Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä ruoasta (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9222-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Opettaja

  • Leila Jaakkola

Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOP224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat

Pienryhmät

  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Tämä opinto on vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä se edellytä kampukselle tuloa. Canvas-työtila avautuu opiskeluun opinnon alkaessa, ja samalla opinnon esittelyvideo on katsottavissa itsenäisesti. Opinnolla voi opiskella ja tehdä tehtäviä omaan tahtiin sen jälkeen kun opinnolle osallistumisen vahvistava tehtävä on tehty opinnon alussa. Tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta. Opinnolla opettaja viestii kaikille yhteisistä asioista noin kerran viikossa ilmoituksissa ja tarvittaessa viestitään vuorovaikutteisesti keskustelualueella Canvas-työtilassa.

Opinto soveltuu ravitsemis-, tapahtuma ja majoitusalan opiskelijan lisäksi mm. elintarvike-, liikunta-, sosiaali- tai terveysalan sekä liiketalousalan opiskelijalle, joka on kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä.

Tekoälyn käyttö ei ole sallittua tällä opintojaksolla (ks. Laurean tekoälylinjaus ja Laurean ohjeet läheiden ja viitteiden merkitsemisestä). Oppimistehtävissä käytetään osoitettua lähdekirjallisuutta ja muuta soveltuvaa kirjallisuutta siihen perehtymiseksi.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta, artikkeleita ja videoita.

Tässä osa materiaalista:

Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto.www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit

Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 2.5.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto

Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet
vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.

NNR2023 Pohjoismaiset ravitsemussuositukset. 2023. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ravitsemussuosituksia-maailmalta/pohjoismaiset-ravitsemussuositukset-2023/

Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/

Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 2.5.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.
Englanniksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Palvelun kehittämistehtävä kohdistuu opiskelijan itse valitsemaan ravintolaan, kahvilaan, tai vähittäiskaupan salaattibaariin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa tekemällä testitehtävä ravitsemussuosituksista kymmenen (10) vuorokauden sisällä opinnon alkamispäivämäärästä eli aikavälillä 16.9. - 25.9.. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opinnolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus-teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 46 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 54 h
4. Kokoava itsearviointi 15 h
Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon alussa kerrataan ja lisätään osaamista ravitsemussuosituksista terveyttä edistävän ruoan vaiintaa ohjaavana tekijänä. Sen jälkeen osaaminen kehittyy aiheissa muotidieetit osana ruokatrendejä ja ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla, joita opinnolla voi opiskella rinnaikkain tai peräkkäin.Muotidieetit osana ruokatrendejä-aiheessa perehdytään erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin , esimerkiksi vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, erilaiset paastomuodot, ja verrataan niitä ravitsemussuosituksiin. Ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla-aiheessa opiskellaan, mitä tarkoittaa tuuppaus eli yksi syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeino ruokaympäristössä sekä suunnitellaan palvelun kehittämistä tuuppaamisen keinoilla ruokaympäristössä. Itsearviointia osaamisen kehittymisestä tehdään läpi opinnon, ja itsearviointi viimeistellään opinnon lopuksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opinnon suorittamisessa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.


Tehtävät, arviointikäytänne ja painoarvo opinnon kokonaisarvosanassa

1. Testitehtävä ravitsemussuosituksista, suoritus 10 vrk:n sisällä opinnon alkamispäivämäärästä vahvistaa osallistumisen opinnolle

2. Tietoperustatehtävä muotidieeteistä ja -ruokavalioista:
edellytys Muotidieetit-tehtävälle

3. Tehtävä muotidieetit, 1 - 5 , 40 % kokonaisarvosanasta

4.Tietoperustehtävä tuuppauksesta 1 Palvelupolku:
edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle

5. Tietoperustatehtävä tuuppauksesta 2 Tuuppaaminen:
edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle

6. Tehtävä palvelun kehittäminen tuuppaamalla, 1 - 5, 60 % kokonaisarvosanasta

7. Kokoava itsearviointi, hyv/hyl 0 % kokonaisarvosanasta

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.