Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Pamela Jokisalo
- Kirsi Ronkainen
Vastuuopettaja
Pamela Jokisalo
Ryhmät
-
SHV221KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
Toteutustapa
Toteutus monimuoto-opetuksena Tikkurilan kampuksella.
Oppimisalustana käytämme Canvasia, joka aukeaa opintojen ensimmäiseen eli orientaatiokertaan mennessä.
Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista ja välttämätöntä oppimistehtävien kannalta.
Mikäli opiskelija ei ole läsnä orientaatiokerralla, eikä ole ilmoittanut esteestä, hänet voidaan tutkintosäännön mukaan poistaa opintojaksolta.
Opintojakso tulee suorittaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.
Muu kirjallisuus kuvataan opintojakson kuluessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
22.08.2022 12.30 - 15.45 B307 (40 henkilöä)
26.08.2022 08.15 - 11.30 B301 (40 henkilöä)
07.09.2022 12.30 - 15.45 B402 (40 henkilöä)
12.09.2022 08.15 - 11.30 B307 (40 henkilöä)
23.09.2022 08.15 - 11.30 B301 (40 henkilöä)
29.09.2022 08.15 - 11.30 B301 (40 henkilöä)
30.09.2022 12.30 - 15.45 B301 (40 henkilöä)
05.10.2022 08.15 - 11.30 B309 (46 henkilöä)
07.10.2022 12.30 - 15.45 B301 (40 henkilöä)
12.10.2022 12.30 - 15.45 B302 (40 henkilöä)
17.10.2022 12.30 - 15.45 B307 (40 henkilöä)
20.10.2022 08.15 - 11.30 B307 (40 henkilöä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä
Tutkimuksen perusteet 10%
Määrällinen tutkimus 35%
Laadullinen tutkimus 35%
Etiikka ja luotettavuus 20%
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:
1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin ja tutkimuksen perusteet
2. Laadullinen tutkimus/ Kirsi Ronkainen
3. Määrällinen tutkimus/
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus/ Kirsi Ronkainen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle SHV221KN Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila, mutta myös muista ryhmistä olevat opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksolle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeerinen H-5 ja painotukset ovat seuraavat:
1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin -monivalintatehtävä hyv./ hyl. (yksilötehtävä)
2. Laadullinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (pari-tai tiimitehtävä)
3. Määrällinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 20% (yksilötehtävä)
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.