Sosiaaliohjaus kouluissaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BZ42
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
Vastuuopettaja
Tanja Tikkanen-Lamminen
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Hanna Nurmiranta
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta
Toteutustapa
OPINTOJAKSON TOTEUTUS
Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena kevätlukukaudella 2025. Opintojaksolla on osin läsnäolovelvollista opetusta, joka tallennetaan soveltuvin osin. Opintojaksolle aikataulutetaan myös ohjausta, sitä on tarjolla myös tarpeen mukaan opiskelijan aloitteesta. Opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Suurimman osan opintojakson työskentelystä opiskelija ajoittaa itse tai oman pienryhmänsä kanssa.
OPINTOJAKSON SISÄLTÖ
Opintojakso on jaettu kolmeen sisällölliseen moduuliin:
Keskeiset säädökset 1 op - automatisoitu osa, joka tehdään yksilötyönä opintojakson aluksi
Yksilöllinen opiskeluhuolto 2 op - ryhmätentti
Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op - työelämätehtävä pienryhmässä, joka raportoidaan
Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada sanallista palautetta. Opiskelijat pyytävät työelämätehtävästään palautetta omalta työelämäkumppaniltaan. Myös vertaispalautetta saatetaan hyödyntää.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Se on myös ensisijainen opintojakson viestintäkanava. Canvas-tila aukeaa 1.3.2025.
Opintojaksolla voi käyttää tekoälyä Laurean linjausten mukaisesti ellei toisin ole mainittu.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus esitellään sen Canvas-tilassa.
Tenttimateriaali:
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. Jyväskylä: PS-kustannus.
Virtanen, T. & Pelkonen, J. 2023. Poissa porukasta. Vahvista kouluun kiinnittymistä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Jos haluat suorittaa opintojakson osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena, ota hyvissä ajoin yhteys opintojakson vastuulehtoriin Hanna Nurmirantaan. Mikäli opintojakson suorittaminen näyttönä tai opinnollistamisena on mahdollista, on sinulla silti läsnäolovelvollisuus opintojakson orientaatiossa.
Hyväksiluvut käsittelee opintopäällikkö.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat pienryhmissä yhteisöllisen tapahtuman peruskoulussa tai toisen asteen oppilaitoksessa. Pienryhmät etsivät työelämäkumppanit itse.
Opintojaksolla saattaa olla myös työelämävierailuja.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on osin läsnäolovelvollista opetusta. Läsnäolovelvolliset opetuskerrat osoittavat opiskelijan aktiivisuutta ja tukevat hänen osaamisensa kehittymistä. Läsnäolovelvolliset opetuskerrat ovat orientaatio, ryhmätentti ja päätöswebinaari. Tarkemmat tiedot käyvät ilmi opintojakson lukujärjestyksestä, esim. Lukkarikoneesta. Opiskelija voi korvata yhden läsnäolovelvollisen opetuskerran.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osallistumalla orientaatioon ja palauttamalla orientaatiotehtävän sille annetulla aikataululla. Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatioon tai jättää palauttamatta orientaatiotehtävän, hylätään hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle ilman eri ilmoitusta. Mikäli opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle hylätään, voidaan hänen tilalleen ottaa toinen opiskelija.
Kansainvälisyys toteutuksella
Syksyllä 2024 ei ole tiedossa kansainvälisiä yhteyksiä opintojaksolle. Niitä voidaan kuitenkin lisätä, myös opiskelija-aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opiskelija vastaa itse aikataulutuksestaan opinnon suorittamiseksi.
Sisältö ja sen jaksotus
Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Lisäksi opiskelija huolehtii itse laitteistonsa toimivuudesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson arviointi koostuu:
* Keskeiset säädökset, automatisoitu opinnon osa, H-5, 30 % kokonaisarvosanasta
* Yksilöllinen opiskeluhuolto, ryhmätentti, H-5, 70 % kokonaisarvosanasta
* Yhteisöllinen opiskeluhuolto, pienryhmätehtävä ja raportointi, hyv/hyl.
Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada sanallista palautetta.
Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot käyvät ilmi opintojakson Canvas-tilasta.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä ilmoitetaan tehtävänannon yhteydessä opintojakson Canvas-tilassa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Tarkempi, tehtäväkohtainen arviointi on nähtävillä Canvas-tilassa.
Hylätty (0)
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
Vastuuopettaja
Anu Lindström
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta
Toteutustapa
Koulut ja oppilaitokset tarjoavat sosionomeille kiinnostavan näköalapaikan ja merkityksellisen työkentän -haluatko oppia lisää niissä tehtävästä sosiaalialan työstä? Tervetuloa mukaan Sosiaaliohjaus kouluissa-opintojaksolle!
Opintojaksolla tarkastellaan yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen konteksteissa, -lapsen ja nuoren perhe sekä monialaisen yhteistyön merkitys huomioiden.
Opetus toteutetaan lähitoteutuksena Tikkurilan kampuksella. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä hyvinvointitapahtuman yhteistyössä valitsemansa oppilaitoksen kanssa. Opintojakso edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista ryhmätyöskentelyyn.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus löytyy Canvasista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen näytöllä, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Opiskelijan tulee myös osallistua opintojakson orientaatioon. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttöön annettu.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri koulujen ja oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.
Opiskelijapienryhmät hankkivat itse yhteistyökumppanin hyvinvointitapahtumaa varten.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Läsnäolovelvoite on orientaatiokerran lisäksi case-työpajapäivässä ja seminaaripäivässä. Kokonaisuudessaan läsnäoloa tulee olla 70 % kontaktikerroista.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei kv-yhteyksiä tällä opintojaksolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. 5 opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa siten noin 134 tuntia opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso jakautuu kahteen moduuliin:
- Opiskeluhuoltoa ohjaavat säädökset ja yksilökohtainen opiskeluhuolto 3 op
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
08.12.2023 - 11.02.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Hanna Nurmiranta
Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta
Toteutustapa
Sosiaaliohjaus kouluissa -opintojaksolla perehdytään yhteisölliseen ja yksilölliseen opiskeluhuoltoon perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen kontekstissa huomioiden perheen ja monialaisen yhteistyön.
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Opetus tallennetaan soveltuvin osin ja tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä hyvinvointitapahtuman yhteistyössä valitsemansa oppilaitoksen kanssa. Opintojakso edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen verkko-opiskeluun.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus ilmoitetaan Canvas-oppimisympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen näytöllä, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Opiskelijan tulee myös osallistua opintojakson orientaatioon. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttöön annettu.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, ryhmätentti ja seminaari. Opiskelijan tulee tehdä ennakkotehtävä ennen orientaatiota vahvistaakseen osallistumisensa opintojaksolle.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei kv-yhteyksiä tällä opintojaksolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso jakautuu kolmeen moduuliin:
- Opiskeluhuoltoa ohjaava lainsäädäntö 1 op
- Yksilöllinen opiskeluhuolto 2 op
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Opintojaksolla on 5 Avoimen amk:n opiskelupaikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin