Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilua käytännössäLaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: ML00BW68

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Sini Temisevä
  • Petri Vähäkangas
Vastuuopettaja

Sini Temisevä

Ryhmät
  • MLA223SAM
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä.
Opintojakso perustuu yhteiskehittämiseen, joka edellyttää aktiivista osallistumista tiimin toimintaan ja opetukseen.
Opintojakson työkskentely toteutuu tiimityönä ja opintojakson arviointi muodostuu yhdestä kokonaisuudesta, joka sitoo yhteen opintojaksolla tehtävän palvelumuotoilutyön.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Forsberg S., Koivisto M. & Säynäjäkangas J. 2019.Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent. Ebook: LinkLinks to an external site.
Ojasalo K., Koskelo M. & Nousiainen A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. In: Agarwal R. et al (eds.). The Handbook of Service Innovation. London: Springer-Verlag, 193-212. (PDF Download PDF)
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY. Julkaistu myös E-kirjana. Kehittämistyön menetelmät | Ellibs Library
Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is Service Design Thinking Basics – Tools – Cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing.Sebastopol: O’Reilly. Ebook: LinkLinks to an external site.
Tuulaniemi J. 2016. Palvelumuotoilu. 3. painos. Helsinki: Talentum Pro. Ebook: LinkLinks to an external site.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). .Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Palvelumuotoilun projekti toteutetaan yhteistyössä kumppaniorganisaation kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolle on varattu kalentereihinne kolme lähiopetuspäivää ja Zoom- sessioita. Opintojakson laajuus on 270 h, joten sinulla on käytettävissä viikottain kolmen päivän verran aikaa opintojakson työskentelylle. Varaathan kalenteristasi sekä lähi- etä, että itsenäiseen tapaamiseen riittävästi aikaa!
Huomioi, että osa tapaamisista on varattu tiimityöskentelylle.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakso toteutetaan suomeksi, mutta palvelumuotoilun kentällä on käytössä paljon kansainvälistä materiaalia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ks. kohta toteutuksen tärkeät päivämäärät

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa
Opintojaksolla toteutaan siis käytännönläheinen palvelumuotoilun projekti, jossa opiskelijatiimit kehittävät tulevaisuusorientoituneita palveluideoita kumppaniorganisaation liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opiskelijatiimit harjoittelevat palvelumuotoilun fasilitointia tukemalla yhteiskehittämisen prosessia (valmennuspäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi)
Palvelumuotoilun projektin portfoliosta palautetaan löydä, määritä, kehitä ja tuotavaiheen palautukset. Tämän lisäksi lopullinen kokoava palautus.
Itse-ja vertaisarviointia hyödynnetään osaamisen reflektoinnissa ja arvioinnissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Toteutukselle on varattu paikkoja myös 3AMK ja Avoin AMK

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Jami Riihihuhta
  • Rest Virtuaali
Vastuuopettaja

Jami Riihihuhta

Ryhmät
  • PRA223SN
    Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, S23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Jami Riihihuhta
  • Rest Virtuaali
Vastuuopettaja

Jami Riihihuhta

Ryhmät
  • PRA223SN
    Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, S23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.

Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 11.02.2024

Ajoitus

21.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Jami Riihihuhta
  • Päivi Mantere
Vastuuopettaja

Päivi Mantere

Ryhmät
  • PRA223KN
    Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, K23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

18.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Jami Riihihuhta
  • Päivi Mantere
Vastuuopettaja

Päivi Mantere

Ryhmät
  • PRA223KN
    Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, K23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajien toimesta sekä hyödynnetään myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakso perustuu yhteiskehittämiseen, joka edellyttää aktiivista osallistumista tiimin toimintaan ja opetukseen.
Opintojakson työkskentely toteutuu tiimityönä ja opintojakson arviointi muodostuu yhdestä kokonaisuudesta, joka sitoo yhteen opintojaksolla tehtävän palvelumuotoilutyön.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Forsberg S., Koivisto M. & Säynäjäkangas J. 2019.Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent. Ebook: LinkLinks to an external site.
Ojasalo K., Koskelo M. & Nousiainen A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. In: Agarwal R. et al (eds.). The Handbook of Service Innovation. London: Springer-Verlag, 193-212. (PDF Download PDF)
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY. Julkaistu myös E-kirjana. Kehittämistyön menetelmät | Ellibs Library
Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is Service Design Thinking Basics – Tools – Cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing.Sebastopol: O’Reilly. Ebook: LinkLinks to an external site.
Tuulaniemi J. 2016. Palvelumuotoilu. 3. painos. Helsinki: Talentum Pro. Ebook: LinkLinks to an external site.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). .Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintoksolla hyödynnetään FSBM liiketoimintamallia. Palvelumuotoilun projekti toteutetaan yhteistyössä kumppaniorganisaation kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolle on varattu kalentereihinne torstai päivät ja maanantai iltapäivät. Opintojakson laajuus on 270 h, joten sinulla on käytettävissä viikottain kolmen päivän verran aikaa opintojakson työskentelylle. Varaathan kalenteristasi sekä lähi- etä, että itsenäiseen tapaamiseen riittävästi aikaa!
Huomioi, että osa tapaamisista on varattu tiimityöskentelylle.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakso toteutetaan suomeksi, mutta palvelumuotoilun kentällä on käytössä paljon kansainvälistä materiaalia. Opintojaksolla hyödynnettävä liiketoimintamalli on kehitetty kansainvälisessä hankkeessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ks. kohta toteutuksen tärkeät päivämäärät

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa
Opintojaksolla toteutaan siis käytännönläheinen palvelumuotoilun projekti, jossa opiskelijatiimit kehittävät tulevaisuusorientoituneita palveluideoita kumppaniorganisaation liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opiskelijatiimit harjoittelevat palvelumuotoilun fasilitointia tukemalla yhteiskehittämisen prosessia (valmennuspäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi)
Palvelumuotoilun projektin portfoliosta palautetaan löydä, määritä, kehitä ja tuotavaiheen palautukset. Tämän lisäksi lopullinen kokoava palautus.
Itse-ja vertaisarviointia hyödynnetään osaamisen reflektoinnissa ja arvioinnissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Toteutukselle on varattu paikkoja myös 3AMK ja Avoin AMK

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.