Haasteelliset lähijohtamisen tilanteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BT97-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
22.08.2024 - 17.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
- Opettajat
- Mervi Talonen
- Vastuuopettaja
- Mervi Talonen
- Ryhmät
-
TOH224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
- Opintojakso
- TO00BT97
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutena käytämme muun muassa seuraavia teoksia:
Pirinen Helka (2023): Esihenkilö muutoksen johtajana
Järvinen Pekka (2018): Ammatillinen käyttäytyminen – tie onnistumiseen
Järvinen Pekka (2014): Esimiestyö ongelmatilanteissa
Artikkeli: Esihenkilö-alaissuhteet haastavissa konteksteissa
Kangas Hilpi, Julkaisussa Työelämän tutkimus 19 (2021): 2, s. 278-284 (löytyy Finnasta)
Näiden teosten lisäksi tutustutaan aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen kirjallisuusarvostelujen muodossa. Jokainen saa valita luettavakseen teoksen, jonka sitten kurssikavereilleen referoi ja esittää.
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Työskentelyssä noudatetaan opettajan ohjeita tekoälyn käyttämisessä. Opettaja antaa ohjeita siitä, miten tekoälyä tulisi käyttää, ja opiskelijoiden tulee noudattaa näitä ohjeita. On tärkeää huomioida, että opettaja voi myös kieltää tekoälyn käytön yksittäisissä tehtävissä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Verkkotapaamisen teeman mukaisesti jollekin kerralle on luvassa asiantuntijavierailu. Vierailijan tiedot vahvistetaan syksyllä opintojakson alkaessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Varaa riittävästi aikaa tekemiseen. Tämä jakso on tiivis ja 5 op takoittaa laskennallisesti 134 opiskeluun käytettyä tuntia, joten kalenteriin kannattaa myös heti aluksi suunnitella riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen ja myös ryhmien tapaamiseen. Opintojakso pitää sisällään yhdeksän (9) kalenteroitua tapaamista verkossa torstaisin klo 15.00-17.30. Tapaamiset ovat 22.8., 29.8., 5.9., 12.9., 19.9., 26.9., 10.10., 17.10. ja 31.10.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin muun muassa aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö ja tavoitteet /
Sisältö:
Opintojakso sisältää verkkoluentoja ja keskustelua, pienryhmätyöskentelyä, jossa ratkotaan case-tehtävä ja alan asiantuntijoiden vierailuja. Lisäksi jokainen pienryhmä tekee kirjallisuustehtävän, jossa esittelee koko ryhmälle verkkotapaamisen teeman mukaisen kirjaesittelyn/kirja-arvioinnin. Ohjaaja on valinnut aineiston, josta ryhmä voi valita kirjan.Saa myös käyttää kirjaa valitun aineiston ulkopuolelta.
Verkkotapaamisilla on aina käsittelyssä jokin aiheeseen liittyvä teema. Jokaiseen teemaan liittyy pohdintatehtävä, joka on yksilötehtävä. Pohdintatehtävä kirjoitetaan oppimispäiväkirjaan.
Oppimistehtäväryhmissä on kolme jäsentä. Jokainen ryhmä saa ratkottavakseen yhden työyhteisötilanteen, jota ryhmä pohtii eri lähestymiskulmista ja johon etsii relevantteja ratkaisuehdotuksia perustellusti ja teoriaan perustuen. Case-tehtävä esitellään koko ryhmälle PowerPoint-muodossa ja siitä kirjoitetaan myös kattava kirjallinen raportti.
Opintojakson sisältöä pyritään kehittämään niin, että keskustelussa nousseita aiheita on mahdollista ottaa tarkempaan tarkasteluun. Pienryhmillä on mahdollisuus toteuttaa esimerkiksi tietoiskuja mielenkiintoisista aihealueeseen liittyvistä asioista.
Tapaamiskertoja ja luentoja verkossa ei tallenneta, jotta keskustelu aiheesta voi olla avointa.
---
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona.
Tervetuloa opintojaksolle!
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.