Terveyttä ruoasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9222-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.02.2024 - 11.02.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 05.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Leila Jaakkola
Vastuuopettaja
Leila Jaakkola
Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOP223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Palvelualat
Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti
Toteutustapa
Tämä opinto on vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä se edellytä kampukselle tuloa. Opiskelu alkaa ma 11.3., jolloin Canvas-työtila avautuu opiskeluun, ja opinnon esittelyvideo on katsottavissa itsenäisesti. Tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
HUOMIO MUUTOSTOTEUTUSTAPAAN, päivitetty 29.22024.: Aikaisemmasta tiedosta poiketen opinnolla ei ole yhtä aikataulutettua ohjauskertaa, opinnon aloitusinfoa ma 11.3.2024 klo 12.30 - 14.00, verkossa Zoomissa. Sen sijaan aloitusinfo on valmiiksi nauhoitettuna opiskelijan katsottavissa itsenäisesti oman aikataulun mukaan ma 11.3. alkaen Canvas-työtilan avauduttua opiskeluun.
Opinnon aiheita ovat
- erilaiset muotidieetit ja ruokavaliot osana ruokatrendejä
- palvelun kehittäminen tuuppaamalla, ruokaympäristöä muuttamalla
- terveyttä edistävä ruoka, ravitsemussuositukset ja ravitsemus
Opinto soveltuu ravitsemis- ja majoitusalan opiskelijan lisäksi mm. terveys-, liikunta-, sosiaali- tai elintarvikealan sekä liiketalousalan opiskelijalle, joka on kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta, artikkeleita ja videoita.
Tässä osa kirjallisuusmateriaalista:
Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto.www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit
Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 23.2.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto
Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet
vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.
NNR2023 Pohjoismaiset ravitsemussuositukset. 2023. Luettu 23.2.2024. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ravitsemussuosituksia-maailmalta/pohjoismaiset-ravitsemussuositukset-2023/
Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/
Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 23.2.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Luettu 23.2.2024. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf
Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Palvelun kehittämistehtävä kohdistuu opiskelijan itse valitsemaan ravintolaan, kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
HUOMIO: Vahvistat osallistumisesi opinnolle tekemällä tehtävän Ravitsemussuosituksista viimeistään su 24.3.. Tehtävää voi tehdä 11.3. alkaen. Katso Laurean tutkintosaantö alla: Opinnolle hyväksytyn opiskelijan osallistumisen vahvistaminen.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:
1. Ravitsemus-teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 46 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 54 h
4. Kokoava itsearviointi 15 h
Yhteensä 135 tuntia.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnon opiskeluaika on maaliskuun puolivälistä huhtikuun loppupuolelle.
Viikko 11:
Ruokaan ja ravitsemussuosituksiin perehtyminen sekä itsearvioinnin aloittaminen.
Viikot 12 - 16:
1. Erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin, kuten vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, perehtyminen verrattuna ravitsemussuosituksiin
sekä
2. Ruokapalvelun kehittäminen perehtymällä tuuppaukseen eli yhteen syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeinoon muokkaamalla ruokaympäristöä.
Näitä aiheita voit opiskella sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin viikoilla 12 - 16.
Viikko 17:
Itsearvioinnin viimeistely osaamisen kehittymisestä opinnolla.
TEHTÄVÄT
1 .Kokoava itsearviointi :
2. Testi ravitsemussuosituksista
3. Tietoperustatehtävä muotidieeteistä ja -ruokavalioista
4. Tehtävä muotidieetit
5..Tietoperustehtävä tuuppauksesta
6.. Tehtävä palvelun kehittämisestä tuuppauksen avulla
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opintojakson suorittamisessa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Toteutukselle on varattu 20 paikkaa CampusOnlinen opiskelijoille ja 5 paikkaa Avoimen AMK.n opiskelijoille,
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla H-5. Kurssilla kriteereitä sovelletaan tehtäväkohtaisesti arvioinnissa. Opintojaksolla on opiskelijan tekemää itsearviointia ja opettajan tekemää arviointia.
Kokoava itsearviointitehtävä arvioidaan asteikolla hyv/hyl.
Muotidieetit-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 40 %.
Palvelun kehittäminen-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 60 %.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä