Professional Development in Practice IV (15 op)
Toteutuksen tunnus: R0198-3030
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
94 % Lähiopetus, 6 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Reija Korhonen
- Tiina Mäkelä
- Irene Pylkkänen
- Hanna Vatanen
- Eveliina Kolankiewicz
Vastuuopettaja
Irene Pylkkänen
Ryhmät
-
SHG220KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise
Toteutustapa
Tämä opintojakso sisältää:
1) Perhehoitotyön harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Heidi Jokinen)
2) Kotihoidon harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Tiina Mäkelä)
3) Äitiyshuollon direktiviivi 1 op (Hanna Vatanen)
4) Haavoittuvien asiakasryhmien ohjausprojekti 3 op (Reija Korhonen)
- sis. valtakunnalliset tietotestit: Tavallisimmat kehitysvammat ja vammautuminen, Kuulo- ja näkövammaisuus
Kotihoidon harjoitteluun kuuluu erikseen ohjeistettavat tehtävät.
Aika ja paikka
Harjoittelu syksyllä 2021
Ennen harjoittelua tulee olla suoritettuna:
-lastentautien tehtävälomake
-naistentautien tehtävälomake
-geriatrian tehtävälomake (ennen kotihoidon harjoittelua)
-työpajat
-lääkelaskut (4.moduuli)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Äitiyshuollon direktiivin ohjeistus perhehoitotyön tunneilla: Hanna Vatanen
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelut toteutuvat hoitotyön työelämäympäristöissä, samoin projektissa ja äitiyshuollon direktiivissä hyödynnetään vahvasti työelämäkumppanuuksia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Työharjoittelu
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lisätietoja opiskelijoille
-Harjoittelua varten tarvitaan rikosrekisteriote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita. Ohjeet löydät Canvasista. Opiskelijan on huolehdittava rikosrekisteriotteen tilaamisesta ja näyttämisestä koululla (opintopäällikölle) hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua.
-monissa harjoittelupaikoissa edellytetään myös sitä, että opiskelijalla on tehtynä TARTUNTATAUTISELVITYS (HUS).
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu Laurean arviointikehikon mukaisesti vaativuustasolla 2.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii
KAIKKI osat arvioidaan hyväksytty /hylätty periaatteella.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Aiempaan opintojaksoon R0198 Professional Development in Practice opintoihin liittyvä Vulnerable groups and service integration 3 op opintojakson osan voit suorittaa uuden opetussuunnitelman opinnolla SH000BS97 Haavoittuvat asiakkaat ja palvelujen integrointi 3 op. Aiemman opintojakson R0198 Professional Development in Practise IV 15 op kliinisen harjoittelun voit suorittaa SH00BT00 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu IV 13 op opintojaksolla. Harjoittelu sisältää 1 op äitiyshuollon harjoittelua. Jos tarvitset tukea harjoittelujen kokonaispistemäärän suunnitteluun, ole yhteydessä opettajatuutoriisi. Ilmoittaudu mukaan uuden opsin toteutukselle, mutta ole yhteydessä ohjaajaavaan opettajaan, että opiskelet vanhan opsin mukaisesti.