Siirry suoraan sisältöön

Riskienhallinta modernissa organisaatiossa ja yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TY00BM83-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

41 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Petri Puhakainen

Vastuuopettaja

Petri Puhakainen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• johtaa turvallisuuden riskienhallintaprosessia
• soveltaa riskienhallintaa monialaisesti, vaihtelevissa konteksteissa ja erilaisissa organisaatioissa
• tunnistaa, ennakoida ja analysoida muuttuvan yhteiskunnan uusia haasteita riskienhallinnalle
• ymmärtää ja soveltaa organisaation kokonaisvaltaista riskienhallintaa
• käynnistää ja ohjata organisaation riskienhallintaa muuttuvien sosiaalisten, taloudellisten, teknologisten ja globaalien haasteiden varalta

Toteutustapa

TOTEUTUSTAPA
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opintojakson aikana varataan verkko-ohjaustapaamisia jokaisen opiskelijan kanssa.

Opintojakson yleinen viestintä tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alla opintojakson keskeisin materiaali, joka vaaditaan opintojakson suorittamiseksi. Lisäksi materiaali liittyen opiskelijan kehittämistehtävien aiheeseen ja rajaukseen.

Standardit (kts LibGuides): ISO 31000:2018 ja SFS-EN 31010

World Economic Forum. (2020). The Global Risks Report 2020. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2020

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijaa suositellaan laatimaan tehtävät omalle työnantajalle tai muulle työelämäkumppanlle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

-Canvas-työtila avataan 5.9.2022. Tehtävät julkaistaan työtilassa.
-Paikan vastaanottaminen opintojaksolla palauttamalla ennakkotehtävä 11.9.2022 mennessä.
-Tehtävän 1 palautus 9.10.2022 mennessä.
-Tehtävän 2 palautus 6.11.2022 mennessä.
-Tehtävän 3 palautus 4.12.2022 mennessä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Yksi tehtävä edellyttää globaalien riskien huomioimista. Tähän liittyvä materiaali on pääasiassa englanniksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä; 5 op = n. 134h

-Ennakkotehtävä: 5h
-Riskienhallinnan työkaluihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 1: 43h
-Globaaleihin riskeihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 2: 43h
-Riskienhallintaprosessin kehittämiseen ja laatuun liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 3: 43h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisältö:
-Riskienhallintaprosessi, riskien tunnistaminen ja analysointi
-Riskienhallintakeinot
-Globaalit riskit ja riskitrendit
-Riskienhallinnan suhde laadun kehittämiseen, laadunhallinnan periaatteet riskienhallinnassa

Jaksotus: kts. edellinen kohta (Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso soveltuu avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.

Paikan vastaanottamiseksi opintojaksolla opiskelijan on laadittava ennakkotehtävä viikon 36 aikana, palautus 11.9 mennessä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Tehtävät tarkistetaan Urkund-ohjelmalla palautuksen yhteydessä.

Hylätty (0)

Jos tehtävä ei täytä Tyydyttävän (1-2) kriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.