Operational Culture Supporting the Inclusiveness of Early Childhood Education and Care and Multidisciplinary Cooperation (10 cr)
Code: TO00BU28-3004
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 12.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.01.2023 - 24.04.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 60
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Sanna Saraste
- Säde Siljamo
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Teacher in charge
- Paula Väliaho
- Scheduling groups
- Avoin AMK (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS
- Study unit
- TO00BU28
Learning outcomes
The student is able to
- develop and reinforce the inclusiveness of early childhood education and care and culture that supports diversity
- act in a sensitive manner and take into account and support the diversity of families and children
- support the comprehensive wellbeing of children and families in early childhood education and care
- guide children and families to the necessary services and support measures
- plan, implement, evaluate, and develop multidisciplinary cooperation in a child and family oriented manner
Materials
Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. [Tampere]: Suomen varhaiskasvatus ry.
Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojakson oppimistehtävissä hyödynnetään työelämän yhteistyökumppanuuksia, jotka opiskelija pääsääntöisesti hankkii itse. Ohjaavat opettajat auttavat tarvittaessa yhteistyökumppanuuksien muodostamisessa.
Exam schedules
Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään 20.1.2023 varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
19.1. klo 16-18 Orientaatiotapaaminen, jossa muodostetaan paritehtävien parit.
7.3. klo 16-18 Case-työpaja, läsnäolovelvollisuus.
27.3. klo 15-18 Seminaari, läsnäolovelvollisuus.
Completion alternatives
Mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Näyttötehtävät integroidaan mahdollisuuksien mukaan osaksi opintojakson toteutusta.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Toteutuksen osat
Moduuli 1 Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi 2op
Moduuli 2 Lapsen ja perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja palveluohjaus 4op
Moduuli 3 Lapsen ja perheen osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö 4op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijuuttaan. Opiskelija saa perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen ja olemassa olevien menetelmien hyödyntämiseen lapsen ja perheen hyväksi. Opiskelija kykenee ohjaamaan perheitä tarvittavien palveluiden piiriin. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, opiskelijoille.