Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliohjaus kouluissaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BZ42

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Tanja Tikkanen-Lamminen
Vastuuopettaja

Tanja Tikkanen-Lamminen

Ryhmät
  • TOS225SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Paula Väliaho
  • Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta

Toteutustapa

OPINTOJAKSON TOTEUTUS
Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena kevätlukukaudella 2025. Opintojaksolla on osin läsnäolovelvollista opetusta, joka tallennetaan soveltuvin osin. Opintojaksolle aikataulutetaan myös ohjausta, sitä on tarjolla myös tarpeen mukaan opiskelijan aloitteesta. Opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.

Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Suurimman osan opintojakson työskentelystä opiskelija ajoittaa itse tai oman pienryhmänsä kanssa.

OPINTOJAKSON SISÄLTÖ
Opintojakso on jaettu kolmeen sisällölliseen moduuliin:
Keskeiset säädökset 1 op - automatisoitu osa, joka tehdään yksilötyönä opintojakson aluksi
Yksilöllinen opiskeluhuolto 2 op - ryhmätentti
Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op - työelämätehtävä pienryhmässä, joka raportoidaan

Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada sanallista palautetta. Opiskelijat pyytävät työelämätehtävästään palautetta omalta työelämäkumppaniltaan. Myös vertaispalautetta saatetaan hyödyntää.

Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Se on myös ensisijainen opintojakson viestintäkanava. Canvas-tila aukeaa 1.3.2025.

Opintojaksolla voi käyttää tekoälyä Laurean linjausten mukaisesti ellei toisin ole mainittu.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus esitellään sen Canvas-tilassa.

Tenttimateriaali:
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. Jyväskylä: PS-kustannus.
Virtanen, T. & Pelkonen, J. 2023. Poissa porukasta. Vahvista kouluun kiinnittymistä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Jos haluat suorittaa opintojakson osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena, ota hyvissä ajoin yhteys opintojakson vastuulehtoriin Hanna Nurmirantaan. Mikäli opintojakson suorittaminen näyttönä tai opinnollistamisena on mahdollista, on sinulla silti läsnäolovelvollisuus opintojakson orientaatiossa.

Hyväksiluvut käsittelee opintopäällikkö.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat pienryhmissä yhteisöllisen tapahtuman peruskoulussa tai toisen asteen oppilaitoksessa. Pienryhmät etsivät työelämäkumppanit itse.

Opintojaksolla saattaa olla myös työelämävierailuja.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on osin läsnäolovelvollista opetusta. Läsnäolovelvolliset opetuskerrat osoittavat opiskelijan aktiivisuutta ja tukevat hänen osaamisensa kehittymistä. Läsnäolovelvolliset opetuskerrat ovat orientaatio, ryhmätentti ja päätöswebinaari. Tarkemmat tiedot käyvät ilmi opintojakson lukujärjestyksestä, esim. Lukkarikoneesta. Opiskelija voi korvata yhden läsnäolovelvollisen opetuskerran.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osallistumalla orientaatioon ja palauttamalla orientaatiotehtävän sille annetulla aikataululla. Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatioon tai jättää palauttamatta orientaatiotehtävän, hylätään hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle ilman eri ilmoitusta. Mikäli opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle hylätään, voidaan hänen tilalleen ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Syksyllä 2024 ei ole tiedossa kansainvälisiä yhteyksiä opintojaksolle. Niitä voidaan kuitenkin lisätä, myös opiskelija-aloitteesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opiskelija vastaa itse aikataulutuksestaan opinnon suorittamiseksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Lisäksi opiskelija huolehtii itse laitteistonsa toimivuudesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson arviointi koostuu:
* Keskeiset säädökset, automatisoitu opinnon osa, H-5, 30 % kokonaisarvosanasta
* Yksilöllinen opiskeluhuolto, ryhmätentti, H-5, 70 % kokonaisarvosanasta
* Yhteisöllinen opiskeluhuolto, pienryhmätehtävä ja raportointi, hyv/hyl.

Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada sanallista palautetta.

Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot käyvät ilmi opintojakson Canvas-tilasta.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä ilmoitetaan tehtävänannon yhteydessä opintojakson Canvas-tilassa.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Tarkempi, tehtäväkohtainen arviointi on nähtävillä Canvas-tilassa.

Hylätty (0)

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Tanja Tikkanen-Lamminen
Vastuuopettaja

Anu Lindström

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta

Toteutustapa

Koulut ja oppilaitokset tarjoavat sosionomeille kiinnostavan näköalapaikan ja merkityksellisen työkentän -haluatko oppia lisää niissä tehtävästä sosiaalialan työstä? Tervetuloa mukaan Sosiaaliohjaus kouluissa-opintojaksolle!

Opintojaksolla tarkastellaan yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen konteksteissa, -lapsen ja nuoren perhe sekä monialaisen yhteistyön merkitys huomioiden.

Opetus toteutetaan lähitoteutuksena Tikkurilan kampuksella. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä hyvinvointitapahtuman yhteistyössä valitsemansa oppilaitoksen kanssa. Opintojakso edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista ryhmätyöskentelyyn.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus löytyy Canvasista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen näytöllä, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Opiskelijan tulee myös osallistua opintojakson orientaatioon. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttöön annettu.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri koulujen ja oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.
Opiskelijapienryhmät hankkivat itse yhteistyökumppanin hyvinvointitapahtumaa varten.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Läsnäolovelvoite on orientaatiokerran lisäksi case-työpajapäivässä ja seminaaripäivässä. Kokonaisuudessaan läsnäoloa tulee olla 70 % kontaktikerroista.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei kv-yhteyksiä tällä opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. 5 opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa siten noin 134 tuntia opiskelua.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso jakautuu kahteen moduuliin:

- Opiskeluhuoltoa ohjaavat säädökset ja yksilökohtainen opiskeluhuolto 3 op
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

08.12.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Paula Väliaho
  • Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta

Toteutustapa

Sosiaaliohjaus kouluissa -opintojaksolla perehdytään yhteisölliseen ja yksilölliseen opiskeluhuoltoon perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen kontekstissa huomioiden perheen ja monialaisen yhteistyön.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Opetus tallennetaan soveltuvin osin ja tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä hyvinvointitapahtuman yhteistyössä valitsemansa oppilaitoksen kanssa. Opintojakso edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen verkko-opiskeluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus ilmoitetaan Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen näytöllä, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Opiskelijan tulee myös osallistua opintojakson orientaatioon. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttöön annettu.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, ryhmätentti ja seminaari. Opiskelijan tulee tehdä ennakkotehtävä ennen orientaatiota vahvistaakseen osallistumisensa opintojaksolle.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei kv-yhteyksiä tällä opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso jakautuu kolmeen moduuliin:
- Opiskeluhuoltoa ohjaava lainsäädäntö 1 op
- Yksilöllinen opiskeluhuolto 2 op
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Opintojaksolla on 5 Avoimen amk:n opiskelupaikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin