Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstövoimavarojen johtaminen modernissa organisaatiossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9385-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri

Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät

  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ennen ensimmäistä opetuspäivää palautetaan ensimmäinen yksilötehtävä ja ennen toista opetuspäivää palautetaan toinen yksilötehtävä. Opetuspäivinä työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Toinen yksilötehtävä on laaja, joten sen tekeminen kannattaa aloittaa samanaikaisesti ensimmäisen tehtävän kanssa. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään.

Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN opetusta. Tehtävä 1 tulee siis olla palautettuna jo ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkaampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Aika ja paikka

Opetuspäivät verkossa:
ti 3.9.2024 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 1.10.2024 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Otteita opintojakson kirjallisuudesta:

Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.

Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.

Ryan R. M. & Deci E. L. 2000. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf

Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa viimeistään kesäkuun 2024 alkupuolella, jonka jälkeen yksilötehtävien tekemisen voi aloittaa.

Tehtävien määräajat ja opetuspäivät:
su 1.9.2024 klo 23.59 Tehtävä 1 palautus
ti 3.9.2024 klo 9-16 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 1.10.2024 klo 9-16 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)
ti 1.10.2024 klo 23.59 Ryhmätyön palautus
ti 1.10.2024 klo 23.59 Tehtävä 2 palautus

Huomioithan, että tehtävä 1 tulee olla palautettuna ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op eli 135 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisällön keskeiset teemat:
Itse- ja yhteisöohjautuvuus: Lalouxin johtamisen malli, missä viisi erilaista johtamisen tasoa, itse- ja yhteisöohjautuvan organisaation tunnuspiirteet ja esimerkkejä.

Sisäinen motivaatio: Mikä meitä motivoi työssämme, sisäisen motivaation lähteet, ulkoinen motivaatio, työhön sitoutuminen ja työtyytyväisyys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä 1 arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävää 1 op
Tehtävä 2 arvioidaan asteikolla 1-5 3 op
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 1-5 1 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)