Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä ruoastaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9222

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • TOP225SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 04.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • TOP224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena ilman lähiopetusta kampuksella. Canvas-oppimisalusta avautuu opiskeluun opinnon alkaessa. Samalla opinnon esittelyvideo on katsottavissa. Opinnolla voi opiskella ja tehdä tehtäviä omaan tahtiin.

Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan palautetta. Opettaja viestii kaikille yhteisistä asioista säännöllisesti ilmoituksissa ja tarvittaessa viestitään vuorovaikutteisesti keskustelualueella Canvasissa. Opinto on vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto soveltuu opiskelijalle, joka on ammatillisesti kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä, kuten ravitsemis-, tapahtuma- ja majoitusalan tai elintarvike-, liikunta-, sosiaali- tai terveysalan sekä liiketalousalan opiskelija

Tekoälyn käyttö ei ole sallittua opintojaksolla (ks. Laurean tekoälylinjaus ja Laurean ohjeet läheiden ja viitteiden merkitsemisestä). Oppimistehtävissä käytetään osoitettua lähdekirjallisuutta ja muuta soveltuvaa kirjallisuutta siihen tarkoituksenmukaisesti perehtymiseksi.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta ja videoita.

Tässä esimerkkejä materiaalista:

Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 4.11.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto

Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.

Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/

Schwab, U. 2024. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 4.11.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti

Suomalaiset ravitsemussuositukset 2024. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Jullkaistaan 27.11.2024.

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Palvelun kehittämistehtävään opiskelija valitsee itse kohteen, kuten ravintola, kahvila, kokous-/kongressiruokapalvelu, aamiaispalvelu tai vähittäiskaupan salaattibaari tai palvelupisteen ruokavalikoima.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Opiskelijan vahvistaa osallistumisensa aloittamalla ravitsemussuositustehtävän kahden viikon sisällä opinnon alkamispäivämäärästä.. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan näin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle voidaan hylätä ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opinnolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus-teema 25 h
2. Ruokatrendit-teema 50 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 50 h
4. Kokoava itsearviointi 10 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon alussa opiskellaan suomalaisia ravitsemussuosituksia terveyttä edistävän ruoan vaiintaa ohjaavana tekijänä. Sen jälkeen voi opiskella rinnaikkain tai peräkkäin aiheita muotidieetit osana ruokatrendejä ja ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla.

Muotidieetit-aiheessa perehdytään erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin, esimerkiksi vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, erilaiset paastomuodot, ja verrataan niitä ravitsemussuosituksiin sekä epäilyttävän dieetin tunnusmerkkeihin. Opiskelija valitsee myös yhden omavalintaisen muotidieetin yksityiskohtaisempaan tarkasteluun.

Ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla-aiheessa opiskellaan, mitä tarkoittaa tuuppaus eli yksi syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeino ruokaympäristössä sekä suunnitellaan palvelun kehittämistä tuuppaamisen keinoilla ruokaympäristössä.

tsearviointia osaamisen kehittymisestä tehdään läpi opinnon, ja itsearviointi viimeistellään valmiiksi opinnon lopuksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opinnon suorittamisessa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.


Tehtävät, arviointikäytänne ja painoarvo opinnon kokonaisarvosanassa

1. Tehtävä ravitsemussuosituksista, 1 - 5, 20 % kokonaisarvosanasta:

2. Tietoperustatehtävä muotidieeteistä ja -ruokavalioista:
tekeminen edellytys Muotidieetit-tehtävälle

3. Tehtävä muotidieetit, 1 - 5 , 40 % kokonaisarvosanasta

4.Tietoperustehtävä tuuppauksesta 1 Palvelupolku:
tekeminen edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle

5. Tietoperustatehtävä tuuppauksesta 2 Tuuppaaminen:
tekeminen edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle

6. Tehtävä palvelun kehittäminen tuuppaamalla, 1 - 5, 40 % kokonaisarvosanasta

7. Kokoava itsearviointi, hyv/hyl 0 % kokonaisarvosanasta

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOP224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Tämä opinto on vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä se edellytä kampukselle tuloa. Canvas-työtila avautuu opiskeluun opinnon alkaessa, ja samalla opinnon esittelyvideo on katsottavissa itsenäisesti. Opinnolla voi opiskella ja tehdä tehtäviä omaan tahtiin sen jälkeen kun opinnolle osallistumisen vahvistava tehtävä on tehty opinnon alussa.

Tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta. Opinnolla opettaja viestii kaikille yhteisistä asioista noin kerran viikossa ilmoituksissa ja tarvittaessa viestitään vuorovaikutteisesti keskustelualueella Canvas-työtilassa.

Opinto soveltuu ravitsemis-, tapahtuma ja majoitusalan opiskelijan lisäksi mm. elintarvike-, liikunta-, sosiaali- tai terveysalan sekä liiketalousalan opiskelijalle, joka on kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä.

Tekoälyn käyttö ei ole sallittua tällä opintojaksolla (ks. Laurean tekoälylinjaus ja Laurean ohjeet läheiden ja viitteiden merkitsemisestä). Oppimistehtävissä käytetään osoitettua lähdekirjallisuutta ja muuta soveltuvaa kirjallisuutta siihen perehtymiseksi.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta, artikkeleita ja videoita.

Tässä esimerkkejä materiaalista:

Ensaff, H. 2021. A nudge in the right direction: the role of food choice architecture in changing popultaions`diets. Proceedings of the Nutrition Society 80, 195 – 206. https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/nudge-in-the-right-direction-the-role-of-food-choice-architecture-in-changing-populations-diets/C9920D90BE1B3BF41C1EAADFB9814BB2

Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 2.5.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto

Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.

NNR2023 Pohjoismaiset ravitsemussuositukset. 2023. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ravitsemussuosituksia-maailmalta/pohjoismaiset-ravitsemussuositukset-2023/

Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/

Schwab, U. 2024. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 28.8.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Palvelun kehittämistehtävä kohdistuu opiskelijan itse valitsemaan kohteeseen, kuten ravintolaan, kahvilaan, kokous-/kongressiruokapalveluun, aamiaispalveluun tai vähittäiskaupan salaattibaariin tai palvelupisteen ruokavalikoimaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa tekemällä testitehtävä ravitsemussuosituksista kymmenen (10) vuorokauden sisällä opinnon alkamispäivämäärästä eli aikavälillä 16.9. - 25.9.. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opinnolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus-teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 46 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 54 h
4. Kokoava itsearviointi 15 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon alussa kerrataan ja edistetään osaamista ravitsemussuosituksista terveyttä edistävän ruoan vaiintaa ohjaavana tekijänä. Sen jälkeen osaaminen kehittyy aiheissa muotidieetit osana ruokatrendejä ja ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla, joita opinnolla voi opiskella rinnaikkain tai peräkkäin.

Muotidieetit osana ruokatrendejä-aiheessa perehdytään erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin , esimerkiksi vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, erilaiset paastomuodot, ja verrataan niitä ravitsemussuosituksiin.

Ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla-aiheessa opiskellaan, mitä tarkoittaa tuuppaus eli yksi syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeino ruokaympäristössä sekä suunnitellaan palvelun kehittämistä tuuppaamisen keinoilla ruokaympäristössä.

tsearviointia osaamisen kehittymisestä tehdään läpi opinnon, ja itsearviointi viimeistellään opinnon lopuksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opinnon suorittamisessa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.


Tehtävät, arviointikäytänne ja painoarvo opinnon kokonaisarvosanassa

1. Testitehtävä ravitsemussuosituksista, suoritus 10 vrk:n sisällä opinnon alkamispäivämäärästä vahvistaa osallistumisen opinnolle

2. Tietoperustatehtävä muotidieeteistä ja -ruokavalioista:
edellytys Muotidieetit-tehtävälle

3. Tehtävä muotidieetit, 1 - 5 , 40 % kokonaisarvosanasta

4.Tietoperustehtävä tuuppauksesta 1 Palvelupolku:
edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle

5. Tietoperustatehtävä tuuppauksesta 2 Tuuppaaminen:
edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle

6. Tehtävä palvelun kehittäminen tuuppaamalla, 1 - 5, 60 % kokonaisarvosanasta

7. Kokoava itsearviointi, hyv/hyl 0 % kokonaisarvosanasta

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 11.02.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 05.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOP223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Palvelualat
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Tämä opinto on vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä se edellytä kampukselle tuloa. Opiskelu alkaa ma 11.3., jolloin Canvas-työtila avautuu opiskeluun, ja opinnon esittelyvideo on katsottavissa itsenäisesti. Tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

HUOMIO MUUTOSTOTEUTUSTAPAAN, päivitetty 29.22024.: Aikaisemmasta tiedosta poiketen opinnolla ei ole yhtä aikataulutettua ohjauskertaa, opinnon aloitusinfoa ma 11.3.2024 klo 12.30 - 14.00, verkossa Zoomissa. Sen sijaan aloitusinfo on valmiiksi nauhoitettuna opiskelijan katsottavissa itsenäisesti oman aikataulun mukaan ma 11.3. alkaen Canvas-työtilan avauduttua opiskeluun.


Opinnon aiheita ovat
- erilaiset muotidieetit ja ruokavaliot osana ruokatrendejä
- palvelun kehittäminen tuuppaamalla, ruokaympäristöä muuttamalla
- terveyttä edistävä ruoka, ravitsemussuositukset ja ravitsemus

Opinto soveltuu ravitsemis- ja majoitusalan opiskelijan lisäksi mm. terveys-, liikunta-, sosiaali- tai elintarvikealan sekä liiketalousalan opiskelijalle, joka on kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta, artikkeleita ja videoita.

Tässä osa kirjallisuusmateriaalista:

Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto.www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit

Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 23.2.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto

Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet
vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.

NNR2023 Pohjoismaiset ravitsemussuositukset. 2023. Luettu 23.2.2024. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ravitsemussuosituksia-maailmalta/pohjoismaiset-ravitsemussuositukset-2023/

Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/

Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 23.2.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Luettu 23.2.2024. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Palvelun kehittämistehtävä kohdistuu opiskelijan itse valitsemaan ravintolaan, kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

HUOMIO: Vahvistat osallistumisesi opinnolle tekemällä tehtävän Ravitsemussuosituksista viimeistään su 24.3.. Tehtävää voi tehdä 11.3. alkaen. Katso Laurean tutkintosaantö alla: Opinnolle hyväksytyn opiskelijan osallistumisen vahvistaminen.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus-teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 46 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 54 h
4. Kokoava itsearviointi 15 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon opiskeluaika on maaliskuun puolivälistä huhtikuun loppupuolelle.

Viikko 11:
Ruokaan ja ravitsemussuosituksiin perehtyminen sekä itsearvioinnin aloittaminen.

Viikot 12 - 16:
1. Erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin, kuten vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, perehtyminen verrattuna ravitsemussuosituksiin
sekä
2. Ruokapalvelun kehittäminen perehtymällä tuuppaukseen eli yhteen syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeinoon muokkaamalla ruokaympäristöä.
Näitä aiheita voit opiskella sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin viikoilla 12 - 16.

Viikko 17:
Itsearvioinnin viimeistely osaamisen kehittymisestä opinnolla.


TEHTÄVÄT
1 .Kokoava itsearviointi :
2. Testi ravitsemussuosituksista
3. Tietoperustatehtävä muotidieeteistä ja -ruokavalioista
4. Tehtävä muotidieetit
5..Tietoperustehtävä tuuppauksesta
6.. Tehtävä palvelun kehittämisestä tuuppauksen avulla

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opintojakson suorittamisessa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Toteutukselle on varattu 20 paikkaa CampusOnlinen opiskelijoille ja 5 paikkaa Avoimen AMK.n opiskelijoille,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla H-5. Kurssilla kriteereitä sovelletaan tehtäväkohtaisesti arvioinnissa. Opintojaksolla on opiskelijan tekemää itsearviointia ja opettajan tekemää arviointia.

Kokoava itsearviointitehtävä arvioidaan asteikolla hyv/hyl.
Muotidieetit-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 40 %.
Palvelun kehittäminen-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 60 %.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

15.09.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Palvelualat
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetusta.

Opinnoissa keskitytään erilaisiin muotidieetteihin osana ruokatrendejä, palvelun kehittämiseen terveyttä edistävien ateriavalintojen näkökulmasta sekä terveyttä edistävään ruokaan ja ravitsemukseen.

Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä. Ryhmäkeskustelutehtävät ovat opinnon koko opiskelijaryhmässä ja myös niihin sisältö kirjoitetaan yksilötehtävänä.

OPINTOJAKSO SOVELTUU RAVITSEMIS- JA MAJOITUSALAN OPISKELIJAN LISÄKSI MM. TERVEYS-, LIIKUNTA-, SOSIAALI- TAI ELINTARVIKEALAN SEKÄ LIIKETALOUSALAN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään e-kirjallisuutta ja mm. videoita ja alustusmateriaaleja aiheista.
Tässä osa kirjallisuuslähteistä:

Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto.www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit

Ravitsemuspassi. Valmennusaineisto. Luku 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. www.ravitsemuspassi.fi

Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta.. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Kehittämistehtävä terveellisistä ateriavaihtoehdoista asiakkaan palvelukokemuksena opiskelijan valitsemaan ravintolaan tai kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin, jossa osan aterian osista voi itse valita eri vaihtoehdoista..

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelu alkaa pe 15.9., jolloin Canvas-työtila avautuu opiskeluun ja opinnon esittelyvideo on katsottavissa itsenäisesti.

Opiskelu päättyy su 12.11..

HUOMIO: Ilmoita ohjaajalle, leila.jaakkola@laurea.fi su 24.9. mennessä, jos et osallistu opintojaksolle ja perut ilmoittautumisesi. Jos ilmoittautumista ei ole peruttu 24.9.,mennessä, sinun tulkitaan aloittaneen opintojaksolla opiskelun Laurean tutkintosäännön mukaisesti.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus- teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 45 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 60 h
4. Kokoava itsearviointi 10 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskeluaika on noin 2 kk syyskuun puolivälistä marraskuun puoliväliin.
Vko 37 (pe 15.9. alkaen) - 38.:
RAVITSEMUS-TEEMA JA ITSEARVIOINNIN ALOITUS

vko 39 - 45:
RUOKATRENDIT- JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMAT
Voit opiskella näitä kahta teemaa sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin. Teeman sisällä tehtävät tehdään järjestyksessä.
JA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ
Itsearviointi viimeistellään ja palautetaan opinnon viimeisenä tehtävänä.

TEHTÄVÄT
1 .Kokoava itsearviointi

RAVITSEMUS-TEEMA:
2. Keskustelutehtävä
3. Testi ravitsemussuosituksista

RUOKATRENDIT-TEEMA
4. Tietoperustatehtävä
5. Tehtävä muotidieetit
6. Keskustelutehtävä

PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
7..Tietoperustehtävä
8.. Tehtävä palvelun kehittämisestä
9,. Keskustelutehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opintojakson suorittamisessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ovat Laurean yhteiset, yleiset vaatimustason I kriteerit. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla H-5. Kurssilla kriteereitä sovelletaan tehtäväkohtaisesti arvioinnissa. Opintojaksolla on opiskelijan tekemää itsearviointia ja ohjaajan tekemää arviointia.

Kokoava itsearviointitehtävä arvioidaan asteikolla hyv/hyl.
Muotidieetit-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 40 %.
Palvelun kehittäminen-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 60 %.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY SUORITUS SOVELTAEN SEURAAVIA KRITEEREJÄ
Opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei saavuta tyydyttävän osaamisen tason arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioid

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

10.02.2023 - 02.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • TOP222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetusta.

Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä erilaisten muotidieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin ja asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!

OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta ja mm. videoita, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta.
Tässä muutamia lähteitä:

Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto. Luettu 7.11.2022.https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit

Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Luettu 7.11.2022. www.ravitsemuspassi.fi

Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 7.11. 2022. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja tai painettu.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Luettu 7.11.2022. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa pe 10.2. viikolla 6, jolloin
- on opinnon aloitusinfo Zoomissa klo 12.30 - 14
info nauhoitetaan ja voit katsoa sen myöhemmin, jos et voi osallistua infoon
- Canvas-työtila avautuu opiskeluun

toteutus päättyy su 26.3. viikolla 12.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus- teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 50 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
4. Kokoava itsearviointi 10 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin toteutus on viikoilla 6 - 12 seuraavasti:

Vko 6 - 7, pe 10.2 - su 19.2.:
RAVITSEMUS-TEEMA JA ITSEARVIOINNIN ALOITUS

vko 8 - 12, ma 20.2. - su 26.3.:
RUOKATRENDIT- JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMAT
Voit opiskella näitä kahta teemaa tällä aikavälillä sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin. Teeman sisällä opiskelu etenee tehtäväjärjestyksessä.
JA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ
Itsearviointi viimeistellään ja palautetaan opinnon viimeisenä tehtävänä.

Lisätietoja opiskelijoille

OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Opinnoissa keskitytään terveyttä edistävään ruokaan ja ravitsemukseen, ruokatrendeihin erityisesti muotidieettien osalta sekä palvelujen kehittämiseen terveyttä edistävän ruoan asiakaspalvelun näkökulmasta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Tehtävät, 9 kpl, ja niiden arviointi:
KOKOAVA ITSEARVIOINTI KAIKISTA TEHTÄVISTÄ
1 . Itsearviointi osaamisen kehittymisestä, yksilötehtävä, Hyv/hyl-asteikolla ohjaajan arviointi

RAVITSEMUS-TEEMA:
2. Keskustelutehtävä kollegat tutuksi, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin
3. Testi ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin

RUOKATRENDIT-TEEMA
4. Tietoperustatehtävä muotidieetit, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
5. Tehtävä muotidieetit, yksilötehtävä Hyv/hyl-asteikolla ohjaajan arviointi
6. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointin

PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
7..Tietoperustehtävä palvelusta, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
8.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä Hyv/hyl asteikolla ohjaajan arviointi
9,. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY SUORITUS SOVELTAEN SEURAAVIA KRITEEREJÄ
Opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei saavuta hyäksytyn osaamisen tason arviointikriteerejä.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • TOP222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetusta.

Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä erilaisten muotidieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin ja asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!

OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta.
Tässä muutamia lähteitä:

Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto. Luettu 28.4.2022.https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit

Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Luettu 28.4..2022. www.ravitsemuspassi.fi

Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 24.8.2022. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja tai painettu.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Luettu 28.4.2021. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa viikolla 37 ma 12.9., jolloin
- on opinnon aloitusinfo Zoomissa klo 10.00 - 11.30;
info nauhoitetaan ja voit katsoa sen myöhemmin, jos et voi osallistua infoon
- Canvas-työtila avautuu opiskeluun

toteutus päättyy su 23.10. viikolla 42.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus- teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 50 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
4. Kokoava itsearviointi 10 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin toteutus on viikoilla 37 - 142 seuraavasti:

Vko 37
RAVITSEMUS-TEEMA JA ITSEARVIOINNIN ALOITUS

vko 38 - 42
RUOKATRENDIT- JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMAT
Voit opiskella näitä kahta teemaa tällä aikavälillä sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin. Teeman sisällä opiskelu etenee tehtäväjärjestyksessä.
JA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ
Itsearviointi viimeistellään ja palautetaan opinnon viimeisenä tehtävänä.

Lisätietoja opiskelijoille

OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Opinnoissa keskitytään terveyttä edistävään ruokaan ja ravitsemukseen, ruokatrendeihin erityisesti muotidieettien osalta sekä palvelujen kehittämiseen terveyttä edistävän ruoan asiakaspalvelun näkökulmasta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Tehtävät, 9 kpl, ja niiden arviointi:
KOKOAVA ITSEARVIOINTI KAIKISTA TEHTÄVISTÄ
1 . Itsearviointi osaamisen kehittymisestä, yksilötehtävä, Hyv/hyl-asteikolla ohjaajan arviointi

RAVITSEMUS-TEEMA:
2. Keskustelutehtävä kollegat tutuksi, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin
3. Testi ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin

RUOKATRENDIT-TEEMA
4. Tietoperustatehtävä ruokatrendit, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
5. Tehtävä muotidieetit, yksilötehtävä Hyv/hyl-asteikolla ohjaajan arviointi
6. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointin

PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
7..Tietoperustehtävä palvelusta, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
8.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä Hyv/hyl asteikolla ohjaajan arviointi
9,. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY SUORITUS SOVELTAEN SEURAAVIA KRITEEREJÄ
Opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei saavuta hyäksytyn osaamisen tason arviointikriteerejä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

11.02.2022 - 03.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Leila Jaakkola
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • TOP221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetusta.
Ohjaus ja viestintä tapahtuvat Canvas-työtilassa ja Zoom-tapaamisessa.
Tarkempi aikataulu, tehtävät ja lähdemateriaalitiedot ovat Canvasissa.

Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä erilaisten dieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin ja asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!

OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta.
Tässä muutamia lähteitä:

Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto. Luettu 22.10.2021.https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit

Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Luettu 22.10.2021. www.ravitsemuspassi.fi

Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 22.10.2021. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja tai painettu.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Luettu 22.10.2021. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa viikolla 6 pe 11.2., jolloin
- on opinnon aloitusinfo Zoomissa klo 12.30 - 14.00;
info nauhoitetaan ja voit katsoa sen myöhemmin, jos et voi osallistua infoon
- Canvas-työtila avautuu opiskeluun

toteutus päättyy su 27.3. viikolla 12.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus- teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 50 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
4. Kokoava itsearviointi 10 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin toteutus on viikoilla 6 - 12 seuraavasti:

Vko 6 - 7, pe 11.2. - su 20.2.:
RAVITSEMUS-TEEMA JA ITSEARVIOINNIN ALOITUS

vko 8 - 12, ma 21.2. - su 27.3.:
RUOKATRENDIT- JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMAT
Voit opiskella näitä kahta teemaa tällä aikavälillä sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin. Teeman sisällä opiskelu etenee tehtäväjärjestyksessä.

JA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ
Itsearviointi viimeistellään ja palautetaan opinnon viimeisenä tehtävänä.

Lisätietoja opiskelijoille

Suositus edeltävistä opinnoista:
Laurean restonomi-opiskelijoille:
- A9131 Laatu ravitsemispalveluissa TAI ML00BJ51 Ravitsemispalvelut

TAI vaihtoehtoisesti
- suomalaisten ravitsemussuositusten, ravitsemuksen ja erityisruokavalioiden perusosaaminen.
OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia.
Tehtävät ja niiden arviointi:
RAVITSEMUS-TEEMA:
1. Keskustelutehtävä kollegat tutuksi, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin
2. Testi ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin

RUOKATRENDIT-TEEMA
3. Tietoperustatehtävä ruokatrendit, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
4. Tehtävä muotidieetit, yksilötehtävä, 1-5, 40 % kokonaisarvosanasta
5. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointin

PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
6..Tietoperustehtävä palvelusta, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
7.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä, 1-5, 60 % opintojakson kokonaisarvosanasta
8,. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin

KOKOAVA ITSEARVIOINTI
9. Itsearviointi osaamisen kehittymisestä, yksilötehtävä, hyv/hyl

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä tyydyttävän tason arviontikriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden