Siirry suoraan sisältöön

Haasteelliset lähijohtamisen tilanteetLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BT97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

06.02.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
  • Mervi Talonen
Vastuuopettaja

Mervi Talonen

Ryhmät
  • HLF223SA
    Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, S23, Lohja
  • HLF223KAM
    Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K23, Lohja
  • HLA224KA
    Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
  • TOH224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus: Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Työskentelyssä noudatetaan opettajan ohjeita tekoälyn käyttämisessä. Tällä toteutuksella tekoälyä voi käyttää ainoastaan kuvitukseen.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutena käytämme muun muassa seuraavia teoksia:

Pirinen Helka (2023): Esihenkilö muutoksen johtajana
Järvinen Pekka (2018): Ammatillinen käyttäytyminen – tie onnistumiseen
Järvinen Pekka (2014): Esimiestyö ongelmatilanteissa
Artikkeli: Esihenkilö-alaissuhteet haastavissa konteksteissa
Kangas Hilpi, Julkaisussa Työelämän tutkimus 19 (2021): 2, s. 278-284 (löytyy Finnasta)

Näiden teosten lisäksi tutustutaan aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen kirjallisuusarvostelujen muodossa. Jokainen pienryhmä saa valita luettavakseen teoksen, jonka sitten kurssikavereilleen referoi ja esittää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutus on jaettu teemoihin. Verkkotapaamisen teeman mukaisesti joillekin kerroille on luvassa asiantuntijavierailu. Vierailijoiden tiedot vahvistetaan keväällä opintojakson alkaessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Varaa riittävästi aikaa tekemiseen. Tämä jakso on tiivis ja 5 op takoittaa laskennallisesti 134 opiskeluun käytettyä tuntia, joten kalenteriin kannattaa myös heti aluksi suunnitella riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen ja myös ryhmien tapaamiseen. Opintojakso pitää sisällään yhdeksän (9) kalenteroitua tapaamista verkossa torstaisin klo 13.15-15.45. Tapaamiset ovat 6.2., 13.2., 20.2., 27.2., 6.3., 13.3., 20.3., 27.3. ja 3.4.2025.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on torstaina 6. helmikuuta 2025 klo 13.15-15.45 Teamsissa.
Opettaja lähettää opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille Outlook-kalenterikutsun.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin muun muassa aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö ja tavoitteet /

Sisältö:

Opintojakso sisältää verkkoluentoja ja keskustelua, pienryhmätyöskentelyä, jossa ratkotaan case-tehtävä ja alan asiantuntijoiden vierailuja. Lisäksi jokainen pienryhmä tekee kirjallisuustehtävän, jossa esittelee koko ryhmälle verkkotapaamisen teeman mukaisen kirjaesittelyn/kirja-arvioinnin. Ohjaaja on valinnut aineiston, josta ryhmä voi valita kirjan.Saa myös käyttää kirjaa valitun aineiston ulkopuolelta.

Verkkotapaamisilla on aina käsittelyssä jokin aiheeseen liittyvä teema. Jokaiseen teemaan liittyy pohdintatehtävä, joka on yksilötehtävä. Pohdintatehtävä kirjoitetaan oppimispäiväkirjaan.

Oppimistehtäväryhmissä on kolme jäsentä. Jokainen ryhmä saa ratkottavakseen yhden työyhteisötilanteen, jota ryhmä pohtii eri lähestymiskulmista ja johon etsii relevantteja ratkaisuehdotuksia perustellusti ja teoriaan perustuen. Case-tehtävä esitellään koko ryhmälle PowerPoint-muodossa ja siitä kirjoitetaan myös kattava kirjallinen raportti.

Opintojakson sisältöä pyritään kehittämään niin, että keskustelussa nousseita aiheita on mahdollista ottaa tarkempaan tarkasteluun. Pienryhmillä on mahdollisuus toteuttaa esimerkiksi tietoiskuja mielenkiintoisista aihealueeseen liittyvistä asioista.

Tapaamiskertoja ja luentoja verkossa ei tallenneta, jotta keskustelu aiheesta voi olla avointa.

Teemat:
Teema 1: Esimiestyöskentely ja esimies pattitilanteissa ristiriitojen ratkojana 6.2.
Teema 2: Ymmärrä itseäsi vuorovaikuttajana - johtamisviestintä, vuorovaikutus, tunneäly ja assertiivisuus 13.2.
Teema 3: Työyhteisösovittelu ja ristiriitatilanteet 20.2.
Teema 4: Psykologinen turvallisuus työyhteisössä, esihenkilön tunnetaidot, resilienssi 27.2.
Teema 5: Työoikeus, työsuhteen päättäminen 6.3.
Teema 6: Johtamisen murros / esihenkilö muutoksen johtajana 13.3.
Teema 7: Haastavat tilanteet esimiestyöskentelyssä 20.3.
Teema 8: Työyhteisötaidot ja työhyvinvointi 27.3.
Teema 9: Osallistavaa viestintää luovasti 3.4. - Opintojakson päätös.

---

Tavoitteet:

Opiskelija osaa:
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona.

Tervetuloa opintojaksolle!

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.

Opintojakson arviointi koostuu osallistumisesta, oppimispäiväkirjasta, ryhmässä ratkottavasta casesta suullisesti ja kirjallisesti (oppimistehtävä), aktiivisesta verkkokeskustelusta ja kirjallisuusarvostelutehtävästä. Osallistumista mitataan koko opintojakson ajan.

Arviointi:
1. Oppimispäiväkirja, yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty
2. Ryhmätyönä tehdään kirjallisuusarvostelu: hyväksytty/hylätty
Kirjoita oma nimesi niihin dioihin, jotka olet tehnyt.
3. Ryhmätyönä tehdään case-tehtävän suullinen esittely koko ryhmälle
ja kirjallinen raportti / arviointi 1-5
Kirjoita oma nimesi dioihin ja myös raporttiin.
4. Aktiivinen osallistuminen on myös arvioitavaa toimintaa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.12.2024

Ajoitus

06.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
  • Emmi Ritvanen
  • Mervi Talonen
Vastuuopettaja

Emmi Ritvanen

Ryhmät
  • TOH224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus: Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Työskentelyssä noudatetaan opettajan ohjeita tekoälyn käyttämisessä. Tällä toteutuksella tekoälyä voi käyttää ainoastaan kuvitukseen.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutena käytämme muun muassa seuraavia teoksia:

Pirinen Helka (2023): Esihenkilö muutoksen johtajana
Järvinen Pekka (2018): Ammatillinen käyttäytyminen – tie onnistumiseen
Järvinen Pekka (2014): Esimiestyö ongelmatilanteissa
Artikkeli: Esihenkilö-alaissuhteet haastavissa konteksteissa
Kangas Hilpi, Julkaisussa Työelämän tutkimus 19 (2021): 2, s. 278-284 (löytyy Finnasta)

Näiden teosten lisäksi tutustutaan aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen kirjallisuusarvostelujen muodossa. Jokainen pienryhmä saa valita luettavakseen teoksen, jonka sitten kurssikavereilleen referoi ja esittää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutus on jaettu teemoihin. Verkkotapaamisen teeman mukaisesti joillekin kerroille on luvassa asiantuntijavierailu. Vierailijoiden tiedot vahvistetaan keväällä opintojakson alkaessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Varaa riittävästi aikaa tekemiseen. Tämä jakso on tiivis ja 5 op takoittaa laskennallisesti 134 opiskeluun käytettyä tuntia, joten kalenteriin kannattaa myös heti aluksi suunnitella riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen ja myös ryhmien tapaamiseen. Opintojakso pitää sisällään yhdeksän (9) kalenteroitua tapaamista verkossa.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin muun muassa aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää verkkoluentoja ja keskustelua, pienryhmätyöskentelyä, jossa ratkotaan case-tehtävä ja alan asiantuntijoiden vierailuja. Lisäksi jokainen pienryhmä tekee kirjallisuustehtävän, jossa esittelee koko ryhmälle verkkotapaamisen teeman mukaisen kirjaesittelyn/kirja-arvioinnin. Ohjaaja on valinnut aineiston, josta ryhmä voi valita kirjan.Saa myös käyttää kirjaa valitun aineiston ulkopuolelta.

Verkkotapaamisilla on aina käsittelyssä jokin aiheeseen liittyvä teema. Jokaiseen teemaan liittyy pohdintatehtävä, joka on yksilötehtävä. Pohdintatehtävä kirjoitetaan oppimispäiväkirjaan.

Oppimistehtäväryhmissä on kolme jäsentä. Jokainen ryhmä saa ratkottavakseen yhden työyhteisötilanteen, jota ryhmä pohtii eri lähestymiskulmista ja johon etsii relevantteja ratkaisuehdotuksia perustellusti ja teoriaan perustuen. Case-tehtävä esitellään koko ryhmälle PowerPoint-muodossa ja siitä kirjoitetaan myös kattava kirjallinen raportti.

Opintojakson sisältöä pyritään kehittämään niin, että keskustelussa nousseita aiheita on mahdollista ottaa tarkempaan tarkasteluun. Pienryhmillä on mahdollisuus toteuttaa esimerkiksi tietoiskuja mielenkiintoisista aihealueeseen liittyvistä asioista.

Tapaamiskertoja ja luentoja verkossa ei tallenneta, jotta keskustelu aiheesta voi olla avointa.

Teemat:
Teema 1: Esimiestyöskentely ja esimies pattitilanteissa ristiriitojen ratkojana
Teema 2: Ymmärrä itseäsi vuorovaikuttajana - johtamisviestintä, vuorovaikutus, tunneäly ja assertiivisuus
Teema 3: Työyhteisösovittelu ja ristiriitatilanteet
Teema 4: Psykologinen turvallisuus työyhteisössä, esihenkilön tunnetaidot, resilienssi
Teema 5: Työoikeus, työsuhteen päättäminen
Teema 6: Johtamisen murros / esihenkilö muutoksen johtajana
Teema 7: Haastavat tilanteet esimiestyöskentelyssä
Teema 8: Työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
Teema 9: Osallistavaa viestintää luovasti - Opintojakson päätös.

---

Tavoitteet:

Opiskelija osaa:
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona.

Tervetuloa opintojaksolle!

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.

Opintojakson arviointi koostuu osallistumisesta, oppimispäiväkirjasta, ryhmässä ratkottavasta casesta suullisesti ja kirjallisesti (oppimistehtävä), aktiivisesta verkkokeskustelusta ja kirjallisuusarvostelutehtävästä. Osallistumista mitataan koko opintojakson ajan.

Arviointi:
1. Oppimispäiväkirja, yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty
2. Ryhmätyönä tehdään kirjallisuusarvostelu: hyväksytty/hylätty
Kirjoita oma nimesi niihin dioihin, jotka olet tehnyt.
3. Ryhmätyönä tehdään case-tehtävän suullinen esittely koko ryhmälle
ja kirjallinen raportti / arviointi 1-5
Kirjoita oma nimesi dioihin ja myös raporttiin.
4. Aktiivinen osallistuminen on myös arvioitavaa toimintaa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
  • Mervi Talonen
Vastuuopettaja

Mervi Talonen

Ryhmät
  • TOH224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Työskentelyssä noudatetaan opettajan ohjeita tekoälyn käyttämisessä. Opettaja antaa ohjeita siitä, miten tekoälyä tulisi käyttää, ja opiskelijoiden tulee noudattaa näitä ohjeita. On tärkeää huomioida, että opettaja voi myös kieltää tekoälyn käytön yksittäisissä tehtävissä.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutena käytämme muun muassa seuraavia teoksia:

Pirinen Helka (2023): Esihenkilö muutoksen johtajana
Järvinen Pekka (2018): Ammatillinen käyttäytyminen – tie onnistumiseen
Järvinen Pekka (2014): Esimiestyö ongelmatilanteissa
Artikkeli: Esihenkilö-alaissuhteet haastavissa konteksteissa
Kangas Hilpi, Julkaisussa Työelämän tutkimus 19 (2021): 2, s. 278-284 (löytyy Finnasta)

Näiden teosten lisäksi tutustutaan aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen kirjallisuusarvostelujen muodossa. Jokainen saa valita luettavakseen teoksen, jonka sitten kurssikavereilleen referoi ja esittää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Verkkotapaamisen teeman mukaisesti jollekin kerralle on luvassa asiantuntijavierailu. Vierailijan tiedot vahvistetaan syksyllä opintojakson alkaessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Varaa riittävästi aikaa tekemiseen. Tämä jakso on tiivis ja 5 op takoittaa laskennallisesti 134 opiskeluun käytettyä tuntia, joten kalenteriin kannattaa myös heti aluksi suunnitella riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen ja myös ryhmien tapaamiseen. Opintojakso pitää sisällään yhdeksän (9) kalenteroitua tapaamista verkossa torstaisin klo 15.00-17.30. Tapaamiset ovat 22.8., 29.8., 5.9., 12.9., 19.9., 26.9., 10.10., 17.10. ja 31.10.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin muun muassa aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö ja tavoitteet /

Sisältö:

Opintojakso sisältää verkkoluentoja ja keskustelua, pienryhmätyöskentelyä, jossa ratkotaan case-tehtävä ja alan asiantuntijoiden vierailuja. Lisäksi jokainen pienryhmä tekee kirjallisuustehtävän, jossa esittelee koko ryhmälle verkkotapaamisen teeman mukaisen kirjaesittelyn/kirja-arvioinnin. Ohjaaja on valinnut aineiston, josta ryhmä voi valita kirjan.Saa myös käyttää kirjaa valitun aineiston ulkopuolelta.

Verkkotapaamisilla on aina käsittelyssä jokin aiheeseen liittyvä teema. Jokaiseen teemaan liittyy pohdintatehtävä, joka on yksilötehtävä. Pohdintatehtävä kirjoitetaan oppimispäiväkirjaan.

Oppimistehtäväryhmissä on kolme jäsentä. Jokainen ryhmä saa ratkottavakseen yhden työyhteisötilanteen, jota ryhmä pohtii eri lähestymiskulmista ja johon etsii relevantteja ratkaisuehdotuksia perustellusti ja teoriaan perustuen. Case-tehtävä esitellään koko ryhmälle PowerPoint-muodossa ja siitä kirjoitetaan myös kattava kirjallinen raportti.

Opintojakson sisältöä pyritään kehittämään niin, että keskustelussa nousseita aiheita on mahdollista ottaa tarkempaan tarkasteluun. Pienryhmillä on mahdollisuus toteuttaa esimerkiksi tietoiskuja mielenkiintoisista aihealueeseen liittyvistä asioista.

Tapaamiskertoja ja luentoja verkossa ei tallenneta, jotta keskustelu aiheesta voi olla avointa.

---

Tavoitteet:

Opiskelija osaa:
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona.

Tervetuloa opintojaksolle!

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.

Opintojakson arviointi koostuu osallistumisesta, oppimispäiväkirjasta, ryhmässä ratkottavasta casesta suullisesti ja kirjallisesti (oppimistehtävä), aktiivisesta verkkokeskustelusta ja kirjallisuusarvostelutehtävästä. Osallistumista mitataan koko opintojakson ajan.

Arviointi:
1. Oppimispäiväkirja, yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty
2. Ryhmätyönä tehdään kirjallisuusarvostelu: hyväksytty/hylätty
Kirjoita oma nimesi niihin dioihin, jotka olet tehnyt.
3. Ryhmätyönä tehdään case-tehtävän suullinen esittely koko ryhmälle
ja kirjallinen raportti / arviointi 1-5
Kirjoita oma nimesi dioihin ja myös raporttiin.
4. Aktiivinen osallistuminen on myös arvioitavaa toimintaa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
  • Taina Lackman
Vastuuopettaja

Taina Lackman

Ryhmät
  • TOH222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Toteutustapa

Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on ehdoton edellytys opintojakson suorittamiseksi (Tutkintosääntö 18 §). Tästä ei voida poiketa, eli aloituskerralla on oltava läsnä.

Aloituskerran pakollisen luentotapaamisen lisäksi jaksoon kuuluu joitakin muita pakollisia tapaamiskertoja (verkossa) ja näiden lisäksi vapaaehtoista luentotapaamisia (mahdolliset vierailijaluennot pakollisia) verkossa sekä tehtäviä, jotka palautetaan canvakseen ja verkkoläsnäoloa vaativa tenttikerta. Aikataulut on ilmoitettu erillisinä ja pyydämme opiskelijaa hoitamaan muut aikataulunsa siten, että tämän jakson suorittaminen on mahdollista. Tapaamiskertoja ei nauhoiteta eikä muutoinkaan tallenneta.

Kontaktikertojen tavoitteena on antaa opiskelijoille aiheeseen liittyvää tietopohjaa ja vinkkejä tehtävien tekemiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Luennot ovat interaktiivisia, eikä niitä tallenneta. Luennoille osallistuminen on vapaaehtoista, lukuunottamatta aloituskertaa,esityskertoja, jotka arvioidaan sekä tenttikertaa.

Kurssilla voi olla yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä (max 3-4 hlöä/ryhmä). Kaikki tehtävät tehdään verkossa.

Kurssiin kuuluu kertaava tentti, jossa niinikään osoitetaan osaamista. Tenttiin osallistuminen on välttämätöntä ja ellei ilmoitettu tenttiajankohta mitenkään sovi, tentti on mahdollista uusia kahtena erikseen ilmoitettavana uusintatenttikertana.

Opintojakso aukeaa Canvasin työtilaan ennen aloitustapaamista, joka pidetään aikataulun mukaisesti 8.3.2023 kello 15.00. Ennen aloitustapaamista opiskelijan odotetaan esittäytyvän työtilan ohjeistuksen mukaan muille osallistujille. Alustana käytetään Canvasin ohella Teamsia. Kaikki toteutukselle hyväksytyt saavat kurssin aloitukseen liittyvän sähköpostin hyvissä ajoin ennen aloitustapaamista.

Aika ja paikka

Jakso on verkossa toteutettava, interaktiivinen toteutus. Opiskelijoita pyydetään varautumaan verkkoläsnäoloon kontaktikerroilla.. Verkkotapaamisia ei nauhoiteta.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla on ehdottomasti oltava läsnä, mikäli aikoo opintojakson suorittaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alkupuolella.
Suositeltava kirjallisuus (todennäköinen tenttikirjallisuus): Pekka Järvinen: Esimiestyö ongelmatilanteissa, 8., uudistettu painos ISBN 978-952-14-2460-1 verkkoteos tai sisällöltään sama kuin vuonna 2014 ilmestynyt samanniminen kirja (kirjan ISBN 978-952-14-2316-1).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Luennot, ks. Pakki tai lukkarikone. Muut ajankohdat Canvasissa.
Tentin voi uusia toukokuussa ja syyskuussa, yleisinä uusintatenttipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia

Opiskelijan on syytä varata viikoittain riittävästi aikaa opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittamiseksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Työ-, yksilö- ja yhteisölähtöiset haasteelliset tilanteet työyhteisöissä ja verkostoissa
Haasteellisten tilanteiden ratkaisut ja omien vaikutusmahdollisuuksien käyttö
Lainsäädännöllisten ja vuorovaikutuksellisten keinojen soveltaminen tilanteiden ratkaisussa
Ulkopuolisen avun käyttö tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista sekä Teamsin käyttömahdollisuutta.

Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Ks. Laurean vaatimustaso II:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso II:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
* raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
* ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
* kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
* edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta javaikuttavuutta muihin yhteyksiin-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

07.02.2022 - 13.02.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, liko

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
  • Taina Lackman
Vastuuopettaja

Taina Lackman

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOH221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Toteutustapa

Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi (Tutkintosääntö 18 §). Tämän lisäksi jaksoon kuuluu joitakin vapaaehtoista luentotapaamisia (mahdolliset vierailijaluennot pakollisia) verkossa sekä tehtäviä, jotka palautetaan canvakseen ja verkkoläsnäoloa vaativa tenttikerta. Aikataulut on ilmoitettu erillisinä ja pyydämme opiskelijaa hoitamaan muut aikataulunsa siten, että tämän jakson suorittaminen on mahdollista. Tapaamiskertoja ei nauhoiteta eikä muutoinkaan tallenneta.

Kontaktikertojen tavoitteena on antaa opiskelijoille aiheeseen liittyvää tietopohjaa ja vinkkejä tehtävien tekemiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Luennot ovat interaktiivisia, eikä niitä tallenneta. Luennoille osallistuminen on vapaaehtoista, lukuunottamatta aloituskertaa, mahdollisia vierailijaluentoja ja tenttikertaa.

Kurssilla voi olla yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä (max 3-4 hlöä/ryhmä). Kaikki tehtävät tehdään verkossa.

Kurssiin kuuluu kertaava tentti, jossa niinikään osoitetaan osaamista. Tenttiin osallistuminen on välttämätöntä ja ellei ilmoitettu tenttiajankohta mitenkään sovi, tentti on mahdollista uusia kahtena erikseen ilmoitettavana uusintatenttikertana.

Opintojakso aukeaa Canvasin työtilaan ennen aloitustapaamista, joka pidetään aikataulun mukaisesti tiistaina 1.3.2022 kello 15.00. Ennen aloitustapaamista opiskelijan odotetaan esittäytyvän työtilan ohjeistuksen mukaan muille osallistujille. Kaikki toteutukselle hyväksytyt saavat kurssin aloitukseen liittyvän sähköpostin noin viikkoa ennen aloitustapaamista.

Aika ja paikka

Jakso on verkossa toteutettava, interaktiivinen toteutus. Opiskelijoita pyydetään varautumaan verkkoläsnäoloon kontaktikerroilla, pakollista se ei kuitenkaan ole. Verkkotapaamisia ei nauhoiteta.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla on oltava läsnä, mikäli aikoo opintojakson suorittaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alkupuolella.
Suositeltava kirjallisuus (todennäköinen tenttikirjallisuus): Pekka Järvinen: Esimiestyö ongelmatilanteissa, 8., uudistettu painos ISBN 978-952-14-2460-1 verkkoteos tai sisällöltään sama kuin vuonna 2014 ilmestynyt samanniminen kirja (kirjan ISBN 978-952-14-2316-1).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Luennot, ks. Pakki tai lukkarikone. Muut ajankohdat Canvasissa.
Tentin voi uusia syyskuussa ja marraskuussa, yleisinä uusintatenttipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia

Opiskelijan on syytä varata viikoittain riittävästi aikaa opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittamiseksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Työ-, yksilö- ja yhteisölähtöiset haasteelliset tilanteet työyhteisöissä ja verkostoissa
Haasteellisten tilanteiden ratkaisut ja omien vaikutusmahdollisuuksien käyttö
Lainsäädännöllisten ja vuorovaikutuksellisten keinojen soveltaminen tilanteiden ratkaisussa
Ulkopuolisen avun käyttö tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.

Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Ks. Laurean vaatimustaso II:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso II:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
* raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
* ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
* kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
* edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
osaa:
* analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
osaa:
* arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta javaikuttavuutta muihin yhteyksiin-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
osaa:
* arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
* arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä