Skip to main content

Service Design in Practice (10 cr)

Code: ML00BW68-3002

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
12.09.2025 - 28.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Susanna Ahonen
Sanna Antola
Teacher in charge
Susanna Ahonen
Groups
MLA224SAM
Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S24, Leppävaara
Study unit
ML00BW68

Learning outcomes

The student is able to:
- plan and implement a service design project using co-creation methods
- organise work as a facilitator
- develop a service concept that enhances customer value, using future information

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Sanoma Pro Oy.
Forsberg, S., Koivisto, M., & Säynäjäkangas, J. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Stickdorn, M. S., Schneider, J., & Stickdorn, M. (2012). This Is Service Design Thinking: Basics-Tools-Cases. BIS Publishers.
Stickdorn, M. (2018). This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.
Julkaistu myös E-kirjana. https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871?sid=5023997711
Muu materiaali jaetaan opintojaksolla.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Palvelumuotoilun projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän organisaatioiden kanssa.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opintojaksolle on varattu kalentereihinne kolme lähiopetuspäivää ja Zoom- sessioita. Opintojakson laajuus on 270 h, joten sinulla on käytettävissä viikottain kolmen päivän verran aikaa opintojakson työskentelylle. Varaathan kalenteristasi sekä lähi- etä, että itsenäiseen tapaamiseen riittävästi aikaa!
Huomioi, että osa tapaamisista on varattu tiimityöskentelylle.

International connections

Opintojakso toteutetaan suomeksi, mutta palvelumuotoilun kentällä on käytössä paljon kansainvälistä materiaalia.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Kts. kohta toteutuksen tärkeät päivämäärät.

Content scheduling

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa
Opintojaksolla toteutaan käytännönläheinen palvelumuotoilun projekti, jossa opiskelijatiimit kehittävät tulevaisuusorientoituneita palveluideoita kumppaniorganisaation liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opiskelijatiimit harjoittelevat palvelumuotoilun fasilitointia tukemalla yhteiskehittämisen prosessia
(valmennuspäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi)
Palvelumuotoilun projektin portfoliosta palautetaan löydä, määritä, kehitä ja tuota -vaiheenpalautukset. Tämän lisäksi lopullinen kokoava palautus.
Itse-ja vertaisarviointia hyödynnetään osaamisen reflektoinnissa ja arvioinnissa.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvioitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Go back to top of page