Riskienhallinta modernissa organisaatiossa ja yhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TY00BM83
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Kaci Bourdache
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• johtaa turvallisuuden riskienhallintaprosessia
• soveltaa riskienhallintaa monialaisesti, vaihtelevissa konteksteissa ja erilaisissa organisaatioissa
• tunnistaa, ennakoida ja analysoida muuttuvan yhteiskunnan uusia haasteita riskienhallinnalle
• ymmärtää ja soveltaa organisaation kokonaisvaltaista riskienhallintaa
• käynnistää ja ohjata organisaation riskienhallintaa muuttuvien sosiaalisten, taloudellisten, teknologisten ja globaalien haasteiden varalta
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ryhmät
-
TYJ25SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• johtaa turvallisuuden riskienhallintaprosessia
• soveltaa riskienhallintaa monialaisesti, vaihtelevissa konteksteissa ja erilaisissa organisaatioissa
• tunnistaa, ennakoida ja analysoida muuttuvan yhteiskunnan uusia haasteita riskienhallinnalle
• ymmärtää ja soveltaa organisaation kokonaisvaltaista riskienhallintaa
• käynnistää ja ohjata organisaation riskienhallintaa muuttuvien sosiaalisten, taloudellisten, teknologisten ja globaalien haasteiden varalta
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• johtaa turvallisuuden riskienhallintaprosessia
• soveltaa riskienhallintaa monialaisesti, vaihtelevissa konteksteissa ja erilaisissa organisaatioissa
• tunnistaa, ennakoida ja analysoida muuttuvan yhteiskunnan uusia haasteita riskienhallinnalle
• ymmärtää ja soveltaa organisaation kokonaisvaltaista riskienhallintaa
• käynnistää ja ohjata organisaation riskienhallintaa muuttuvien sosiaalisten, taloudellisten, teknologisten ja globaalien haasteiden varalta
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opintojakson aikana varataan verkko-ohjaustapaamisia jokaisen opiskelijan kanssa.
Opintojakson viestintä tapahtuu verkko-oppimisympäristössä (Canvas)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeinen oppimateriaali on koottu opintojakson verkko-oppimisympäristöön (Canvas).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tehtävät suositellaan laadittavaksi mahdollisuuksien mukaan omalle työnantajalle tai muulle työelämäkumppanille.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
- Paikan vastaanottaminen opintojaksolla palauttamalla ennakkotehtävä 12.9.2024 mennessä
- Ensimmäinen verkkotapaaminen Zoomissa 19.9.2024 16:30-19:30
- Tehtävän 1 palautus 13.10.2024 mennessä
- Toinen verkkotapaaminen Zoomissa 13.11.2024 16:30-19:30
-Tehtävän 2 palautus 24.11.2024 mennessä
- Kolmas verkkotapaaminen Zoomissa 10.12.2024 16.30-19.30
-Tehtävän 3 palautus 15.12.2023 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä; 5 op = n. 134h
-Ennakkotehtävä: 5h
-Riskienhallinnan työkaluihin liittyvä opetus, ja tehtävä 1: 53h
-Globaaleihin riskeihin liittyvä opetus ja tehtävä 2: 53h
-Riskienhallintaprosessin kehittämiseen ja laatuun liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 3: 23h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisältö:
-Riskienhallintaprosessi, riskien tunnistaminen ja analysointi
-Riskienhallintakeinot
-Globaalit riskit ja riskitrendit
-Riskienhallinnan suhde laadun kehittämiseen, laadunhallinnan periaatteet riskienhallinnassa
Lisätietoja opiskelijoille
Paikan vastaanottamiseksi opintojaksolla opiskelijan on laadittava ennakkotehtävä viikon 36 aikana, palautus 12.9 mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Hylätty (0)
Jos tehtävä ei täytä Tyydyttävän (1-2) kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• johtaa turvallisuuden riskienhallintaprosessia
• soveltaa riskienhallintaa monialaisesti, vaihtelevissa konteksteissa ja erilaisissa organisaatioissa
• tunnistaa, ennakoida ja analysoida muuttuvan yhteiskunnan uusia haasteita riskienhallinnalle
• ymmärtää ja soveltaa organisaation kokonaisvaltaista riskienhallintaa
• käynnistää ja ohjata organisaation riskienhallintaa muuttuvien sosiaalisten, taloudellisten, teknologisten ja globaalien haasteiden varalta
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opintojakson aikana varataan verkko-ohjaustapaamisia jokaisen opiskelijan kanssa.
Opintojakson yleinen viestintä tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeinen oppimateriaali on koottu opintojakson verkko-oppimisympäristöön (Canvas).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tehtävät suositellaan laadittavaksi mahdollisuuksien mukaan omalle työnantajalle tai muulle työelämäkumppanille.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
- Paikan vastaanottaminen opintojaksolla palauttamalla ennakkotehtävä 10.9.2022 mennessä
- Ensimmäinen verkkotapaaminen Zoomissa 25.9.2023 16:30-19:30
- Tehtävän 1 palautus 9.10.2023 mennessä
- Toinen verkkotapaaminen Zoomissa 7.11.2023 16:30-19:30
-Tehtävän 2 palautus 14.11.2023 mennessä
- Kolmas verkkotapaaminen Zoomissa 4.12.2023 16.30-19.30
-Tehtävän 3 palautus 11.12.2023 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä; 5 op = n. 134h
-Ennakkotehtävä: 5h
-Riskienhallinnan työkaluihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 1: 43h
-Globaaleihin riskeihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 2: 43h
-Riskienhallintaprosessin kehittämiseen ja laatuun liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 3: 43h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisältö:
-Riskienhallintaprosessi, riskien tunnistaminen ja analysointi
-Riskienhallintakeinot
-Globaalit riskit ja riskitrendit
-Riskienhallinnan suhde laadun kehittämiseen, laadunhallinnan periaatteet riskienhallinnassa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso soveltuu avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Paikan vastaanottamiseksi opintojaksolla opiskelijan on laadittava ennakkotehtävä viikon 36 aikana, palautus 10.9 mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Hylätty (0)
Jos tehtävä ei täytä Tyydyttävän (1-2) kriteereitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
41 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• johtaa turvallisuuden riskienhallintaprosessia
• soveltaa riskienhallintaa monialaisesti, vaihtelevissa konteksteissa ja erilaisissa organisaatioissa
• tunnistaa, ennakoida ja analysoida muuttuvan yhteiskunnan uusia haasteita riskienhallinnalle
• ymmärtää ja soveltaa organisaation kokonaisvaltaista riskienhallintaa
• käynnistää ja ohjata organisaation riskienhallintaa muuttuvien sosiaalisten, taloudellisten, teknologisten ja globaalien haasteiden varalta
Toteutustapa
TOTEUTUSTAPA
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opintojakson aikana varataan verkko-ohjaustapaamisia jokaisen opiskelijan kanssa.
Opintojakson yleinen viestintä tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alla opintojakson keskeisin materiaali, joka vaaditaan opintojakson suorittamiseksi. Lisäksi materiaali liittyen opiskelijan kehittämistehtävien aiheeseen ja rajaukseen.
Standardit (kts LibGuides): ISO 31000:2018 ja SFS-EN 31010
World Economic Forum. (2020). The Global Risks Report 2020. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2020
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijaa suositellaan laatimaan tehtävät omalle työnantajalle tai muulle työelämäkumppanlle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-Canvas-työtila avataan 5.9.2022. Tehtävät julkaistaan työtilassa.
-Paikan vastaanottaminen opintojaksolla palauttamalla ennakkotehtävä 11.9.2022 mennessä.
-Tehtävän 1 palautus 9.10.2022 mennessä.
-Tehtävän 2 palautus 6.11.2022 mennessä.
-Tehtävän 3 palautus 4.12.2022 mennessä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Yksi tehtävä edellyttää globaalien riskien huomioimista. Tähän liittyvä materiaali on pääasiassa englanniksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä; 5 op = n. 134h
-Ennakkotehtävä: 5h
-Riskienhallinnan työkaluihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 1: 43h
-Globaaleihin riskeihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 2: 43h
-Riskienhallintaprosessin kehittämiseen ja laatuun liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 3: 43h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisältö:
-Riskienhallintaprosessi, riskien tunnistaminen ja analysointi
-Riskienhallintakeinot
-Globaalit riskit ja riskitrendit
-Riskienhallinnan suhde laadun kehittämiseen, laadunhallinnan periaatteet riskienhallinnassa
Jaksotus: kts. edellinen kohta (Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso soveltuu avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Paikan vastaanottamiseksi opintojaksolla opiskelijan on laadittava ennakkotehtävä viikon 36 aikana, palautus 11.9 mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Tehtävät tarkistetaan Urkund-ohjelmalla palautuksen yhteydessä.
Hylätty (0)
Jos tehtävä ei täytä Tyydyttävän (1-2) kriteereitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.