Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliohjaus kouluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BZ42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.12.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Hanna Nurmiranta

Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ajoitusryhmät

  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta

Toteutustapa

Sosiaaliohjaus kouluissa -opintojaksolla perehdytään yhteisölliseen ja yksilölliseen opiskeluhuoltoon perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen kontekstissa huomioiden perheen ja monialaisen yhteistyön.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Opetus tallennetaan soveltuvin osin ja tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä hyvinvointitapahtuman yhteistyössä valitsemansa oppilaitoksen kanssa. Opintojakso edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen verkko-opiskeluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus ilmoitetaan Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen näytöllä, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Opiskelijan tulee myös osallistua opintojakson orientaatioon. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttöön annettu.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, ryhmätentti ja seminaari. Opiskelijan tulee tehdä ennakkotehtävä ennen orientaatiota vahvistaakseen osallistumisensa opintojaksolle.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei kv-yhteyksiä tällä opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso jakautuu kolmeen moduuliin:
- Opiskeluhuoltoa ohjaava lainsäädäntö 1 op
- Yksilöllinen opiskeluhuolto 2 op
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Opintojaksolla on 5 Avoimen amk:n opiskelupaikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin