Perhetyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ66-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Marjo Ritmala
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- kuvata perhetyön eri toteutusmuodot ja toimintaympäristöt sekä toimia siihen liittyvän lainsäädännön mukaan
- kohdata perheiden monimuotoisuutta
- työskennellä suhdeperustaisesti ja voimavarakeskeisesti
- toteuttaa suunnitelmallista perhetyötä
Toteutustapa
Tämä Perhetyö-opintojaksototeutus toteutuu vuorovaikutteisena verkkototeutuksena.
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, mikä tallennetaan soveltuvin osin ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta arviointitaulukon avulla.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta eikä opiskelijan tarvitse ilmoittaa mahdollisista poissaoloistaan. Lähes kaikki webinaarit tallennetaan ja julkaistaan Canvaksessa.Opintojaksolla on mukana myös työelämän asiantuntijoita ja heidän aikataulujensa mahdollisiin muutoksiin tulee varautua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa tehtäväkohtaisesti. Canvas-tila aukeaa 2.9.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa."
Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta, siitäkin saat lisätietoa opiskelijaintrasta.
Riippumatta opintojakson suoritustavasta tulee opiskelijan osallistua opintojakson orientaatiotapaamiseen. Opiskelijan tulee ilmoittaa mahdollisesta valinnaisesta suoritustavasta opettajille viim. 16.9.2024.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on useita työelämäluennoitsijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta palauttamalla orientoivan tehtävän viimeistään 9.9.2024. Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on myös oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tälle opintojaksolle ei ole tiedossa KV-yhteyksiä ainakaan keväällä 2024. Niitä voidaan kuitenkin lisätä tilanteen mukaan ja myös opiskelija-aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija saa perhetyössä tarvittavia tietoja ja taitoja ja opintojakso vahvistaa opiskelijan perhetyön ammatillista osaamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on toimivat tekniset välineet ja yhteydet, joista opiskelija vastaa itse. Aiempaa osaamista opintojaksolla ei vaadita.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojaksolla on orientaatiomoduuli sekä kolme tavoitteista kumpuavaa, sisällöllistä moduulia. Opintojakson tehtävät ovat moduuleittain:
ORIENTAATIO
* orientaatiotehtävä, jolla varmistat paikkasi opintojaksolla. Tehtävää ei arvioida erikseen
PERHETYÖN TIETOPERUSTA, 4 op
* Perhetyön toteutusmuodot ja sisältöälueet, yksilötehtävä, arvioidaan H-5
* Viitekehyksiä ja teorioita, yksilötehtävä, arvioidaan H-5
PERHEIDEN MONINAISUUS, 3 op
* Voimavarakeskeinen haastattelu, pienryhmätehtävä, arvioidaan hyv-hyl
* Joko THL:n verkkokoulutukset tai Parisuhteen ja vanhemmuuden tukeminen -keskustelutehtävä, yksilötehtävä, arvioidaan hyv-hyl
SUUNNITELMALLINEN PERHETYÖ, 3 op
* Perhetyön suunnitelma, paritehtävä, arvioidaan H-5
Opettajat vastaavat yhdessä tehtävien arvioinneista. Kullekin numeerisesti arvioitavalle tehtävälle on olemassa oma arviointitaulukkonsa.
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Laurean yleinen arviointikriteeristö tasolle II on esitetty seuraavissa kohdissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä s
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä