Siirry suoraan sisältöön

Haasteelliset lähijohtamisen tilanteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT97-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.02.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettajat
Mervi Talonen
Vastuuopettaja
Mervi Talonen
Ryhmät
HLF223SA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, S23, Lohja
HLF223KAM
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K23, Lohja
HLA224KA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
TOH224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opintojakso
TO00BT97

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutena käytämme muun muassa seuraavia teoksia:

Pirinen Helka (2023): Esihenkilö muutoksen johtajana
Järvinen Pekka (2018): Ammatillinen käyttäytyminen – tie onnistumiseen
Järvinen Pekka (2014): Esimiestyö ongelmatilanteissa
Artikkeli: Esihenkilö-alaissuhteet haastavissa konteksteissa
Kangas Hilpi, Julkaisussa Työelämän tutkimus 19 (2021): 2, s. 278-284 (löytyy Finnasta)

Näiden teosten lisäksi tutustutaan aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen kirjallisuusarvostelujen muodossa. Jokainen pienryhmä saa valita luettavakseen teoksen, jonka sitten kurssikavereilleen referoi ja esittää.

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus: Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Työskentelyssä noudatetaan opettajan ohjeita tekoälyn käyttämisessä. Tällä toteutuksella tekoälyä voi käyttää ainoastaan kuvitukseen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutus on jaettu teemoihin. Verkkotapaamisen teeman mukaisesti joillekin kerroille on luvassa asiantuntijavierailu. Vierailijoiden tiedot vahvistetaan keväällä opintojakson alkaessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Varaa riittävästi aikaa tekemiseen. Tämä jakso on tiivis ja 5 op takoittaa laskennallisesti 134 opiskeluun käytettyä tuntia, joten kalenteriin kannattaa myös heti aluksi suunnitella riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen ja myös ryhmien tapaamiseen. Opintojakso pitää sisällään yhdeksän (9) kalenteroitua tapaamista verkossa torstaisin klo 13.15-15.45. Tapaamiset ovat 6.2., 13.2., 20.2., 27.2., 6.3., 13.3., 20.3., 27.3. ja 3.4.2025.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on torstaina 6. helmikuuta 2025 klo 13.15-15.45 Teamsissa.
Opettaja lähettää opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille Outlook-kalenterikutsun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin muun muassa aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö ja tavoitteet /

Sisältö:

Opintojakso sisältää verkkoluentoja ja keskustelua, pienryhmätyöskentelyä, jossa ratkotaan case-tehtävä ja alan asiantuntijoiden vierailuja. Lisäksi jokainen pienryhmä tekee kirjallisuustehtävän, jossa esittelee koko ryhmälle verkkotapaamisen teeman mukaisen kirjaesittelyn/kirja-arvioinnin. Ohjaaja on valinnut aineiston, josta ryhmä voi valita kirjan.Saa myös käyttää kirjaa valitun aineiston ulkopuolelta.

Verkkotapaamisilla on aina käsittelyssä jokin aiheeseen liittyvä teema. Jokaiseen teemaan liittyy pohdintatehtävä, joka on yksilötehtävä. Pohdintatehtävä kirjoitetaan oppimispäiväkirjaan.

Oppimistehtäväryhmissä on kolme jäsentä. Jokainen ryhmä saa ratkottavakseen yhden työyhteisötilanteen, jota ryhmä pohtii eri lähestymiskulmista ja johon etsii relevantteja ratkaisuehdotuksia perustellusti ja teoriaan perustuen. Case-tehtävä esitellään koko ryhmälle PowerPoint-muodossa ja siitä kirjoitetaan myös kattava kirjallinen raportti.

Opintojakson sisältöä pyritään kehittämään niin, että keskustelussa nousseita aiheita on mahdollista ottaa tarkempaan tarkasteluun. Pienryhmillä on mahdollisuus toteuttaa esimerkiksi tietoiskuja mielenkiintoisista aihealueeseen liittyvistä asioista.

Tapaamiskertoja ja luentoja verkossa ei tallenneta, jotta keskustelu aiheesta voi olla avointa.

Teemat:
Teema 1: Esimiestyöskentely ja esimies pattitilanteissa ristiriitojen ratkojana 6.2.
Teema 2: Ymmärrä itseäsi vuorovaikuttajana - johtamisviestintä, vuorovaikutus, tunneäly ja assertiivisuus 13.2.
Teema 3: Työyhteisösovittelu ja ristiriitatilanteet 20.2.
Teema 4: Psykologinen turvallisuus työyhteisössä, esihenkilön tunnetaidot, resilienssi 27.2.
Teema 5: Työoikeus, työsuhteen päättäminen 6.3.
Teema 6: Johtamisen murros / esihenkilö muutoksen johtajana 13.3.
Teema 7: Haastavat tilanteet esimiestyöskentelyssä 20.3.
Teema 8: Työyhteisötaidot ja työhyvinvointi 27.3.
Teema 9: Osallistavaa viestintää luovasti 3.4. - Opintojakson päätös.

---

Tavoitteet:

Opiskelija osaa:
- ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä haasteellisia tilanteita työyhteisöissä ja verkostoissa
- toimia työroolissaan haasteellisten tilanteiden ratkaisijana ja tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa
- soveltaa lainsäädännöllisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja tilanteiden ratkaisussa
- tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua tilanteiden ratkaisuvaihtoehtona.

Tervetuloa opintojaksolle!

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun