Siirry suoraan sisältöön

Työikäisten terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT16-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Sari Haapa
  • Anna-Kaisa Hankaniemi

Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät

  • STG221SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- vahvistaa työikäisen mielenterveyttä
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tunnistaa ympäristön terveysnäkökohtia ja ympäristöperäisiä uhkia

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Yhteiset oppimistapaamiset kampuksella tai verkossa, verkkotehtävät, asiantuntijapäivä ja tentti.
Ympäristöterveydenhuolto: Itsenäinen työskentely ja kirjalliset verkkotehtävät
Opintojaksoon sisältyy Työhyvinvointikortti-koulutus, jonka laajuus on 8h /opiskelija. Koulutuksesta tulee erillinen todistus.

Opintojaksolle tehdään monialaista yhteistyötä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa. Opintojakso aloitetaan yhteisellä orientaatiolla. Opiskelijat toimivat tiimeinä ja suorittavat avainkumppanille työpaikkaselvityskäynnin. Työpaikkaselvitysseminaari pidetään monialaisesti, samoin Työhyvinvointikortti-koulutus. Lisäksi asiantuntijapäivä on yhteinen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014. Uitti J (toim.) Työterveyslaitos. Helsinki.
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Karvala K, Leino T, Oksa P, Santonen T, Sainio M, Latvala J, Uitti J (toim.) Duodecim.
Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen internetsivut.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus on esitelty Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijolla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijapäivänä vierailevat asiantuntijat avainkumppaneilta sekä työelämäyhteistyön piiristä.
LbD-yhteistyö avainkumppanin kanssa.
Finlan kanssa yhdessä pilotoitu sisäilmaan liittyvä verkko-koulutus sisältyy opintojaksoon.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa sekä Canvas-työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)

Tarkempi aikataulutus löytyy Canvas-ympäristöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty. Verkkotehtävien hyväksytty suoritus on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Tentti T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn arvosanan mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä