Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstövoimavarojen johtaminen modernissa organisaatiossaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9385

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri
Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät
  • TYJ25SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 25.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri
Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ennen ensimmäistä opetuspäivää palautetaan ensimmäinen yksilötehtävä ja ennen toista opetuspäivää palautetaan toinen yksilötehtävä. Opetuspäivinä työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Toinen yksilötehtävä on laaja, joten sen tekeminen kannattaa aloittaa samanaikaisesti ensimmäisen tehtävän kanssa. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään.

Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN opetusta. Tehtävä 1 tulee siis olla palautettuna jo ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkaampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Aika ja paikka

Opetuspäivät verkossa:
ti 21.1.2025 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 25.2.2025 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Otteita opintojakson kirjallisuudesta:

Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.

Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.

Ryan R. M. & Deci E. L. 2000. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf

Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa joulukuussa 2024, jonka jälkeen yksilötehtävien tekemisen voi aloittaa.

Tehtävien määräajat ja opetuspäivät:
su 19.1.2025 klo 23.59 Tehtävä 1 palautus
ti 21.1.2025 klo 9-16 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 25.2.2025 klo 9-16 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)
ti 25.2.2025 klo 23.59 Ryhmätyön palautus
ti 25.2.2025 klo 23.59 Tehtävä 2 palautus

Huomioithan, että tehtävä 1 tulee olla palautettuna ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op eli 135 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisällön keskeiset teemat:
Itse- ja yhteisöohjautuvuus: Lalouxin johtamisen malli, missä viisi erilaista johtamisen tasoa, itse- ja yhteisöohjautuvan organisaation tunnuspiirteet ja esimerkkejä.

Sisäinen motivaatio: Mikä meitä motivoi työssämme, sisäisen motivaation lähteet, ulkoinen motivaatio, työhön sitoutuminen ja työtyytyväisyys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä 1 arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävää (1 op)
Tehtävä 2 arvioidaan asteikolla 1-5 (3 op)
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 1-5 (1 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri
Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ennen ensimmäistä opetuspäivää palautetaan ensimmäinen yksilötehtävä ja ennen toista opetuspäivää palautetaan toinen yksilötehtävä. Opetuspäivinä työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Toinen yksilötehtävä on laaja, joten sen tekeminen kannattaa aloittaa samanaikaisesti ensimmäisen tehtävän kanssa. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään.

Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN opetusta. Tehtävä 1 tulee siis olla palautettuna jo ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkaampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Aika ja paikka

Opetuspäivät verkossa:
ti 3.9.2024 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 1.10.2024 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Otteita opintojakson kirjallisuudesta:

Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.

Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.

Ryan R. M. & Deci E. L. 2000. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf

Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa viimeistään kesäkuun 2024 alkupuolella, jonka jälkeen yksilötehtävien tekemisen voi aloittaa.

Tehtävien määräajat ja opetuspäivät:
su 1.9.2024 klo 23.59 Tehtävä 1 palautus
ti 3.9.2024 klo 9-16 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 1.10.2024 klo 9-16 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)
ti 1.10.2024 klo 23.59 Ryhmätyön palautus
ti 1.10.2024 klo 23.59 Tehtävä 2 palautus

Huomioithan, että tehtävä 1 tulee olla palautettuna ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op eli 135 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisällön keskeiset teemat:
Itse- ja yhteisöohjautuvuus: Lalouxin johtamisen malli, missä viisi erilaista johtamisen tasoa, itse- ja yhteisöohjautuvan organisaation tunnuspiirteet ja esimerkkejä.

Sisäinen motivaatio: Mikä meitä motivoi työssämme, sisäisen motivaation lähteet, ulkoinen motivaatio, työhön sitoutuminen ja työtyytyväisyys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä 1 arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävää 1 op
Tehtävä 2 arvioidaan asteikolla 1-5 3 op
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 1-5 1 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri
Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ennen ensimmäistä opetuspäivää palautetaan ensimmäinen yksilötehtävä ja ennen toista opetuspäivää palautetaan toinen yksilötehtävä. Opetuspäivinä työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Toinen yksilötehtävä on laaja, joten sen tekeminen kannattaa aloittaa samanaikaisesti ensimmäisen tehtävän kanssa. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään. Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN opetusta. Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Aika ja paikka

Opetuspäivät verkossa:
ti 6.2.2024 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 19.3.2024 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Otteita opintojakson kirjallisuudesta:

Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.

Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.

Ryan R. M. & Deci E. L. 2000. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf

Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa viimeistään tammikuun 2024 alkupuolella, jonka jälkeen yksilötehtävien tekemisen voi aloittaa.

Tehtävien määräajat ja opetuspäivät:
su 4.2.2024 klo 23.59 Tehtävä 1 palautus
ti 6.2.2024 klo 9-16 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 19.3.2024 klo 9-16 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa). Ryhmätyön palautus.
ti 19.3.2024 klo 23.59 Tehtävä 2 palautus

Huomioithan, että tehtävä 1 tulee olla palautettuna ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisällön keskeiset teemat:
Itse- ja yhteisöohjautuvuus: Lalouxin johtamisen malli, missä viisi erilaista johtamisen tasoa, itse- ja yhteisöohjautuvan organisaation tunnuspiirteet ja esimerkkejä.

Sisäinen motivaatio: Mikä meitä motivoi työssämme, sisäisen motivaation lähteet, ulkoinen motivaatio, työhön sitoutuminen ja työtyytyväisyys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri
Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ennen ensimmäistä opetuspäivää palautetaan ensimmäinen yksilötehtävä ja ennen toista opetuspäivää palautetaan toinen yksilötehtävä. Opetuspäivinä työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Toinen yksilötehtävä on laaja, joten sen tekeminen kannattaa aloittaa samanaikaisesti ensimmäisen tehtävän kanssa. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään. Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN opetusta. Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Aika ja paikka

Opetuspäivät verkossa
ti 19.9.2023 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 31.10.2023 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Otteita opintojakson kirjallisuudesta:

Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.

Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.,

Ryan R. M. & Deci E. L. 2000. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf

Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa kesäkuun 2023 alkupuolella, jonka jälkeen yksilötehtävien tekemisen voi aloittaa.

Tehtävien määräajat ja opetuspäivät:
su 17.9.2023 klo 23.59 Tehtävä 1 palautus
ti 19.9.2023 klo 9-16 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
su 29.10.2023 klo 23.59 Tehtävä 2 palautus
ti 31.10.2023 klo 9-16 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa). Ryhmätyön palautus.

Huomioithan, että yksilötehtävät tulee olla palautettuna ennen opetuspäiviä. Näin lunastat paikkasi opetuspäiville.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisällön keskeiset teemat:
Itse- ja yhteisöohjautuvuus: Lalouxin johtamisen malli, missä viisi erilaista johtamisen tasoa, itse- ja yhteisöohjautuvan organisaation tunnuspiirteet ja esimerkkejä.
Sisäinen motivaatio: Mikä meitä motivoi työssämme, sisäisen motivaation lähteet, ulkoinen motivaatio, työhön sitoutuminen ja työtyytyväisyys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 80

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri
Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ennen ensimmäistä opetuspäivää palautetaan ensimmäinen yksilötehtävä ja ennen toista opetuspäivää palautetaan toinen yksilötehtävä. Opetuspäivinä työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Toinen yksilötehtävä on laaja, joten sen tekeminen kannattaa aloittaa samanaikaisesti ensimmäisen tehtävän kanssa. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään. Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN opetusta. Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Aika ja paikka

Opetuspäivät verkossa
pe 3.3.2023 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
pe 31.3.2023 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Otteita opintojakson kirjallisuudesta:

Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.

Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.,

Ryan R. M. & Deci E. L. 2000. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf

Kostamo, T., Vuori, J., Launonen, R., Marttinen, K., Mäkkeli, J. & Ruotsalainen, M. 2017. Ihan intona!: Miten innostusta johdetaan. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ihan_intona/pdf/HH-Leading-passion.pdf

Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf

Martela, F. and Jarenko, K., 2017. Itseohjautuvuus–Miten organisoitua tulevaisuudessa. Alma Talent. Helsinki.
https://verkkokirjahylly.almatalent.fi/teos/BAEBBXXTBBAED#kohta:ITSEOHJAUTUVUUS((20)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa tammikuun 2023 alkupuolella, jonka jälkeen yksilötehtävien tekemisen voi aloittaa.

Tehtävien määräajat ja opetuspäivät:
ke 1.3.2023 klo 23.59 Tehtävä 1 palautus
pe 3.3.2023 klo 9-16 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ke 29.3.2023 klo 23.59 Tehtävä 2 palautus
pe 31.3.2023 klo 9-16 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa). Ryhmätyön palautus.

Huomioithan, että yksilötehtävät tulee olla palautettuna ennen opetuspäiviä. Näin lunastat paikkasi opetuspäiville.

Sisältö ja sen jaksotus

Itseohjautuvuus: Lalouxin johtamisen malli, missä viisi erilaista johtamisen tasoa.
Sisäinen motivaatio: Mikä meitä motivoi työssämme. Sisäisen motivaation lähteet, ulkoinen motivaatio, työn imu, intohimo

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)