Siirry suoraan sisältöön

Professional Development in Practice IV (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0198-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
14 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Reija Korhonen
Tiina Mäkelä
Irene Pylkkänen
Hanna Vatanen
Eveliina Kolankiewicz
Vastuuopettaja
Irene Pylkkänen
Opintojakso
R0198

Tavoitteet

The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise

Aika ja paikka

Harjoittelu syksyllä 2021

Ennen harjoittelua tulee olla suoritettuna:
-lastentautien tehtävälomake
-naistentautien tehtävälomake
-geriatrian tehtävälomake (ennen kotihoidon harjoittelua)
-työpajat
-lääkelaskut (4.moduuli)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA

Suositeltavaa materiaalia

• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0

Toteutustapa

Tämä opintojakso sisältää:
1) Perhehoitotyön harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Heidi Jokinen)
2) Kotihoidon harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Tiina Mäkelä)
3) Äitiyshuollon direktiviivi 1 op (Hanna Vatanen)
4) Haavoittuvien asiakasryhmien ohjausprojekti 3 op (Reija Korhonen)
- sis. valtakunnalliset tietotestit: Tavallisimmat kehitysvammat ja vammautuminen, Kuulo- ja näkövammaisuus


Kotihoidon harjoitteluun kuuluu erikseen ohjeistettavat tehtävät.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Harjoittelut toteutuvat hoitotyön työelämäympäristöissä, samoin projektissa ja äitiyshuollon direktiivissä hyödynnetään vahvasti työelämäkumppanuuksia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Äitiyshuollon direktiivin ohjeistus perhehoitotyön tunneilla: Hanna Vatanen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Työharjoittelu
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

-Harjoittelua varten tarvitaan rikosrekisteriote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita. Ohjeet löydät Canvasista. Opiskelijan on huolehdittava rikosrekisteriotteen tilaamisesta ja näyttämisestä koululla (opintopäällikölle) hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua.
-monissa harjoittelupaikoissa edellytetään myös sitä, että opiskelijalla on tehtynä TARTUNTATAUTISELVITYS (HUS).

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)

Siirry alkuun