ympäristön terveyden edistäminen: Hyväksytty/hylätty
Verkko-opinnot tulee tehdä viimeiseen palautuspäivään mennessä.
kts.arviointikriteerit:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden