Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Pamela Jokisalo
  • Kirsi Ronkainen

Vastuuopettaja

Pamela Jokisalo

Ryhmät

  • SHV221KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Toteutustapa

Toteutus monimuoto-opetuksena Tikkurilan kampuksella.

Oppimisalustana käytämme Canvasia, joka aukeaa opintojen ensimmäiseen eli orientaatiokertaan mennessä.

Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista ja välttämätöntä oppimistehtävien kannalta.

Mikäli opiskelija ei ole läsnä orientaatiokerralla, eikä ole ilmoittanut esteestä, hänet voidaan tutkintosäännön mukaan poistaa opintojaksolta.

Opintojakso tulee suorittaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.

Muu kirjallisuus kuvataan opintojakson kuluessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

22.08.2022 12.30 - 15.45 B307 (40 henkilöä)
26.08.2022 08.15 - 11.30 B301 (40 henkilöä)
07.09.2022 12.30 - 15.45 B402 (40 henkilöä)
12.09.2022 08.15 - 11.30 B307 (40 henkilöä)
23.09.2022 08.15 - 11.30 B301 (40 henkilöä)
29.09.2022 08.15 - 11.30 B301 (40 henkilöä)
30.09.2022 12.30 - 15.45 B301 (40 henkilöä)
05.10.2022 08.15 - 11.30 B309 (46 henkilöä)
07.10.2022 12.30 - 15.45 B301 (40 henkilöä)
12.10.2022 12.30 - 15.45 B302 (40 henkilöä)
17.10.2022 12.30 - 15.45 B307 (40 henkilöä)
20.10.2022 08.15 - 11.30 B307 (40 henkilöä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä

Tutkimuksen perusteet 10%
Määrällinen tutkimus 35%
Laadullinen tutkimus 35%
Etiikka ja luotettavuus 20%

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin ja tutkimuksen perusteet
2. Laadullinen tutkimus/ Kirsi Ronkainen
3. Määrällinen tutkimus/
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus/ Kirsi Ronkainen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle SHV221KN Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila, mutta myös muista ryhmistä olevat opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksolle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeerinen H-5 ja painotukset ovat seuraavat:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin -monivalintatehtävä hyv./ hyl. (yksilötehtävä)
2. Laadullinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (pari-tai tiimitehtävä)
3. Määrällinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 20% (yksilötehtävä)

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.