Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvoinnin johtaminenLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SY00BR38

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • TYJ25SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta . Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan työelämään suuntautuva projektityö.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kv-kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Ilmenee Canvasin työtilasta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

[Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.]

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:

- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Oppimisalustana on Canvas ja yhteinen opiskelu tapahtuu Zoomin kautta. Yhteistä opiskelua 4 x 3t.
Mikko: https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Raportoitava yksilötehtävä: Henkilökohtainen työhyvinvointisuunnitelma.
Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin).

Aika ja paikka

03.09.2024 16.30 - 19.30 Verkossa : Zoom
26.09.2024 16.30 - 19.30 Verkossa : Zoom
30.10.2024 16.30 - 19.30 Verkossa: Zoom
25.11.2024 16.30 - 19.30 Verkossa : Zoom

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on: Manka, M., & Manka, M. (2023). Työhyvinvointi (3., uudistettu painos.). Alma Talent.

Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolista kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisiä opiskelukertoja on 4 x 3t.
Tämän lisäksi suurin osa opintojakson opiskelusta toteutetaan ohjatusti pienryhmissä ja itsenäisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeiset sisällölliset teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys 2020-luvulla
- Työhyvinvoinnin käsite
- Työhyvinvoinnin kehittäminen organisaatiossa
- Työhyvinvoinnin kehittäminen työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta
- Yksilön työhyvinvointi - oman työhyvinvoinnin turvaaminen ja vahvistaminen
- Työhyvinvointisuunnitelma kehittämisen välineenä

Lisätietoja opiskelijoille

https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

HUOM! Päiväkohtaiset muutokset ZOOM-linkissä mahdollisia. Näistä informoidaan erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. EQF-taso: 7.

https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointi on laadullinen ja numeerinen 1-5.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

33 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Raportoitava yksilötehtävä: Henkilökohtainen työhyvinvointisuunnitelma.

Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin).

Opintojaksolla laaditaan työhyvinvointisuunnitelma autettisessa työelämäympäristössä.

Lähipäivät toteutetaan kampuksella.

Aika ja paikka

16.02.2024 09.00 - 16.30 B406 (40 henkilöä), Tikkurilan kampuksella
12.04.2024 09.00 - 16.30 B302 (40 henkilöä), Tikkurilan kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on: Manka, M., & Manka, M. (2023). Työhyvinvointi (3., uudistettu painos.). Alma Talent.

Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Oppimisalustana on Canvas ja yhteinen opiskelu tapahtuu Zoomin kautta. Yhteistä opiskelua 4 x 3t.
Mikko: https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Raportoitava yksilötehtävä: Henkilökohtainen työhyvinvointisuunnitelma.
Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin).

Aika ja paikka

10.01.2024 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
07.02.2024 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
13.03.2024 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
10.04.2024 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on: Manka, M., & Manka, M. (2023). Työhyvinvointi (3., uudistettu painos.). Alma Talent.

Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolista kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisiä opiskelukertoja on 4 x 3t.
Tämän lisäksi suurin osa opintojakson opiskelusta toteutetaan ohjatusti pienryhmissä ja itsenäisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeiset sisällölliset teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys 2020-luvulla
- Työhyvinvoinnin käsite
- Työhyvinvoinnin kehittäminen organisaatiossa
- Työhyvinvoinnin kehittäminen työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta
- Yksilön työhyvinvointi - oman työhyvinvoinnin turvaaminen ja vahvistaminen
- Työhyvinvointisuunnitelma kehittämisen välineenä

Lisätietoja opiskelijoille

https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

HUOM! Päiväkohtaiset muutokset ZOOM-linkissä mahdollisia. Näistä informoidaan erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. EQF-taso: 7.

https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointi on laadullinen ja numeerinen 1-5.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

22.08.2023 - 19.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Oppimisalustana on Canvas ja yhteinen opiskelu tapahtuu Zoomin kautta. Yhteistä opiskelua 4 x 3t.
Mikko: https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Raportoitava yksilötehtävä: Henkilökohtainen työhyvinvointisuunnitelma.
Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin).

Aika ja paikka

Katso ajoitustiedot Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

Yhteinen opiskelu tapahtuu Zoomissa: https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

29.08.2023 16.30 - 19.30 Zoom
26.09.2023 16.30 - 19.30 Zoom
24.10.2023 16.30 - 19.30 Zoom
14.11.2023 16.30 - 19.30 Zoom

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on: Manka, M., & Manka, M. (2023). Työhyvinvointi (3., uudistettu painos.). Alma Talent.

Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla laaditaan työhyvinvointisuunnitelma autettisessa työelämäympäristössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso ajoitustiedot Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

29.08.2023 16.30 - 19.30 Zoom
26.09.2023 16.30 - 19.30 Zoom
24.10.2023 16.30 - 19.30 Zoom
14.11.2023 16.30 - 19.30 Zoom

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolista kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisiä opiskelukertoja on 4 x 3t.
Tämän lisäksi suurin osa opintojakson opiskelusta toteutetaan ohjatusti pienryhmissä ja itsenäisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeiset sisällölliset teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys 2020-luvulla
- Työhyvinvoinnin käsite
- Työhyvinvoinnin kehittäminen organisaatiossa
- Työhyvinvoinnin kehittäminen työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta
- Yksilön työhyvinvointi - oman työhyvinvoinnin turvaaminen ja vahvistaminen
- Työhyvinvointisuunnitelma kehittämisen välineenä

Lisätietoja opiskelijoille

https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. EQF-taso: 7.

https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointi on laadullinen ja numeerinen 1-5.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Hylätty (0)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 55

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Ryhmät
  • SYV423KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Yhteistä opiskelua 2 x 8 t. verkossa.
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Raportoitava yksilötehtävä: Henkilökohtainen työhyvinvointisuunnitelma.
Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin).

Aika ja paikka

Katso ajoitustiedot Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

16.02.2023 09.00 - 16.30 verkossa
20.04.2023 09.00 - 16.30 verkossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on: Marja-Liisa Manka, M. M. (2016). Työhyvinvointi.

Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla laaditaan työhyvinvointisuunnitelma autettisessa työelämäympäristössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso ajoitustiedot Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

Tehtävien ja raportin tarkoista palautuspäivistä sovitaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa opintojakson alkaessa.

https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

16.02.2023 09.00 - 16.30 verkossa
20.04.2023 09.00 - 16.30 verkossa

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolista kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisiä opiskelukertoja on 2 x 8 t. Tämän lisäksi suurin osa opintojakson opiskelusta toteutetaan ohjatusti pienryhmissä ja itsenäisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeiset sisällölliset teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys 2020-luvulla
- Työhyvinvoinnin käsite
- Työhyvinvoinnin kehittäminen organisaatiossa
- Työhyvinvoinnin kehittäminen työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta
- Yksilön työhyvinvointi - oman työhyvinvoinnin turvaaminen ja vahvistaminen
- Työhyvinvointisuunnitelma kehittämisen välineenä

Lisätietoja opiskelijoille

https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. EQF-taso: 7.

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Hylätty (0)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 55

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- hyödyntää tutkimusnäyttöön perustavaa tietoa työhyvinvoinnin edistämisessä
- johtaa työhyvinvointia edistäviä prosesseja työyhteisössä
- vahvistaa omaa työhyvinvointiaan muuttuvassa toimintaympäristössä

Toteutustapa

Oppimisalustana on Canvas ja yhteinen opiskelu tapahtuu Zoomin kautta. Yhteistä opiskelua 4 x 3t.
Mikko: https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Raportoitava yksilötehtävä: Henkilökohtainen työhyvinvointisuunnitelma.
Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin).

Aika ja paikka

Katso ajoitustiedot Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

Yhteinen opiskelu tapahtuu Zoomissa: https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

11.01.2023 16.30 - 19.30 Verkossa
01.02.2023 16.30 - 19.30 Verkossa
01.03.2023 16.30 - 19.30 Verkossa
05.04.2023 16.30 - 19.30 Verkossa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on: Marja-Liisa Manka, M. M. (2016). Työhyvinvointi.

Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla laaditaan työhyvinvointisuunnitelma autettisessa työelämäympäristössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso ajoitustiedot Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

Tehtävien ja raportin tarkoista palautuspäivistä sovitaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa opintojakson alkaessa.

11.01.2023 16.30 - 19.30 Verkossa
01.02.2023 16.30 - 19.30 Verkossa
01.03.2023 16.30 - 19.30 Verkossa
05.04.2023 16.30 - 19.30 Verkossa

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolista kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisiä opiskelukertoja on 4 x 3t. Tämän lisäksi suurin osa opintojakson opiskelusta toteutetaan ohjatusti pienryhmissä ja itsenäisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeiset sisällölliset teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys 2020-luvulla
- Työhyvinvoinnin käsite
- Työhyvinvoinnin kehittäminen organisaatiossa
- Työhyvinvoinnin kehittäminen työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta
- Yksilön työhyvinvointi - oman työhyvinvoinnin turvaaminen ja vahvistaminen
- Työhyvinvointisuunnitelma kehittämisen välineenä

Lisätietoja opiskelijoille

https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. EQF-taso: 7.

https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointi on numeerinen 1-5.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Hylätty (0)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/YAMK-opintojen-arviointikriteerit.aspx