Food for Health (5 cr)
Code: A9222-3010
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 08.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
16.09.2024 - 17.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
- Teachers
- Leila Jaakkola
- Teacher in charge
- Leila Jaakkola
- Scheduling groups
- Avoin AMK 1 (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Groups
-
TOP224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat
- Small groups
- Avoin AMK 1
- Study unit
- A9222
Learning outcomes
The student is able to:
- recognize the risks related to food and food services
- evaluate the newest food trends
- implement and develop a healthy and safe food production process in a customer-oriented manner
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta, artikkeleita ja videoita.
Tässä esimerkkejä materiaalista:
Ensaff, H. 2021. A nudge in the right direction: the role of food choice architecture in changing popultaions`diets. Proceedings of the Nutrition Society 80, 195 – 206. https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/nudge-in-the-right-direction-the-role-of-food-choice-architecture-in-changing-populations-diets/C9920D90BE1B3BF41C1EAADFB9814BB2
Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 2.5.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto
Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.
NNR2023 Pohjoismaiset ravitsemussuositukset. 2023. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ravitsemussuosituksia-maailmalta/pohjoismaiset-ravitsemussuositukset-2023/
Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/
Schwab, U. 2024. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 28.8.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf
Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Palvelun kehittämistehtävä kohdistuu opiskelijan itse valitsemaan kohteeseen, kuten ravintolaan, kahvilaan, kokous-/kongressiruokapalveluun, aamiaispalveluun tai vähittäiskaupan salaattibaariin tai palvelupisteen ruokavalikoimaan.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa tekemällä testitehtävä ravitsemussuosituksista kymmenen (10) vuorokauden sisällä opinnon alkamispäivämäärästä eli aikavälillä 16.9. - 25.9.. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
International connections
-
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opinnolla, arvio tunteina:
1. Ravitsemus-teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 46 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 54 h
4. Kokoava itsearviointi 15 h
Yhteensä 135 tuntia.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Content scheduling
Opinnon alussa kerrataan ja edistetään osaamista ravitsemussuosituksista terveyttä edistävän ruoan vaiintaa ohjaavana tekijänä. Sen jälkeen osaaminen kehittyy aiheissa muotidieetit osana ruokatrendejä ja ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla, joita opinnolla voi opiskella rinnaikkain tai peräkkäin.
Muotidieetit osana ruokatrendejä-aiheessa perehdytään erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin , esimerkiksi vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, erilaiset paastomuodot, ja verrataan niitä ravitsemussuosituksiin.
Ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla-aiheessa opiskellaan, mitä tarkoittaa tuuppaus eli yksi syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeino ruokaympäristössä sekä suunnitellaan palvelun kehittämistä tuuppaamisen keinoilla ruokaympäristössä.
tsearviointia osaamisen kehittymisestä tehdään läpi opinnon, ja itsearviointi viimeistellään opinnon lopuksi.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opinnon suorittamisessa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.