Siirry suoraan sisältöön

PerhetyöLaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: TO00BZ66

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- kuvata perhetyön eri toteutusmuodot ja toimintaympäristöt sekä toimia siihen liittyvän lainsäädännön mukaan
- kohdata perheiden monimuotoisuutta
- työskennellä suhdeperustaisesti ja voimavarakeskeisesti
- toteuttaa suunnitelmallista perhetyötä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Paula Väliaho
  • Marjo Ritmala
Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- kuvata perhetyön eri toteutusmuodot ja toimintaympäristöt sekä toimia siihen liittyvän lainsäädännön mukaan
- kohdata perheiden monimuotoisuutta
- työskennellä suhdeperustaisesti ja voimavarakeskeisesti
- toteuttaa suunnitelmallista perhetyötä

Toteutustapa

Tämä Perhetyö-opintojaksototeutus toteutuu vuorovaikutteisena verkkototeutuksena.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, mikä tallennetaan soveltuvin osin ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta arviointitaulukon avulla.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta eikä opiskelijan tarvitse ilmoittaa mahdollisista poissaoloistaan. Lähes kaikki webinaarit tallennetaan ja julkaistaan Canvaksessa.Opintojaksolla on mukana myös työelämän asiantuntijoita ja heidän aikataulujensa mahdollisiin muutoksiin tulee varautua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa tehtäväkohtaisesti. Canvas-tila aukeaa 2.9.2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa."

Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta, siitäkin saat lisätietoa opiskelijaintrasta.

Riippumatta opintojakson suoritustavasta tulee opiskelijan osallistua opintojakson orientaatiotapaamiseen. Opiskelijan tulee ilmoittaa mahdollisesta valinnaisesta suoritustavasta opettajille viim. 16.9.2024.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on useita työelämäluennoitsijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta palauttamalla orientoivan tehtävän viimeistään 9.9.2024. Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on myös oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Tälle opintojaksolle ei ole tiedossa KV-yhteyksiä ainakaan keväällä 2024. Niitä voidaan kuitenkin lisätä tilanteen mukaan ja myös opiskelija-aloitteesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija saa perhetyössä tarvittavia tietoja ja taitoja ja opintojakso vahvistaa opiskelijan perhetyön ammatillista osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on toimivat tekniset välineet ja yhteydet, joista opiskelija vastaa itse. Aiempaa osaamista opintojaksolla ei vaadita.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojaksolla on orientaatiomoduuli sekä kolme tavoitteista kumpuavaa, sisällöllistä moduulia. Opintojakson tehtävät ovat moduuleittain:

ORIENTAATIO
* orientaatiotehtävä, jolla varmistat paikkasi opintojaksolla. Tehtävää ei arvioida erikseen

PERHETYÖN TIETOPERUSTA, 4 op
* Perhetyön toteutusmuodot ja sisältöälueet, yksilötehtävä, arvioidaan H-5
* Viitekehyksiä ja teorioita, yksilötehtävä, arvioidaan H-5

PERHEIDEN MONINAISUUS, 3 op
* Voimavarakeskeinen haastattelu, pienryhmätehtävä, arvioidaan hyv-hyl
* Joko THL:n verkkokoulutukset tai Parisuhteen ja vanhemmuuden tukeminen -keskustelutehtävä, yksilötehtävä, arvioidaan hyv-hyl

SUUNNITELMALLINEN PERHETYÖ, 3 op
* Perhetyön suunnitelma, paritehtävä, arvioidaan H-5

Opettajat vastaavat yhdessä tehtävien arvioinneista. Kullekin numeerisesti arvioitavalle tehtävälle on olemassa oma arviointitaulukkonsa.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Laurean yleinen arviointikriteeristö tasolle II on esitetty seuraavissa kohdissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä s

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 20.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Pihla Salemaa
  • Pia Harju
  • Minna Manelius
Vastuuopettaja

Pia Harju

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- kuvata perhetyön eri toteutusmuodot ja toimintaympäristöt sekä toimia siihen liittyvän lainsäädännön mukaan
- kohdata perheiden monimuotoisuutta
- työskennellä suhdeperustaisesti ja voimavarakeskeisesti
- toteuttaa suunnitelmallista perhetyötä

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla syvennymme perhetyön monipuoliseen toimintaympäristöön pääosin etäopetuksessa, lähipäiviä Hyvinkään kampuksella on 4 kappaletta.

Opintojaksolla on osittain yhteisiä opetuspäiviä Lastensuojelun opintojakson kanssa 4 kappaletta; opintojaksot on pyritty integroimaan toisiinsa niin ajallisesti kuin myös sisällöllisesti. Molemmat opintojaksot on myös mahdollista suorittaa erikseen.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltavaa kirjallisuutta:

Sanna Sekki (2018): Arki perhetyön kohteena. Tutkimus uuden työtavan kokeilusta Arki haltuun –hankkeessa. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia, nro 29.

Marjo Alatalo, Kari Lappi, Päivi Petrelius (työpaperi 21/2017, thl): Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä.

Ritva Kuorilehto (2014): Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja, Oulu.

Marjo Alatalo, Nanna Miettunen, Eeva Liukko, Natalia Kettunen & Leena Normia-Ahlsten (työpaperi 39/2019): Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Näkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen.


Muu kirjallisuus ilmoitetaan toteutuksen alkaessa Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan ;opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti saatuaan tiedon opintojaksolle ilmoittautumisen hyväksymisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on mukana useampia työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia, joka koostuu Orientaatio- ja seminaaripäivästä, lähi- ja etäopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, pienryhmätöistä sekä oppimistehtävistä.

Sisältö ja sen jaksotus

Perhetyö kuuluu Lastensuojelun ja Perhetyön osaamisen modulikokonaisuuteen, jossa opiskelija kehittää osaamistaan lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävästä työssä asiakkaan osallisuutta vahvistaen.'Opetuksessa pohditaan perhetyön eri muotoja, toimintaympäristöjä ja erilaisia perhekulttuureita. Lisäksi tarkastelemme perheiden monimuotoisuutta ja perhetyössä käytettäviä menetelmiä. Perehdymme dokumentaation merkitykseen lakisääteisessä perhetyössä, sekä opettelemme lakisääteisen perhetyön tavoitteellisen suunnitelman tekemistä.

Opintojakso koostuu neljästä eri toteutusosasta:
1 Perhetyön toteutusmuodot ja teoreettinen viitekehys 3 op
2 Perheiden moninaisuus 2 op
3 Perhetyön menetelmiä 3 op
4 Perhetyön työskentelyprosessi 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].

Opintojakso on integroitu yhteen lastensuojelun opintojakson kanssa niin ajallisesti kuin myös sisällöllisesti. Molemmat opintojaksot voi suorittaa myös erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.