Luovien menetelmien ohjausosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ61-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2024 - 30.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Marika Kivistö
- Minna Erkkilä
- Vastuuopettaja
- Marika Kivistö
- Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BZ61
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää ryhmäprosesseihin liittyviä ilmiöitä asiakkaiden hyvinvoinnin vahvistamiseksi ohjaustyössä
- suunnitella, ohjata ja arvioida projektin, jossa käytetään valittuja asiakaslähtöisiä luovia työtapoja
- käyttää sosiaalipedagogista työotetta ja erityisesti sosiokulttuurista innostamista osallisuuden rakentamiseksi luovien menetelmien keinoin
- tuottaa kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia ohjausprosesseja
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää.
Karjalainen, A-L.: Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-Kustannus, 2019.
Toteutustapa
Opintojaksolla tutkitaan ja kehitetään erilaisia luovia asiakasprojekteja, joissa lähtökohtana on sosiaalipedagoginen työote ja osallisuuden vahvistaminen asiakastyössä. Vahvistat omaa työskentelyä ja rooliasi ohjaajana, ohjaamisen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Opiskelija toteuttaa erilaisia luovia menetelmiä hyödyntäen asiakasprojektin yksin tai pienryhmässä.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Projektiin (4op) sisältyy lyhyitä säännöllisiä (opiskelijan tarpeen mukaan viikoittain tai joka toinen viikko) verkkotapaamisia projektin edistämiseksi sekä portfoliotyöskentely. Tietoperustan vahvistaminen tapahtuu pääasiallisesti (1op) aikaan sitomattomana itsenäisenä työskentelynä verkossa. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelija toteuttaa erilaisia luovia menetelmiä hyödyntäen asiakasprojektin yksin tai pienryhmässä. Projektikumppanuus voi olla opiskelijan oma tai koulun yhteistyökumppani.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
28.08.2024 08.30 - 11.45 Kick Off verkossa, läsnäolovelvollisuus
28.11.2024 08.30 - 15.45 Seminaari verkossa, läsnäolovelvollisuus
Lisäksi opiskelijan tulee osallistua 8/18 ohjaustapaamiseen.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa. Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli harkitset opinnon vaihtoehtoisia suoritustapoja, olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tutkitaan ja kehitetään erilaisia luovia asiakasprojekteja, joissa lähtökohtana on sosiaalipedagoginen työote ja osallisuuden vahvistaminen asiakastyössä. Vahvistat omaa työskentelyä ja rooliasi ohjaajana, ohjaamisen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Opiskelija toteuttaa erilaisia luovia menetelmiä hyödyntäen asiakasprojektin yksin tai pienryhmässä.
Toteutuksen osat: Tietoperustaan perustuva sosiaalipegogisen asiantuntemuksen vahvistaminen 1 op. Luova projekti ja portfolio 4op.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelijalla on aikaisempaa osaamista luovista toiminnoista tai työtavoista. Osaaminen voi liittyä harrastuneisuuteen, opintoihin tai työelämäkokemukseen. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Tarvittaessa lisätietoja voi kysyä opinnon vastuulehtorilta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.