Työikäisten terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT16-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2022 - 22.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 29.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG223KAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, K23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia
Toteutustapa
Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyshuolto. 2006. (toim.) Antti-Poika ym. Duodecim. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Aikataulu löytyy lukkarikoneesta sekä Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)
Opintojakson orientaatio ja työterveyshuollon perustaa, Zoomissa
Ympäristöterveyden edistämisen tehtävien tekemistä itsenäisesti verkkotehtävien avulla
Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma Zoomissa
Työssä altistuminen, itsenäisesti verkkotehtävien avulla
Terveystarkastukset työterveyshuollossa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Päihde-asiat työterveyshuollossa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Työhyvinvointi ja työkyvyn tukeminen. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Työterveyshuollon digitalisaatio -webinaari ja kysymyksiin vastaaminen itsenäisesti.
Tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä