Sosiaaliohjaus kouluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ42-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
13.03.2025 - 28.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Hanna Nurmiranta
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida työssään opiskeluhuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
- tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa monialaisessa yhteistyössä
- yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta
Toteutustapa
OPINTOJAKSON TOTEUTUS
Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena kevätlukukaudella 2025. Opintojaksolla on osin läsnäolovelvollista opetusta, joka tallennetaan soveltuvin osin. Opintojaksolle aikataulutetaan myös ohjausta, sitä on tarjolla myös tarpeen mukaan opiskelijan aloitteesta. Opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Suurimman osan opintojakson työskentelystä opiskelija ajoittaa itse tai oman pienryhmänsä kanssa.
OPINTOJAKSON SISÄLTÖ
Opintojakso on jaettu kolmeen sisällölliseen moduuliin:
Keskeiset säädökset 1 op - automatisoitu osa, joka tehdään yksilötyönä opintojakson aluksi
Yksilöllinen opiskeluhuolto 2 op - ryhmätentti
Yhteisöllinen opiskeluhuolto 2 op - työelämätehtävä pienryhmässä, joka raportoidaan
Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada sanallista palautetta. Opiskelijat pyytävät työelämätehtävästään palautetta omalta työelämäkumppaniltaan. Myös vertaispalautetta saatetaan hyödyntää.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Se on myös ensisijainen opintojakson viestintäkanava. Canvas-tila aukeaa 1.3.2025.
Opintojaksolla voi käyttää tekoälyä Laurean linjausten mukaisesti ellei toisin ole mainittu.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus esitellään sen Canvas-tilassa.
Tenttimateriaali:
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. Jyväskylä: PS-kustannus.
Virtanen, T. & Pelkonen, J. 2023. Poissa porukasta. Vahvista kouluun kiinnittymistä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Jos haluat suorittaa opintojakson osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena, ota hyvissä ajoin yhteys opintojakson vastuulehtoriin Hanna Nurmirantaan. Mikäli opintojakson suorittaminen näyttönä tai opinnollistamisena on mahdollista, on sinulla silti läsnäolovelvollisuus opintojakson orientaatiossa.
Hyväksiluvut käsittelee opintopäällikkö.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat pienryhmissä yhteisöllisen tapahtuman peruskoulussa tai toisen asteen oppilaitoksessa. Pienryhmät etsivät työelämäkumppanit itse.
Opintojaksolla saattaa olla myös työelämävierailuja.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on osin läsnäolovelvollista opetusta. Läsnäolovelvolliset opetuskerrat osoittavat opiskelijan aktiivisuutta ja tukevat hänen osaamisensa kehittymistä. Läsnäolovelvolliset opetuskerrat ovat orientaatio, ryhmätentti ja päätöswebinaari. Tarkemmat tiedot käyvät ilmi opintojakson lukujärjestyksestä, esim. Lukkarikoneesta. Opiskelija voi korvata yhden läsnäolovelvollisen opetuskerran.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osallistumalla orientaatioon ja palauttamalla orientaatiotehtävän sille annetulla aikataululla. Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatioon tai jättää palauttamatta orientaatiotehtävän, hylätään hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle ilman eri ilmoitusta. Mikäli opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle hylätään, voidaan hänen tilalleen ottaa toinen opiskelija.
Kansainvälisyys toteutuksella
Syksyllä 2024 ei ole tiedossa kansainvälisiä yhteyksiä opintojaksolle. Niitä voidaan kuitenkin lisätä, myös opiskelija-aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opiskelija vastaa itse aikataulutuksestaan opinnon suorittamiseksi.
Sisältö ja sen jaksotus
Työelämäyhteistyö toteutuu LbD-toteutuksena yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa koulun hyvinvointitapahtuman järjestämisenä sekä yhteistyönä vierailevien luennoitsijoiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Lisäksi opiskelija huolehtii itse laitteistonsa toimivuudesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson arviointi koostuu:
* Keskeiset säädökset, automatisoitu opinnon osa, H-5, 30 % kokonaisarvosanasta
* Yksilöllinen opiskeluhuolto, ryhmätentti, H-5, 70 % kokonaisarvosanasta
* Yhteisöllinen opiskeluhuolto, pienryhmätehtävä ja raportointi, hyv/hyl.
Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada sanallista palautetta.
Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot käyvät ilmi opintojakson Canvas-tilasta.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä ilmoitetaan tehtävänannon yhteydessä opintojakson Canvas-tilassa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Tarkempi, tehtäväkohtainen arviointi on nähtävillä Canvas-tilassa.
Hylätty (0)
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä