Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BZ33-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2024 - 29.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Opettajat
Pihla Salemaa
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
SSP224KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
Opintojakso
SS00BZ33

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja tunnistaa ryhmäilmiöitä
- kuvata asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus

Muu oppimateriaali esitellään Canvasissa opintojakson aikana.

Toteutustapa

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakso toteutetaan monimuototeutuksena Hyvinkään kampuksella. Osa lähiopetuspäivistä edellyttää välttämätöntä läsnäoloa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, joka avataan opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa. Opintojakso sisältää lähiopetusta sekä yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä LbD -työskentelyä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon sisältyy LbD-työskentelynä toteuttava havainnointikäynti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson päivämäärät ovat nähtäviss Pakki- kalenterissa. Pakollisia läsnäoloja ovat Apuu- chat koulutus, Ryhätentti sekä Seminaaripäivä.

Ryhmätentin uusintapäivämäärät tarkentuvat myöhemmin ja ilmoitetaan opintojakson Canvas tilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.

Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.”

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson moduulit

1. Vuorovaikutustaidot (1 op)
2. Asiakkkaan kohtaaminen (2 op)
3. Ryhmien tominta ( 2 op)

Lunentokokonaisuudet
• kohtaaminen ja kuuntelu
• dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
• ryhmädynamiikka
• osallisuus ja voimavarakeskeisyys
. digitaalinen kohtaamien ja ohjaus verkkoympäristössä

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun