Siirry suoraan sisältöön

Perhetyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BZ66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 27.04.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Eeva-Kaisa Pelkonen

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- kuvata perhetyön eri toteutusmuodot ja toimintaympäristöt sekä toimia siihen liittyvän lainsäädännön mukaan
- kohdata perheiden monimuotoisuutta
- työskennellä suhdeperustaisesti ja voimavarakeskeisesti
- toteuttaa suunnitelmallista perhetyötä

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa eikä se edellytä kampukselle tuloa. Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvas-oppimisalustalla. Toteutustapa on vahvasti vuorovaikutteinen.

Opiskelupaikan vastaanottaminen tapahtuu tällä opintojaksolla orientoivalla tehtävällä. Tehtävä palautetaan Canvas-työtilaan opettajien ilmoittamaan määräpäivään mennessä. Jos orientoivaa tehtävää ei ole palautettu annettuun päivämäärään mennessä, poistetaan opiskelija opintojaksolta ilman eri ilmoitusta.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa. Suurin osa materiaalista on saatavilla verkkomateriaalina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opinnon orientaatiota.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnolla tehdään työelämäyhteistyötä opintovierailujen ja osin tehtävien puitteissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina/lukujärjestysmerkintöinä. Opintojakson webinaareissa ei ole läsnäolopakkoa ja opintojakson omat luennot tallennetaan. Opintojakson kaikkia vierailijaluentoja ei tallenneta ja niistä on ilmoitettu varauksen yhteydessä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Keväällä 2025 toteutuu lyhytvaihtoviikko Hollannissa 12.-18.3., mikä kytketään tähän opintojaksototeutukseen mahdollisuuksien mukaan. Lue lisää https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_Ajankohtaista/SitePages/Uutissivun-mallipohja(12).aspx

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Vain murto-osa opintojakson laajuudesta on opetusta, suurimmasta osasta työtä ja sen ajoittamista opiskelija vastaa itse ja/tai parinsa/pienryhmänsä kanssa.

Sisältö ja sen jaksotus

Perhetyö-opintojaksolla käsitellään monipuolisesti perhetyötä sekä lasten ja perheiden tukena että sosionomin työkenttänä. Opiskelija oppii kattavasti tietoa ja taitoa perhetyössä työskennelläkseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opiskelija vastaa itse riittävän toimivista teknisistä välineistä. Osa Laurean sopimuksista mahdollistaa Laureassa käytettävien sovellusten lataamisen ja käyttämisen myös kotona ja omilla laitteilla. Yleensä käyttö on sidoksissa opiskelu- tai työsuhteeseen ja käyttöoikeus varmennetaan esim. sähköpostiosoitteella tai se vahvistetaan säännöllisin ajoin. Lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojaksolla on orientaatio-moduulin lisäksi kolme sisällöllistä moduulia:

1. Perhetyön tietoperusta, 4 op
2. Perheiden moninaisuus, 3 op
3. Suunnitelmallinen perhetyö

Orientaatio-moduuliin liittyy hyväksytty/hylätty-arvioitava orientoiva tehtävä, jolla opiskelija lunastaa paikkansa opintojaksolla.

Ensimmäinen moduuli sisältää sekä yksilö- että parityötä. Siihen liittyy kaksi kahden opintopisteen tehtävää, joista toinen on pari- ja toinen yksilötehtävä. Molemmat tehtävät arvioidaan numeerisesti ja kummankin tehtävän painoarvo on 30 % opintojakson kokonaisarvosanasta.

Toiseen moduuliin kuuluu ryhmä- ja yksilötehtävä. Ryhmätehtävä on kahden opintopisteen laajuinen ja yksilötehtävä yhden opintopisteen laajuinen. Tehtävien sisältöön liittyy valinnanvaraisuutta. Molemmat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Kolmanteen moduuliin kuuluu parin kanssa tehtävä ja numeerisesti arvioitava tehtävä. Sen painoarvo on 40 % opintojakson kokonaisarvosanasta.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä. Tehtävien arvioinnissa käytetään arviointitaulukoita, jotka löytyvät tehtäväkohtaisesti opintojakson Canvas-tilasta. Laurea-tasoiset arviointikriteerit on eritelty alla arvosanoittain.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot on ilmoitettu opintojakson Canvas-tilassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä