Luovien menetelmien ohjausosaaminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BZ61
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää ryhmäprosesseihin liittyviä ilmiöitä asiakkaiden hyvinvoinnin vahvistamiseksi ohjaustyössä
- suunnitella, ohjata ja arvioida projektin, jossa käytetään valittuja asiakaslähtöisiä luovia työtapoja
- käyttää sosiaalipedagogista työotetta ja erityisesti sosiokulttuurista innostamista osallisuuden rakentamiseksi luovien menetelmien keinoin
- tuottaa kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia ohjausprosesseja
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sos Virtuaali
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää ryhmäprosesseihin liittyviä ilmiöitä asiakkaiden hyvinvoinnin vahvistamiseksi ohjaustyössä
- suunnitella, ohjata ja arvioida projektin, jossa käytetään valittuja asiakaslähtöisiä luovia työtapoja
- käyttää sosiaalipedagogista työotetta ja erityisesti sosiokulttuurista innostamista osallisuuden rakentamiseksi luovien menetelmien keinoin
- tuottaa kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia ohjausprosesseja
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Marika Kivistö
- Minna Erkkilä
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää ryhmäprosesseihin liittyviä ilmiöitä asiakkaiden hyvinvoinnin vahvistamiseksi ohjaustyössä
- suunnitella, ohjata ja arvioida projektin, jossa käytetään valittuja asiakaslähtöisiä luovia työtapoja
- käyttää sosiaalipedagogista työotetta ja erityisesti sosiokulttuurista innostamista osallisuuden rakentamiseksi luovien menetelmien keinoin
- tuottaa kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia ohjausprosesseja
Toteutustapa
Opintojaksolla tutkitaan ja kehitetään erilaisia luovia asiakasprojekteja, joissa lähtökohtana on sosiaalipedagoginen työote ja osallisuuden vahvistaminen asiakastyössä. Vahvistat omaa työskentelyä ja rooliasi ohjaajana, ohjaamisen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Opiskelija toteuttaa erilaisia luovia menetelmiä hyödyntäen asiakasprojektin yksin tai pienryhmässä.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Projektiin (4op) sisältyy lyhyitä säännöllisiä (opiskelijan tarpeen mukaan viikoittain tai joka toinen viikko) verkkotapaamisia projektin edistämiseksi sekä portfoliotyöskentely. Tietoperustan vahvistaminen tapahtuu pääasiallisesti (1op) aikaan sitomattomana itsenäisenä työskentelynä verkossa. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää.
Karjalainen, A-L.: Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-Kustannus, 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli harkitset opinnon vaihtoehtoisia suoritustapoja, olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelija toteuttaa erilaisia luovia menetelmiä hyödyntäen asiakasprojektin yksin tai pienryhmässä. Projektikumppanuus voi olla opiskelijan oma tai koulun yhteistyökumppani.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
28.08.2024 08.30 - 11.45 Kick Off verkossa, läsnäolovelvollisuus
28.11.2024 08.30 - 15.45 Seminaari verkossa, läsnäolovelvollisuus
Lisäksi opiskelijan tulee osallistua 8/18 ohjaustapaamiseen.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa. Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tutkitaan ja kehitetään erilaisia luovia asiakasprojekteja, joissa lähtökohtana on sosiaalipedagoginen työote ja osallisuuden vahvistaminen asiakastyössä. Vahvistat omaa työskentelyä ja rooliasi ohjaajana, ohjaamisen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Opiskelija toteuttaa erilaisia luovia menetelmiä hyödyntäen asiakasprojektin yksin tai pienryhmässä.
Toteutuksen osat: Tietoperustaan perustuva sosiaalipegogisen asiantuntemuksen vahvistaminen 1 op. Luova projekti ja portfolio 4op.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelijalla on aikaisempaa osaamista luovista toiminnoista tai työtavoista. Osaaminen voi liittyä harrastuneisuuteen, opintoihin tai työelämäkokemukseen. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Tarvittaessa lisätietoja voi kysyä opinnon vastuulehtorilta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson arviointi koostuu seuraavasti
Havaintopäiväkirja HYL-HYV
Portfolio HYL, 1-5 (70% opinnon kokonaisarvosanasta)
Seminaariesitys HYL, 1-5 (30% opinnon kokonaisarvosanasta).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä.
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon tai sen osan uusiminen ja korottaminen tapahtuu tutkintosäännön mukaisesti. Aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon Canvasiin.
Hylätty (0)
Suoritus ei vastaa tavoitteiden edellyttämää osaamista ja/tai tehtäväksi antoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti.
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta.
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä