Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU28-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 12.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2023 - 24.04.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Sanna Saraste
- Säde Siljamo
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Vastuuopettaja
- Paula Väliaho
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- TO00BU28
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
- tukea lapsen ja perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
- ohjata lapsia ja perheitä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien piiriin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ja kehittää monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. [Tampere]: Suomen varhaiskasvatus ry.
Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka soveltuvin osin tallennetaan ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinto sisältää kaksi opetuskertaa, joissa opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus (tilaisuuksia ei tallenneta). Opinnossa on parityöskentelyä, joka edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinto sisältää myös aikataulutettuja itsenäisen työskentelyn tehtäviä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista tai ryhmäpalautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään 20.1.2023 varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
Opintojakso soveltuu sekä varhaiskasvatuksen sosionomi että varhaiskasvatuksen opettaja pätevyyden suorittaville opiskelijoille. Eriytyvät tehtävät huomioidaan opintojakson aikana.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson oppimistehtävissä hyödynnetään työelämän yhteistyökumppanuuksia, jotka opiskelija pääsääntöisesti hankkii itse. Ohjaavat opettajat auttavat tarvittaessa yhteistyökumppanuuksien muodostamisessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään 20.1.2023 varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
19.1. klo 16-18 Orientaatiotapaaminen, jossa muodostetaan paritehtävien parit.
7.3. klo 16-18 Case-työpaja, läsnäolovelvollisuus.
27.3. klo 15-18 Seminaari, läsnäolovelvollisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Näyttötehtävät integroidaan mahdollisuuksien mukaan osaksi opintojakson toteutusta.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksen osat
Moduuli 1 Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi 2op
Moduuli 2 Lapsen ja perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja palveluohjaus 4op
Moduuli 3 Lapsen ja perheen osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö 4op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijuuttaan. Opiskelija saa perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen ja olemassa olevien menetelmien hyödyntämiseen lapsen ja perheen hyväksi. Opiskelija kykenee ohjaamaan perheitä tarvittavien palveluiden piiriin. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, opiskelijoille.