Skip to main content

Dialogue, Professional Interaction and Encounters (5 cr)

Code: SS00BZ33-3001

General information


Enrollment
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2024 - 29.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Pihla Salemaa
Teacher in charge
Pihla Salemaa
Groups
SSP224KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
Study unit
SS00BZ33

Learning outcomes

The student is able to
- evaluate and develop their interaction skills
- encounter and interact with individuals
- work in teams and identify group phenomena
- describe a client’s participation and resources

Materials

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus

Muu oppimateriaali esitellään Canvasissa opintojakson aikana.

Teaching methods

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakso toteutetaan monimuototeutuksena Hyvinkään kampuksella. Osa lähiopetuspäivistä edellyttää välttämätöntä läsnäoloa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, joka avataan opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa. Opintojakso sisältää lähiopetusta sekä yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä LbD -työskentelyä.

Employer connections

Opintojaksoon sisältyy LbD-työskentelynä toteuttava havainnointikäynti.

Exam schedules

Opintojakson päivämäärät ovat nähtäviss Pakki- kalenterissa. Pakollisia läsnäoloja ovat Apuu- chat koulutus, Ryhätentti sekä Seminaaripäivä.

Ryhmätentin uusintapäivämäärät tarkentuvat myöhemmin ja ilmoitetaan opintojakson Canvas tilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.

Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.”

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Opintojakson moduulit

1. Vuorovaikutustaidot (1 op)
2. Asiakkkaan kohtaaminen (2 op)
3. Ryhmien tominta ( 2 op)

Lunentokokonaisuudet
• kohtaaminen ja kuuntelu
• dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
• ryhmädynamiikka
• osallisuus ja voimavarakeskeisyys
. digitaalinen kohtaamien ja ohjaus verkkoympäristössä

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page