Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BZ33-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

09.01.2024 - 29.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Pihla Salemaa

Vastuuopettaja

Pihla Salemaa

Ryhmät

  • SSP224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja tunnistaa ryhmäilmiöitä
- kuvata asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja

Toteutustapa

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakso toteutetaan monimuototeutuksena Hyvinkään kampuksella. Osa lähiopetuspäivistä edellyttää välttämätöntä läsnäoloa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, joka avataan opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa. Opintojakso sisältää lähiopetusta sekä yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä LbD -työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus

Muu oppimateriaali esitellään Canvasissa opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.

Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.”

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon sisältyy LbD-työskentelynä toteuttava havainnointikäynti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson päivämäärät ovat nähtäviss Pakki- kalenterissa. Pakollisia läsnäoloja ovat Apuu- chat koulutus, Ryhätentti sekä Seminaaripäivä.

Ryhmätentin uusintapäivämäärät tarkentuvat myöhemmin ja ilmoitetaan opintojakson Canvas tilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson moduulit

1. Vuorovaikutustaidot (1 op)
2. Asiakkkaan kohtaaminen (2 op)
3. Ryhmien tominta ( 2 op)

Lunentokokonaisuudet
• kohtaaminen ja kuuntelu
• dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
• ryhmädynamiikka
• osallisuus ja voimavarakeskeisyys
. digitaalinen kohtaamien ja ohjaus verkkoympäristössä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.