Perhetyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ66-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 20.11.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Pia Harju
- Minna Manelius
Vastuuopettaja
Pia Harju
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- kuvata perhetyön eri toteutusmuodot ja toimintaympäristöt sekä toimia siihen liittyvän lainsäädännön mukaan
- kohdata perheiden monimuotoisuutta
- työskennellä suhdeperustaisesti ja voimavarakeskeisesti
- toteuttaa suunnitelmallista perhetyötä
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla syvennymme perhetyön monipuoliseen toimintaympäristöön pääosin etäopetuksessa, lähipäiviä Hyvinkään kampuksella on 4 kappaletta.
Opintojaksolla on osittain yhteisiä opetuspäiviä Lastensuojelun opintojakson kanssa 4 kappaletta; opintojaksot on pyritty integroimaan toisiinsa niin ajallisesti kuin myös sisällöllisesti. Molemmat opintojaksot on myös mahdollista suorittaa erikseen.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Sanna Sekki (2018): Arki perhetyön kohteena. Tutkimus uuden työtavan kokeilusta Arki haltuun –hankkeessa. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia, nro 29.
Marjo Alatalo, Kari Lappi, Päivi Petrelius (työpaperi 21/2017, thl): Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä.
Ritva Kuorilehto (2014): Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja, Oulu.
Marjo Alatalo, Nanna Miettunen, Eeva Liukko, Natalia Kettunen & Leena Normia-Ahlsten (työpaperi 39/2019): Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Näkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan toteutuksen alkaessa Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan ;opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti saatuaan tiedon opintojaksolle ilmoittautumisen hyväksymisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on mukana useampia työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia, joka koostuu Orientaatio- ja seminaaripäivästä, lähi- ja etäopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, pienryhmätöistä sekä oppimistehtävistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Perhetyö kuuluu Lastensuojelun ja Perhetyön osaamisen modulikokonaisuuteen, jossa opiskelija kehittää osaamistaan lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävästä työssä asiakkaan osallisuutta vahvistaen.'Opetuksessa pohditaan perhetyön eri muotoja, toimintaympäristöjä ja erilaisia perhekulttuureita. Lisäksi tarkastelemme perheiden monimuotoisuutta ja perhetyössä käytettäviä menetelmiä. Perehdymme dokumentaation merkitykseen lakisääteisessä perhetyössä, sekä opettelemme lakisääteisen perhetyön tavoitteellisen suunnitelman tekemistä.
Opintojakso koostuu neljästä eri toteutusosasta:
1 Perhetyön toteutusmuodot ja teoreettinen viitekehys 3 op
2 Perheiden moninaisuus 2 op
3 Perhetyön menetelmiä 3 op
4 Perhetyön työskentelyprosessi 2op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].
Opintojakso on integroitu yhteen lastensuojelun opintojakson kanssa niin ajallisesti kuin myös sisällöllisesti. Molemmat opintojaksot voi suorittaa myös erikseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.