Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU28-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 12.12.2022
Ajoitus
13.01.2023 - 24.04.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Säde Siljamo
- Sanna Saraste
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
SSYO2V22Sosionomin varhaiskasvatuksen opinnot, Avoin AMK, K22, Tikkurila
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
- tukea lapsen ja perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
- ohjata lapsia ja perheitä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien piiriin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ja kehittää monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka soveltuvin osin tallennetaan ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinto sisältää kaksi opetuskertaa, joissa opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus (tilaisuuksia ei tallenneta). Opinnossa on parityöskentelyä, joka edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinto sisältää myös aikataulutettuja itsenäisen työskentelyn tehtäviä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista tai ryhmäpalautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään 20.1.2023 varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
Opintojakso soveltuu sekä varhaiskasvatuksen sosionomi että varhaiskasvatuksen opettaja pätevyyden suorittaville opiskelijoille. Eriytyvät tehtävät huomioidaan opintojakson aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. [Tampere]: Suomen varhaiskasvatus ry.
Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Näyttötehtävät integroidaan mahdollisuuksien mukaan osaksi opintojakson toteutusta.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson oppimistehtävissä hyödynnetään työelämän yhteistyökumppanuuksia, jotka opiskelija pääsääntöisesti hankkii itse. Ohjaavat opettajat auttavat tarvittaessa yhteistyökumppanuuksien muodostamisessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään 20.1.2023 varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
19.1. klo 16-18 Orientaatiotapaaminen, jossa muodostetaan paritehtävien parit.
7.3. klo 16-18 Case-työpaja, läsnäolovelvollisuus.
27.3. klo 15-18 Seminaari, läsnäolovelvollisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksen osat
Moduuli 1 Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi 2op
Moduuli 2 Lapsen ja perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja palveluohjaus 4op
Moduuli 3 Lapsen ja perheen osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö 4op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijuuttaan. Opiskelija saa perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen ja olemassa olevien menetelmien hyödyntämiseen lapsen ja perheen hyväksi. Opiskelija kykenee ohjaamaan perheitä tarvittavien palveluiden piiriin. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Moduuli 1 arviointi HYL -5. Itsearviointi, vertaispalaute ja henkilökohtainen palaute. 33% opintojakson kokonaisarvosanasta.
Moduuli arviointi 2 Hyl-5. Vertaispalaute ja henkilökohtainen palaute. 33% opintojakson kokonaisarvosanasta.
Moduuli arviointi 3 Hyl-5. Vertaispalaute ja henkilökohtainen palaute. 33% opintojakson kokonaisarvosanasta.
Moduulit sisältävät sekä HYV-HYL arvioitavia tehtäviä että 1 - 5 arviointiasteikolla arvioitavia tehtäviä. Nämä avataan tarkemmin opintojakson orientaatiossa ja tehtävien yhteydessä. Arviointi toteutetaan tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin